Forår + Sommertur til Sverige

Så er S/Y Lille a snart hjemmme efter 3 uger sejlads, til den Svenske skærgård og rundt i Danmark...sejlet 516 sømil...snit ca. 24 sømil om dagen.

Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag 16/17/18/19-7-2013

Tina og Birgit i Juelsminde, S/Y Lillea til V i billedet

Tirsdag d. 16/7-2013.

Stod op kl 8:00 og vi fik talt om vejret ! Der blæste stadig 10 - 12 m/sek, men vejrudsigten lovede bedre vejr og blæst fra 5 -8 m/sek. Vi besluttede at sejle ved 11 tiden, for så skulle vejret være ok, så vi ikke skulle få søsyge igen..så er der heller ikke meget ved at sejle. Vi kastede fortøjningerne kl 11:15 og straks vi var ude af havnen blev storsejlet sat...vi havde vinden ind fra W, så det gik stille og rolig med 4 - 5 knob mod Ø. Vinden aftog lidt og dermed også farten...men behagelig sejlads, trods båden vippede lidt...Birgit havde taget søsygepiller og det hjalp...hun blev dog søvnig, og puttede sig ude i cockpittet...Vi sejlede til Grenå, og fandt en plads hvor der var en stor motorbåd i bagbord side...Lige som jeg var ved at lægge de bagerste fortøjninger om stloperne råbte Birgit at båden drev over til motorbåden...hun havde ikke kræfter til at skubbe båden væk med bådshagen, så hun var hurtig til at sætte et ben over og skubbe...mens jeg bakkede med motoren...PLUDSELIG, så det ud til at hun faldt og jeg troede hun ville falde i vandet, men heldigvis fik hun fodfæste, og blev på båden...modig gjort, og tror hun reddede mig for at lave skræmmer i nabobåden.  Juhuuuu...det gik godt. Vi fik en kæmpe is, og nød solen. Vi tog cyklerne frem og kørte op i Grenå by, og så lidt på den...fik også handlet lidt og fik god aftensmad...så en tur rundt på havnen og se alle de skønne både. Vi fik en Morgan, med cola og hyggede med lidt tv. Så i seng.

Havnepenge 155.-

Onsdag. 17/7-2013

Vi fik ordnet alt det vi plejer om morgen ( bad, toilette, og morgen mad med kaffe ), og så skulle vi ud på en lang tur, hvor Tunø var målet. Vejret var med os idag Cool vi sejlede stille og rolig mod S og med rebet sejl, var farten 3 - 4 knob, og solen bagte ned, så tiden gik med højt musik og solbadning på kistebænken...juhuuu, der er sejlads der er godt...vindstyren, klarede kursen fint. På et tidspunkt, blæste det lidt op og vi sejlede godt nede på siden...MEN; der kom vand ind i båden, op igennem køkkenvasken, da jeg havde glemt at lukke bundventilen...ØV ØV der var vand på gulvet og i bestikbakken og Birgit gik straks igang med at øse vandet ud...der var måske 15 liter...så det tog noget tid...vi besluttede at når vi nåede til Tunø ville vi vaske alt op og tørre det sidste op...Altid godt at få vasket op i skuffen og skabet Cool Vi ankom til Tunø, hvor vi kastede anker, og fik lavet en god aftensmad,,,senere fik vi risdessert og en Kaptajn Morgen, som sundown'er...juhuuu...en rigtig god aften, og endelig god sejlads. Ingen havnepenge.

Torsdag d. 18/7-2013

Der blæste en del selvom vi lå godt i læ, af Tunø..så efter morgen mad blev vi enige om at sejle til Juelsminde, medmindre vejret var for voldsom ! Vi kunne ikke sejle for sejl til Hov, så vi tog beslutningen at sejle til Juelsminde, selvom båden lå godt ned på siden...Birgit havde taget søsygepiller, og klarede turen rigtig fin, og denne gang lå hun i cockpittet og hvilede..En lang tur, hvor der igen var store bølger...men trods alt kom vi til Juelsminde i god tid, efter kun 5 timers sejlads. Vi fik pakket Birgit's ting sammen, da hun ikke skulle med længere. Tina, hendes datter skulle hente hende. Vi gik rundt på havnen og så kunne vi høre Tina kalde...hun fik en stor krammer, og vi gik en tur rundt i byen, og havnen...fik betalt havnepenge 140.-.

Birgit ville give afskedsmiddag, så vi tog på en restaurante nede på havnen, hvor de havde stegt flæsk, med nye kartofler og persillesovs ad libitum...vi jokede lidt med at det var sovsen, der var ad libitum...smiler.. Vi nød maden, og fik øl til...Så var der tid til at sige farvel til Birgit...Farvel, og tak for denne gang...en stor krammer og på gensyn...

Jeg tog ned til båden og begyndte at pakke cykler og alt andet, så der ikke var så meget at lave til dagen efter...Jeg besluttede at blive i Juelsminde, der der igen blæste mellem 13 -16 m/sek...så fik jeg vasket båden, både indvendig og udvendig...ja, nu var det bare at komme til Årøsund, når vejret blev bedre. Jeg nød et par øl i solnedgangen, og tænkte tilbage på ferien...Ja, ferien havde været god og vi har oplevet en masse, men vejret drillede...for meget blæst...så turen blev kortere end planlagt, men til gengæld, så og oplevede vi mere end normalt.. Også skønt at få hilst på gl. barnepige og mand, andre sejlervenner, samt en masse familie. juhuuuu Smiler stort Jo, alt i alt var det gået fint...og i år ingen uheld..juhuuuuu. Havnepenge 140.-

Fredag d. 19/7-2013.

Blæsten væggede mig, og jeg havde fået ondt i halsen...havde det også lidt igår. Fik mig noget varmt the, og nogle sugetabletter, som Birgit havde givet mig. Håbede da ikke at jeg nu skulle til at være syg...træls hvis jeg ikke kunne komme på job, efter 3 ugers ferie !!!! Jeg fik morgenmad og havde ikke travlt, da der stadig blæste 12 - 15 m/sek...nu måtte det da snart stoppe ?, det havde blæst stort set i 14 dage...med over 10 m/sek...ikke fordi, jeg ikke vil sejle idet, men det er hårdt, og ikke synderlig behagelig i en lille båd på kun 30 fod...alt rasler og det hele vipper og gynger...fedt nok engang imellem, men ikke hele ferie...vil også gerne have sol og let vind ;-)

Kl 12:30 besluttede jeg mig for at komme afsted uanset blæsten...båden var klar, så da Tyskeren i nabobåden lovede at hjælpe, men at holde båden på plads ud af pladsen...ja, så var det med at komme afsted...Det gik fint og, jeg kom ud af havnen uden problemer...andre døjede en hel del, kunne jeg se...vi var en hel flok, der sejlede afsted fra Juelsminde på det tidspunkt...Der gik en smule kapsejlads i den...jeg tror jeg fulgte alle, indtil det gik SW over mod lillebælt...der kunne de andre sejle fra mig...på nær et par stykker...godt med de nye sejl Cool

Jeg lå lidt ned på siden, og selvstyren klarede at holde kursen, så jeg nød solen og selve sejladsen...det gik fint fremad med 5 -6 knob...juhuuuu...det varede ikke længe før jeg var forbi Fredericia og under Ny Lillebæltsbro...så skulle der krydses og krydses...tog en lille time, så var jeg på vej rundt om Fænø...De andre både snød lidt, da de havde motor til hjælp !!!!. Jeg ville egentlig ind og ligge for anker i fænø sund, men vejret var blevet fint til sejlads, mod HJEMHAVNEN ÅRØSUND, så jeg besluttede at sejle de sidste 2 til 2 1/2 time hjem. Jeg hyggede mig, og nød sejladsen i fulde drag...Ankom til Årøsund ved 20:30 tiden...fik hilst på Forgasten Svend fra FTLF Sdr.Jylland...der gav kaffe...Så var jeg hjemme igen efter 21 dages sejlads.

Fik pakket alt så jeg var klar til at køre hjem, da vi skulle til min storsøsters fødselsdag lørdag. Jeg var blevet mere syg, og syntes det var en træls afslutning...men sådan er det med sygdom.

Jeg fik lige hilst på Eva, og fik fortalt hende om turen..og så gik det hjemad mod Varde...

De 3 uger : Sejlet 516 sømil...brugt ca. Kr. 2200.- på Havnepenge

Fredag, lørdag, søndag og mandag 12-13-14-15/7 -2013

Kusine Rikke, Massy Ferguson og min Far, til traktor ringridning i Øster Hurup

Stod tidlig op fredag morgen, og fik lavet om på det hele nede i båden...ryddet op, skiftet sengetøj, vasket gulv, og fik i det hele taget gået båden efter. Fandt nogle ting Anton havde glemt og fik dem med på cyklen op til far's sommerhus. Der ville Birgit kommme, sammen med min storsøster Diana. Jeg glædede mig, for skulle se min kæreste for første gang i 14 dage..juhuuuu, hvor var det dejligt at få en stor krammer.. Cool Vi kørte ned i båden allesammen og fik læsset Birgit's ting ombord. Vi tog op i Østerhurup og fik en kæmpevaffel is, efter at havde står i kø i næsten en halv time...far og jeg ville hellere havde købt 2 liter is i brugsen end at stå i kø...men kvinderne bestemte og jeg må da indrømme at sådan nogle hjemmelavede vaffelis bare er super gode... Vi kørte hjem og nød solen, og fik sludret med Diana, og far...ja, det var rigtig hyggeligt. Jeg lavdede aftensmaden, som bestod af store nakkekotteletter, grønsager og nye kartofler. Bagefter kørte vi til traktor ringridning, hvor vi mødte min kusine Rikke...Hendes mand Brian skulle køre en af traktorerne...en rigtig sjov aften, hvor vi så de fine gamle Massy ferguson traktorer...Hyggelig også at hilse på kusinene...ja, en hyggelig aften. Vi tog tilbage til sommerhuset og fik igen jordbær med fløde og masser af sukker...mums...Jeg gav Anton en kæmpe krammer, for nu skulle han ikke med på turen mere...farvel Anton...Birgirt og jeg tog ned i båden og sov.

Lørdag kom vi op og fik lavet et spartansk morgenbord...så i bad og derefter sejlede vi til Dania, igennem Mariager fjord, som bare er smuk...I hadsun fik vi ahndlet ind så vi kunne få fyld spisekammeret op. Vi ville besøge min onkel og tante, og ligge for anker ud for deres hus, som ligger helt ned til fjorden. MEN, der blæste for meget, så vi tog ind til Kongsdal Havn..Havde været der før og det er rimelige priser de har...Tommy hentede os, og fik fik en overdådig aftensmad, som var mørbradgryde, nye kartofler m.m. Bagefter gik snakken bare lystig derudaf...det er altid godt at tale med Tommy og Grete...humøret er bare i top hver gang...juhuuu for en hyggelig aften..

Søndag besluttede vi os for at sejle selvom det stadig blæste meget...men inde i fjorden var det fint at sejle...lidt for sejl og lidt for motor...der skulle styres rigtig for det er en smal sejlrende...fjorden er bare skøn at sejle i...Fra Als og SØ på, var vinden lige ind agter, så sejlede kun for stor sejl, med 5 knob...men bælgerne var store, og kom fra agten for tværs, og vippede båden på en rigtig træls måde...efter en halv time havde Birgit fået nok, og gik ned for at hvile i køjen...det gik vist fint ? Efter små 3 timer var vi ved de store vindmøller, der er ved havnen i Bønnerup...jeg tog selv sejl ned i de efterhånden 2-3 meter høje bølger...ville lige sige til Birgit, at hun skulle vente med at stå op ind til vi var inde i havnen...men hun var væk fra køjen...hun var blevet søsyg og lå på knæene ogofrede til guderne...åhh hvor synd for hende nu vi var nået så langt...jeg lagde selv til et kringlet sted da alt var optaget...men udmærket, at ligge på en sjov måde...For pokker Birgit, så ikke godt ud, da jeg endelig fik tid til at se hvordan hun havde det ! Jeg havde ondt af hende og forsøgt at trøste...men intet virker på en der er søsyg...hun lagde sig til at hvile, og jeg gik en tur på havnen, og så at alle de andre både der kom ind også var trætte af blæsten og de høje bølger...de havde fået lige så stor røvfuldt som os...Aftensmaden blev rugbrød med pålæg, da Birgit ikke rigtig var sulten...Så var der sengetid, og båden blev lige bundet en ekstra gang..der blæste op til 15 m/sek...puhaaaaa

Mandag gik med at se lidt på byen, hygge i båden og drikke kaffe...fik også handlet nogle postkort...og et super rugbrød og franskbrød..mums...så hyggede vi os med at skrive kort, og se vejrudsigter, da det ikke ville være sjovt at komme ud i bølgerne igen...ikke for Birgit ihverttilfælde...så vi tog bare en overligger dag, med ren afslapning...det blæste stadig 10 -13 m/sek...så håbede at tirsdag ville blive bedre, så vi kunne komme afsted...til Grenå, eller længere..

Torsdag d.11/7-2013 Hals - Øster Hurup

Torben bader i 15* varmt vand...uhaaaaa

Anton kunne ikke sove længe i dag, da der ikke var plads til at jeg selv kunne komme ud af vores plads...Så Efter morgen mad og kaffe, forsøgte vi at komme ud, men der var ikke plads pga. en tysker der lå i vejen. Heldigvis skulle tyskeren også afsted, så han fik speedet lidt op og kom afsted inden 5 min. Vi sejlede for sejl for sejl hele vejen, selvom der ikke var meget vind...men der var heldigvis ikke så langt. Vi kastede anker lige uden for Øster Hurup havn, hvor vi badede og fik frokost. Ca, kl 15 sejlede vi ind i havnen og fandt en god plads. Vi tog cyklerne frem og cyklede op til min far's sommerhus. Vi fik en var velkomst, og blev sat til at lave bøffer, som jeg købte kødet til i Brugsen. Bagefter fik vi jordbør med fløde, og godt med sukkert ( Far's måde ar lave det på ).

Vi kørte ned i båden og fik pakket Anton's ting, for Anton skulle ikke med på turen længere. Han glemte et par ting, som jeg gav ham dagen efter. Så var turen slut for Anton's vedkommen og han syntes faktisk der havde været en god tur Cool

Onsdag d. 10/7-2013 Hals overliggerdag

S/Y Lillea i solnedgang

En af de dage hvor man kunne sove længe, så stod op kl 7:30, og fik kaffe. Til min overraskelse, fik nabo båden også morgen mad uden for i blæsevejr...rigtige sejlere..juhuuu for det.Cool

Der var marked i byen, så Anton og jeg startede ud med en soft-ice, og så kigge på en masse "ragelse" og en masse intresante ting...var ude efter et spejl og elastikker. Fandt kun elastikkerne. Anton fik en kæmpe pølse, da han var sulten. Jeg havde fået morgenmad tidligere. Vi hyggede til markedet, hvor der også var musik. Anton syntes ikke det var det bedste...men det var "syng med" musik. Vi fik også handlet lidt ved købmanden, og gik tilbage til båden. Vi besluttede at bliver her i Hals. Vil så vente på at blæsten lægger sig lidt, og sejle til Øster Hurup i morgen. Preben og Dennis kom lige forbi, så vi inviterede dem på en øl, som vi nød i båden. Jeg fortalte lidt om FTLF og andre sejlere jeg kendte. Fik vist, Dennis til at tage et kursus i dueligheds sejlads. Vi fik endnu engang sagt farvel.

Resten af dagen gik med pc og en morfar...så god aftensmad...koteletter igen med salat og bacon til...og selvfølgelig agurkesalat til---mums..

Jeg fik kigget på dieseltanken, der på en eller anden måde dryppede ? Tror jeg fik det lavet, da tanken var trykket lidt, men jeg fik den rettet op og sat en ny slange på...så nu er det bare at håbe det er tæt !!! Træls med diesel lugten i kabyssen...men det er væk nu...

Fik også sat en ny LED lampe op...nøj, hvor den giver meget lys, i forhold til den gamle...

Skriver lidt med Birgit på Facebook...hun kommer til Øster Hurup fredag...juhuuu, så vil hun sejle med i nogle dage...bliver skønt...Men nu er der senge tid...får travlt i morgen, da vi skal sejle hele 13 sømil...vildt  smiler...

Tirsdsag d. 9/7 - 2013 Skagen - Sæby - Hals

Preben og Dennis

Min gode ankerplads S for Skagen, var ikke så god denne gang, da dønninger blev ved med at vugge båden, så alt raslede, og båden vippede. Kl: 4:30, gad jeg ikke mere, så stod op og fik lavet kaffe til turen. Kl 5 startede jeg motoren og fik ankeret op. Kursen blev lagt, så jeg kom forbi Hirsholmene, og derefter til Sæby, for der ville jeg tanke diesel. Anton kom op allerde ved 9 tiden så han var med inde i Sæby. Vi var der i ca 45 min, og så ellers afsted igen mod Hals. Vinden var kommet men var lige imod, så motoren forsatte sit arbejde. Jeg syntes jeg var træt, så Anton styrede i 2 timer. Da jeg vågnede var vinden vendt, så vi kunne sejle for sejl en times tid...fint for så gik det lidt hurtigere...sejlede ca 5,5 knob...det blæste mellem 8 -12 m/sek så der var skrald på..juhuuu efter 7 timers motor sejlads. Vi tog sejl ned og sejlede den sidste halve time ind til Hals.

Inge og Preben, samt to børnebørn skulle vi mødes med i Hals. Inge havde passet os søskende fra jeg var 6 år og nogle år frem. Hun var vores bedste "husbestyrinde", ja, sådan hed det den gang CoolJeg glædede mig helt vildt og gensynglæden var stor, da vi fik hilst på dem inde i havnen. Jeg viste lidt rundt på båden og bagefter var vi inviteret hjem til aftensmad. Åhh, det her var hyggeligt. Vi fik talt om de gamle dage, og grinede og mindes alt det sjove og de skøre ting vi havde lavet sammen, dengang jeg var barn. Der var rigtig mange minder og aftenen fløj afsted som om vi ikke havde været væk fra hinanden i mange år. Anton faldt også rigtig ind, og jeg tror han syntes det var sjovt at høre om sin fars barndom.

Ja, vi havde en rigtig god og hyggelig aften, med god mad, snak og latter. TAK INGE OG PREBEN CoolFik desværre ikke taget billede af Inge og Preben. Kun Preben og Dennis.

Preben kørte os tilbage til båden, og vi fik sagt farvel og på gensyn. Så ned i køjen og sove efter en alletiders dag...ville sov godt da jeg var træt efter en lang dag..

Mandag d. 8/7-2013 Åstol - Skagen

Indsejlingen til Åstol

Så var det turen tilbage til Danmark der stod for døren. Op og lave kaffe til turen, og tog så selv fortøjningerne...Anton ville sove længe for en gangs skyld !!! Lige uden for havnen blev sejlene sat og med N vind gik det fint med 3 knop, og jeg orventede at der blæste lidt mere længere ude.

Det gjorde det ikke så jeg kom fremad med 3 til 4 knob, men det var også ok...der var bare en masse efterdøninger/bølger fra igår...så båden hoppede og gyngede mere end godt var !!!

Men kom da fremad mod Danmark. Vi ville til Skagen, da Anton kunne huske fra Norgesturen i 2009 at de havde gode fiskerestauranter i Skagen, hvor han kunne få blægsprutteringe og det ville han gerne igen Cool Selvstyren klarede det fint og jeg slappede af i solskinnet. Anton sov. Efter 9 timer nåede vi Skagen. Jeg valgte at ligge for anker, og tage gummibåden ind til byen/havnen...kunne ligeså godt sparer de penge, når vinden fuldstændig havde lagt sig. Vi fandt hurtigt Anton spisested og Anton fik han's blægspruttering med pommes til. jeg fik et stjerneskud. Fik lov at betale med de sidste Svenske penge jeg havde . Over for os sat der et ægtepar, som vi fik en god sludder med. De kom fra Kolding og vi havde fælles bekendte i Anny og Henning fra Hejlsminde. Vi gik en tur op i gå gaden og vi fik handlet lidt til den lange tur i morgen. Godt at være tilbage til Danmark. Anton var på pc indtil midnat og jeg sov.

søndag.d 7/7-2013 Kælkerøn - Åstol

S/Y Oktopus fra Gråsten, med Berit og Erik

Vågnede stille og rolig, ved at nogle unger startede ud med at råbe da de badede, i det kolde vand.Jeg tog også en dukker, og det var koldt 15 grader, men det gik fint, og jeg var vældig frisk bagefter. Jeg fik Anton op i god tid, da vi skulle besøge Erik og Berit, fra S/Y Oktopus, dem vi også mødte på Samsø. Vi sejlede ca. 1/2 time, ja så var de der i en lille bugt der hed Backersvig...de lå for anker, og vi lagde os på siden af deres båd. Blev straks bud på en Dr.Nielsen bitter til kaffe.

Vi fik sludret om alt muligt, fra bådkøb, sejl, motor, ture i Caribien, skilpadder, forlis m.m. Ja, vi hyggede os så kom lidt for sent afsted..Men vi sagde farvel kl 16, og satte kursen indenskærs syd vest om Tjørn...en kæmpe ø, syd for Orust. Mellem massevis af ø'er og skær, gik det mest for motor, og godt for det !!! Nogle steder var der kun 20 m, mellem ø'erne og når jeg så mødte en båd imod, ja, så var der ikke meget plads. Men det gik, da jeg havde en god plotter.

Vi besluttede at vi ville til Åstol, en lille ø, NØ for Marstrand, hvor vi kunne tanke diesel. Ville være sikker på at have nok, til turen over Kattegat. MEN, de havde ingen diesel, så jeg tog det sidste jeg havde i reserve dunkene..der er nok, til at kunne sejle for motor hele vejen til Skagen og retur...så ingen problem at der ikke var diesel på Åstol. Brugte lidt af aftenen til at gennemgå båden og gøre klar til turen. Vi fik igen kartofler og kotteletter, brun sovs og agurksalat...denne gang fik vi også et par pølser til...smiler.

Jeg gik en tur rundt på ø'en og så alle bådene og de smukke huse, der stod her på den lille ø, i det barske farvand. Husene var velholdte, og det var en ren og pæn by/ø.

Solen har skinnet men igen har blæsten været over 12 m/sek, så godt vi sejlede indenskærs, så vi undgik de store bølger.

En pragtfulde dag, hvor vi Sejlede 4 timer samlet, sejlet 14 sømil, snit 3,5  kun 1/2 t for sejl.

Lørdag d. 6-7-2013 Nordøn - Kælkerøn

Bugten Kælkerøn med S/Y Lillea fortøjet til klipper

Nordøn, skulle der siges farvel til...så toilettet blev benyttet voldsomt ;-) samt et bad. smiler.. Anton ville sove længe, så lovede han til gengæld ikke at spille pc idag. Jeg kastede selv fortøjningerne, det var ikke så svært, vinden lige ind i stævnen, så bakkede ud af y bommen, og vupti, var jeg ude af havnen.

Jeg kørte en 15 min for motor, derefter blev sejl sat, og jeg sejlede  mellem 3 - 5,5 knob, hele vejen til Stenungssund...Vel den mest pragtfulde tur i hele ferien...solen skinnede og vejret, vind og bølger passede mig fint...nød en øl, og stilheden og det skønne landskab...skærgården er nu smuk.

Stenungsund by er et stor kæmpe indkøbcenter, hvor Anton fik handlet nye pc spil, og jeg fik handlet mere mad ind...vi var ved at løbe tør...så nu blev båden fyldt igen. Vi sat i båden og nød kagerne og kaffen.

Vi sejlede ud igen, men denne gang for motor da vinden var lige imod. Der var ikke meget plads til at krydse, så vi sejled imellem alle ø'erne, og igen var det fantastisk, med alle de klipper, trær, huse m.m

Vi ville ind til en lille bugt på øen: Kælkerøn. Jeg ville prøve at ligge med stævnen helt ind til klipperne, men desværre var alt optaget af andre sejlere...men vi kom næsten derind, dog manglede der 4 m. Vi lå med hæk anker, og to tove ind til klipperne. Skønt at ligge på den måde, selvom vi lige måtte tage gummibåden ind på ø'en.

Til aftensmad, fik vi nye kartofler, koteletter, syltede agurker og tomat til...og SOVS...ikke så tit jeg laver det i båden. MUMS hvor var det godt at nyde i solnedgangen, med en lille kaptajn Morgan til.

Erik fra s/y Oktopus, skrev sms at de lå for anker, ca 4 km væk fra os. Dem vil vi mødes med i morgen kl: 11.00. Nu er der sengetid, efter en super ferie dag, hvor SOLEN bagte...juhuuuuuu

Fredag d. 5/7-2013 Hindsholmskilen - Bjørkø - Nordøn

S/Y Lillea i min hul hånd

Der blæste en hel del i havnen Hindsholmskilen, så besluttede at sejle nord på, selvom der var diset. Jeg klarede selv fortøjningerne, da Anton sov. Han havde spillet pc spil til meget sent.

De eneste både der sejlede ud kl 8, ja, det var en anden dansker og mig :-) Vi havde kun samme kurs i 10 min. så stak jeg mere Nord på. Der var lagt en rute ind på plotteren, så jeg fulgte slavisk, da, der ikke var langt mellem skærene og de mange ø'er. Så holdt tungen lige i munden. For motor den første time, da vinden var lige imod, men efterhånden, kom det til at passe med bidevind...begge sejl blev sat og igen sejlede vi mellem 5 -6 knop. Kunne holde kursen, så det gik rigtig fint med at komme mod Nordøn, som var målet, med pause ved Bjørkø, hvor der var en lille bugt, som vi ville holde pause ved.

Efter 2 timer og 20 min, blev Bjørkø nået, og jeg kaldte på Anton, men han hørte vist ikke at jeg kaldte ! Så, jeg fik selv sejl ned og kastede anker i bugten. Anton vågnede og vi fik stillet middagsmaden på bordet. Vi besluttede at starte gummibåden op, og sejle ind til Ø'en. Det gik fint, da der var en gl anløbsbro, som militæret engang havde brugt.

Vi gik en god tur op på klipperne og igennem en skov. Fik taget et par gode billeder af S/Y Lille a, dernede i bugten. Der var en fantastisk udsigt over skærgården.

Vi sejlede videre, og igen med tungen lige i munden, og fulgte bøjerne til trods for vi kom til at sejle lidt om kap, med en svensker...han tabte ;-). Efter at solen var kommet frem og vi sejlede indenskærs, så var det pragtful sejlads...det bedste på hele turen indtil videre...juhuuu. Lige inden Nordøen, var der en bro over farvandet, som vi skulle under...jeg kunne se at der i det ene fag, kun var 12 m, og kom i tanke om at min mast var lidt højere end den gamle, så svingede til bagbord, og sejlede under hvor der var 15 m. Der var 2 små ø'er lige efter broen, med kun ca, 12 m imellem, så ind imellem dem og så videre N på...puhaa, det var smalt.

Der blæste nu mellem 11 0g 16 m/sek, så vi tog sejl ned og sejlede den sidste sømil for motor, Inde i havnen valgte vi den allerførste plads 25 meter efter indsejlingen, med vinden lige imod. Kunne ikke være bedre Cool Y bomme er gode at lægge til ved. Vi forhørte til Havnemesteren, og dem i nabo båden sagde at han kom forbi ved 18 tiden. Jeg gik en tur rundt på havnen, og så en anden dansk FTLF båd...men de var ikke ombord. Jeg fandt baderummet, som denne gang kunne benyttes gratis. Jeg tog tilbage til båden, og fik cyklen frem...ville køre over til en havn der lå lige i nærheden, for at handle lidt til aftemsmad. Der var en laaaaaang bakke, så 1'st gear blev brugt....puhaaa...men på den anden side gik det godt nedad..Desværre var der ingen købmand, så suste hjem igen...dog ikke op af bakken Cool

Anton fandt dådemaden frem, så den stod på bøfstroganof, men nudler i ...ikke så dårlig, kan varmt anbefales. Så blev der tid til en morfar...og lidt skriven her på hjemmesiden.

Der blæser stadig en hård vind til kuling, men det skulle stilne lidt af i nat. Jeg har lavet om på planen, så sejler til Marstrand i morgen, istedet for Orust rundt. Da, jeg ligeså godt kan blive i det her pragtfulde sejladsområde. Vil lægge en sejlrute ind på plotteren om lidt og så snakke med Anton.

Sejlet 20 sømil, på 5 timer 10 min.  Snit ca. 4 knob Havne penge 200.- S.Kr

Torsdag 4/7-2013 Vrångø - Hindsholmskilen

Spiller pentanque i Vrångø

Vågnede allerede kl 7:15 og fik som sædvanlig lavet kaffe. Hoppede også i bad. Så var jeg klar til dagen. Jeg fik kigget på kortplotteren, for den ville ikke vise vanddybder ! Ret vigtig ! Jeg indstillede den til grundinstillinger og trykkede enter, selvom jeg viste at så skulle jeg installerer det hele en gang mere. Men efter 1/2 time virkede det hele som jeg ønskede. Cool

Jeg fik ryddet op i kistebænken, så jeg kunne have mine cykler derude istedet for i hundekøjen. Det giver lidt mere plads indenfor. Fik også smidt en masse gammel ragelse ud.

Anton vågnede og vi fik en kage, som jeg tidligere havde købt af 2 jenter i en gummibåd, der bragte morgenbrød, aviser m.m. ud, til sejlere. Dyrt, men kagerne smagte godt.

Vi blev enige, om at tage et spil pentanque, da der var baner på havnearealet. Anton, kendte ikke reglerne men fik det hurtig lært. Vi spillede 2 kampe, og anton gav god modstand, men kaptajnen vandt.

Vi besluttede, at sejle mod Gøteborg ( Hindsholmskilen ) og vi kastede fortøjningerne kl 12:15, og straks uden for havnen blev storsejlet sat...Efter 20 min. sejlads, med fart på 1.5 knop opgav jeg, da der ingen vind var. Efter lidt motorsejlads, kom der en lille smule vind igen, så endnu engang op med sejlene. Vi sejlede 2- 2,5 knop, og det var fint nok, så vi kunne se, at alt virkede på kortplotter, og vi kunne følge klipperne og det smukke landskab. Solen lod vente på sig, selvom metrologerne havde love sol idag. Kom aldrig, desværre ! Men vi nød den rolige sejlads, og ankom til Hindsholmskilen kl 15.15.

EN HAVN HVOR MAN IKKE UMIDDELBART MÅ LIGGE, DA DE IKKE ØNSKER GÆSTESEJLERE ! DERFOR ER DET OGSÅ GRATIS, DA DER IKKE KOMMER NOGLE OG KRÆVER HAVNEPENGE ! DER ER 1500 HAVNEPLADSER, OG 32 BROER, SOM SKULLE TJEKKES.

Men det viste vi ikke ;-) så vi fandt en ledig plads og håbede på, at dem med denne faste plads, ikke kom hjem. Det gjorde de ikke, fortalte nabobåden, da vi mødte dem...

Vi syntes, at vi ville køre op i byen for at handle lidt mad. Jeg fik cyklerne pakket ud, og vi drønede afsted...desværre i forkert retning ( ca. 2,5 km ), vi vente om igen, og kørt et par km, for at finde en COOP, hvor vi kunne handle....Jeg bliver altid overrasket, over hvor dyrt kød er i Sverige, men vi skulle jo have noget...fik handlet for 150.- S.kr, egentlig ikke så galt.

Aftensmaden blev også denne gang Svensk...PYT I PANDE, med spejlæg til. Senere kaffe med småkager til.

Nu sidder jeg og undre mig, over at Dansk og Svenske meterologer, er lige dårlige, til at overholde det de lover. Der er lovet sol, fra kl 12 til 22 i Gøteborg, men tåget, og dis...og nu er det begyndt at regne igen...men vi sidder lunt inde i kabyssen. Anton spiller pc og jeg skriver her på siden. Er også ved at planlægge en længere tur i morgen, hvor jeg vil til Marstrand eller ihverttilfælde i nærheden. Det bliver ca. 5 - 6 timers sejlads. Men glæder mig, til at sejle videre i den Svenske skærgård.

Sejlet 3 1/2 time    8 sømil    snit  2,28 knob.

Onsdag d. 3/7-2013 Getterøn - Vrångø

Så var det med at komme op i god tid, da der ville begynde at regne ved 14-15 tiden idag !!!

Jeg fik lavet kaffe og fik hurtigt kastet fortøjningerne, kl: 8,  og drønede ud af havnen for både storsejl og genua...5 -7 m/sek,  fra ssø...rigtig fint...ud til bøjen foran Grenå-Varberg færgen og så ellers NNW på...Der blev igen sejlet butterfly sejlads, og det gik fremad med 5 -6 knop...juhuuuu, men bølgerne kom fra siden, så det rullede noget...Anton kom op og brokkede sig ;-) men jeg kunne ikke gøre noget. Sådan stod det på i 5 timer, så skiftede vinde til lidt mere sø, så sejlene blev stillet rigtig og farten øgedes til 6 knop hele vejen til indsejlingen til Vrångø.

Sejlene blev tage ned, da jeg ikke ville sejle for sejl, igennem de mange skær og klipper hvor der ikke var mere en 50 - 100 m mellem. Det er mere end riglig, når man først er kommet derind, men rart at være sikker.

Vi fortøjede af helvede til...hæk bøjen, som jeg fik tov i, ja, det mistede jeg igen...så måtte fortøje i stævnen, og til båden til styrbord...Sidemanden hjalp, så det gik egentlig meget godt..

Jeg tog derefter gummibåden og roede ud til hægbøjen og fik tovet rigtig i ;-) Så var båden forsvarlig fortøjet.

Jeg gik op for at komme på toiletet, lige inden jeg fandt det, mødte jeg en der sagde "HEJ TORBEN"...Jeg kunne se at det var Birgit's søsters datter Betinna...vi fik en sludder, men hun havde travlt, da de skulle nå færge til Gøteborg. Men sjovt at møde en her på en lille ø i den Svenske skærgård.

Jeg fik betalt havnepenge 200. s.kr...puhhaa...men til gengæld, var en 2 liters is billig...kun 36 s.kr...juhuuu...Anton og jeg nød, noget af isen under cockpit teltet...godt jeg fik det af Leif og Lilian ( S/Y KON-TIKI ) fra Aabenraa.

Vil gå en tur rundt på øen, hvis det holder op med at regne ? Men ellers må vi have regntøj på igen :-)

Sejlet 7:15 timer    sejlet 36 sømil    snit    4,9   havnepenge 200.- S.Kr

Tirsdag d 2/7-13 Getterøn

En overligger dag på Getterøn.

Anton og jeg blev enige om at i dag vil vi slappe af og bare nyde at vi er kommet til Sverige.

Anton havde ondt i maven og jeg gik derfor selv en tur ud på klipperne og skuede ud ov havet.

Jeg havde en VHF radio, der kører på batterier, som desværre ikke kan lades op mere ?

Kørte på cykel ind til Varberg, hvor jeg havde fået en adresse jeg kunne, købe sådan et specielt batteri. Efter 4 km på cykel fandt jeg det, men de var flyttet til ny adresse. Heldigvis lå det på vej tilbage. Men de havde ikke batteriet. ØV ØV

Så kørte jeg ind til ICA og fik handlet kødbullar pg potatis salat...lidt svensk skal vi jo have Cool

Så cyklede jeg hjem igen, denne gang i modvind...puhaaa...jeg kom hjem og lå mig på køjen...hi hi ...

Anton lavedede aftensmaden, og køtbullerne smagte fint..

Jeg fik prøvekørt motoren til gummibåden, og der var lige lidt smørring, så var den ok. Så besluttede vi os for at komme i bad, og en tur i sauna...det var varmt og hyggeligt..

Egentlig er det meget rart med en overligger dag...men i morgen skulle vi gerne mod Gøteborg.

Havnepenge 180.- S.Kr

Mandag d. 1/7-13 Grenå - Anholt - Getterøn ( Varberg )

An-ton på An-holt

Stod op kl 6:45 og fik lavet en kande kaffe. Vejret var næsten vindstille, så kastede fortøjningerne alene, og satte sejl inde i havnen. Første gang i meget lang tid Cool

Stille og rolig ud af havnen og kurs mod Anholt...Denne gang ville jeg uden om stenene ud for Grenå ( sejlede på dem i 2009 ).

Efter en halv time forsvandt vinden, og jeg tog sejl ned igen. Startede motor og sejlede ud, mod det stor vindmølle område, mellem Grenå og Anholt...det er et storslået syn, at se så mange vindmøller på en gang. En "kontrolbåd", sørgede for at jeg ikke sejlede for tæt på !

Efter 5 timer for motor ankom vi til Anholt. Anton fik igen en kæmpe is...jeg fik købt et nybagt rugbrød... Vi kiggede lidt på havnen og de 3 store Svenske træskibe, der lå i havnen.

Vi besluttede at sejle videre da, vejet lovede SW vind og vi skulle mod NØ...så vinden agten ind...perfekt til Butterfly sejlads...regnede med at nå Sverige inden midnat.

Vi fik sat sejlene og vinden passede perfekt...butterfly sejlads i 7 1/2 time...juhuuu, nød sejladsem med Dire Straits musik i cockpittet...endelig godt vejr og hygge sejlads Cool

Kl: 20:00 blev der noget dårligere vejr, og i løbet af 10 min skiftede vinden, så jeg nåede ikke at få sejlene ned og det gav en masse bøvl, da spilerstagen, holdt genua og båden sejlede som vinden blæste...fik startet motor og fik storsejlet ned, med møje og besvær...godt Anton kunne styre op imod vinden, til trods for, at genua, drillede. Jeg kom på dækket, og fik spilerstagen fri, og tilbage til cockpitet og fik med alle mine kræfter rullet genua ind...Anton fortalte, at log havde vist 23 m/sekundtet i vindstødene...puhaaaa, godt at det gik fint med at få sejlene ned. Vinden var mellem 13 -17 m/sek og skiftet til w...vi besluttede at sejle mod Varberg istedet for Buahamn. Det ville tage 2 timer for motor...ville ikke sætte sejl igen...Vi ankom kl 22:15 til Getterøen i Sverige...JUHUUUUU SVERIGE VAR NÅET Smiler

Vi fandt en god plads, hvor der næsten var vindstille...men fortøjede med spring og det hele..Jeg fik betalt havnepenge 180.- S.kr incl EL...

Det våde sejlertøj, blev hængt til tørre og cockpittet ryddet op.

Anton lavede indbagt laks i dildsovs...mums, det smager godt..

Godt træt gik vi i seng kl 24.

Sejlet 14 timer    sejlet 65,4 sømil    snit   4,6 knob.

Søndag d. 30/6-13 Ballen Samsø - Grenå

Stod op kl 7:30 og fik handlet en rundstykke til Kr. 9.- Godt jeg ikke skulle have 8 som jeg plejer søndag morgen !!!

Men det var en pokkers god rundstykke, med ost på.

Erik hjalp lige med at kaste den sidste fortøjning kl. 8:10 hvor vi planlagde at sejle til Anholt.

Der blæste mellem 12 - 16 m/sekund. puhaaa...fik sat storsejlet i 1'st reb. Og genua halv ude, så gik det bare derud af med ca 6 knop...nogle gange lidt mere...Baden var LUV gerrig og ikke let at styre i de 3 m høje bølger...men slækkede lidt på storsejl og genua...det hjalp lidt, men i vindstødene trak båden stadig til luv...brugt en masse krafter på at holde roret.

Anton, kunne ikke sove da båden hoppede og dansede i bølgerne og blæsten, så han kom ud i cockpittet, hvor vi sludrede og hyggede i solen, der trods blæsten var fremme.

Jeg blev for øm i mine ben og arme, af at kontra styre, og forsøgte at trimme sejlene, så båden ikke var så luv gerrig...men det kunne jeg ikke 100 %, så efter 5 timers sejlads, besluttede jeg mig for at sejle til Grenå istedet.

Vi ankom kl 15:15 og der var solskin. Vi fik betalt havnepenge 150.- incl EL

Vi fik en kæmpe is, og gik rundt på havnen og kiggede. En stor flot havn.

Vinden løjede af og jeg fik lavet noget på båden. Og gjorde den klar til turen til Sverige igen.

Vi fik Kartoffelsuppe m/ pølsestumper i. Anton lavede maden og det smagte godt.

Sejlet 7 timer    sejlet 37,8 sømil   snit  5,4 knob.

Lørdag d. 29/6-2013 Årøsund Ballen Samsø

Fish and bras

Op allerede kl. 5:30. Fik lavet kaffe, og fyldte termokanden, så den var klar til turen...

Fik tanket diesel 51 l, for der var ingen vind, så det gik for motor indtil Æbelø, hvor vi var ca. kl 12. Indtil da, gik det bare for motor igennem Lillebælt.

Vinden kom og sejlene blev sat, og vi sejlede mellem 5;5 0g 7;5 knop...Juhuuu for de nye sejl Cool

Vi sejlede til Ballen på Samsø, hvor vi blev taget imod af anden FTLF sejler ( Erik og Berit ), de sejler i Oktopus fra Gråsten. Vi fik en øl sammen og talte om hvad vi havde af planer. Vi skulle begge til Sveriges skærgård. Vi havde det hyggeligt.

Aftensmaden stod på Fish and brasede kartofler Cool

Vi kom en lille smule på nettet og lagde os til at sove ved 23 tiden...

Havnepenge 150 incl EL.

Sejlet 56,8 sømil   sejlet 10:40 timer snit 5,46 knob

Fredag d. 28/6-13

Så startede ferien, men at jeg hentede Anton i Bramming. Vi besluttede at køre til Tyskland for at handle lidt sodavand, øl m.m. til turen til Sverige.

Vi fik købt en masse og der skulle bæres en masse ombord på S/Y Lille a.

Vi fik pakket båden og fik lavet de sidste forberedelser, så vi kunne sejle tidlig lørdag morgen.

Så var alt klart så køjen blev fundet.

Weekend tur

Dato 23/6-2013

Kørte ned til båden for at vise min bådvogn frem, for en køber. Det gik fint, og han købte bådvognen.

Jannie og Lars kom med kage, og jeg fik lavet kaffe til Cool

Lars fik lavet stikket så jeg kunne få gps signal til, VHF radioen..juhuuu...Godt hvis nu der skulle ske noget! Jeg selv fik sat en ny LED lampe op i pantry, og i 2 skabe. Det sidste af cockpit teltet, blev lavet. ( er dog ikke 100 % tilfreds med det, men må være fint nok til denne sæson.

Dieseltanken blev genemgået, da den læggede diesel ? Fik efterset det hele og fik tætnet omkring alle forskruninger og fik udluftningsslangen skiftet og forlænget. Også ny påfyldningsslang, så det bliver lettere at fylde tanken. Den gamle havde et knæk !

Så mangler jeg bare at få vindmøllen monteret, så er alt klar til sommerturen til Sverige og Norge.

Så er det bare at håbe, at ferien klares uden uheld eller haveri, som de 2 forgående sommerturer.

Men bliver dejligt, at sejle med ny mast, sejl, instrumenter og alle de forbedringer, der er lavet på S/Y Lille a i dette forår.

Glæder mig helt vildt...Anton tager med de første 10 dage...håber også for ham, at der ikke går noget galt denne gang.

Weekenden d. 31/5 til 2/6-2013

Kørte ned til Årøsund og fik sat nyt instrumentbræt op med radar, kortplotter, vindmåler kompas og holder til VHF håndhold. Det ser godt ud og fungerer som det skal.

Steffen kom med de nye sejl, og fik sat dem op. JUHUUUU NU KOM DER ENDELIG IGEN SEJL PÅ S/Y LILLE A Cool

Lars kom ned sammen med Jannie, og vi fik set på det hele.

Lørdag stod vi tidlig op og kom i bad. Så skulle sejlene prøves, så vi sejlede ud fra havnen kl 9 om morgenen. Lige uden for havne blev storsejlet hejst op, men det gled ikke som det skulle, så ned med det igen og så prøve...det gik stadig trægt, men kom op.

Genua gik meget bedre og vi satte kurs med mod Fredericia i Lillebælt. Vinden var NNV så det gik med at krydse og det gik fint, men efter et par timer, døede vinden næsten helt, så lidt ærgelig da vi jo gerne ville sejle for nye sejl. Lars gik igang med at monterer en masse instrumenter, og lave lidt om på ledninger m.m.

Men med motor kom vi til Tall Ship, udstillingen i Fredericia. Rigtig hyggeligt med alle de gamle sejlskibe. Der var musik og boder m.m.

Vi hyggede os og fik Thaimad til aften...desværre blev jeg dårlig i maven...dog ikke af maden.

Så sengen og toilettet blev fundet ;-)

Søndag blæste det 10 til 14 m/sek fra NNV og så blev der endelig sejlet for sejl   JUHUUUUU

Vi fik afprøvet sejlene både i biddevind, agtervind, halvvind, agten for tværs...Jo der blev sejlet til den store guldmedalje...kom op på 8,6 knop...godt gået af en båd på små 7 tons.

På 4 timer sejlede vi til Årøsund. Lars fik dog lavet den eliktriske lænsepumpe.

HVOR ER DET DEJLIG AT BÅDEN NÆSTEN ER FÆRDIG, MED NY RIG, MAST, SEJL OG MEGET MERE.

Torsdag til søndag i bededagene 25 til 28 april.

Hansen og Hamacher fik sat masten og riggen op inden torsdag, og fik så det hele gjort klar til sehjlads torsdag aften...juhuuuu masten var på.

MEN SEJLENE VAR IKKE PÅ DA, JEG KOM DERNED FREDAG MORGEN OG SKULLE SEJLE TIL DYVIG !!!

Jeg ringede straks til Hansen og Hamacher og spurgte til sejlenne ? De var ikke kommet og kom sikkert ikke før uge 20-21 !!! JAMEN FOR POKKER. De skulle jo være på nu, hvor der står træf for døren...først i Dyvig, dernæst fyn, og i pinsen til Ebeltoft.

Det er squ træls, at man skal sejle for motor.

Nå, Birgit og jeg fik kastet fortøjningerne og sejlede ud på den første tur 2013, for MOTOR.

Det tog ca 3 1/2 time til Dyvig. Hvor alle de andre FTLF ventede. Vi fik en varm velkomst.

Grillen blev tændt op foran klubhuset, som vi fik lov at låne. Vi grillede fisk og holdt en kanon aften, med sang øl og vin...og lidt rigeligt spiritus...

Lørdag gik med at gå en tur, få kaffe og sludre i det trods alt gode vejr.

Der sejlede et par FTLF både afsted, men til gengæld kom der 4 nye.

Vi fik igen grille startet op og så festede vi igen med FTLF sange og fortællinger.

Jeg elsker disse FTLF træf.

Så blev det søndag og vi fik kaffe og morgen brød...fik sagt farvel til en alletiders havnemester, og tak for lån af klubhuset. Fik sagt farvel til alle FTLF'erne og sejlede til dyvig for MOTOR !

Vi havde en alletiders tur og glæder os til næste års forårstræf.

lørdag/søndag 21-22 april

Ja, så skulle der sættes mast og sejl op.

MEN HANSEN OG HAMACHER KOM IKKE.

Øv at der ikke snart sker nogt..han havde lovet den færdig til 1 April..og der sker stadig ikke noget.

Ja, jeg fik da slebet noget træværk, og fik lavet nye nedgangsluge. Gjorde båden klar til turen til Dyvig .

Træls at der ikke snart kommer mast på.

Påske torsdag og fredag - 2013

Birgit og jeg kørte ned til Årøsund, da vi skulle møde Steffen fra Hansen og Hamacher, der skal sætte den nye mast op.

Vi fik fyret op i oliefyret og varmen bredte sig hurtig i båden. Fik noget kaffe som Birgit havde taget med.

Steffen kom kl 11 og vi gennemgik hvad der skulle laves og vi fik skåret den gamle mastefod af. Vi aftalte at han skulle lave det hele. Han forventede at sætte masten op i næste weekend. Dog kan sejl ikke være her før om 3 uger. Så er ikke helt tilfreds med at det hele ikke er færdig til den tid han havde lovet. ( 1 april )

Nu er det kun at håbe på at det hele er færdig til bededagene, hvor jeg gerne skulle kunne sejle til træf i Dyvig.

Fredag gik med at Birgit ryddede op i skabe og skuffer. Jeg fik monteret instrumenter og fik den gamle langbølgeradio pillet ned.

Vi smuttede ud til nogle venner og så hjem til Varde.

Mandag d. 18/3-2013

Ja, man tror ikke sine egne øjne...der er snestorm udenfor !!!!!!

Om en uge skal jeg have den nye mast på båden samt nye sejl !!!!

Jeg er ikke sikker på at Hansen og Hamacher firmaet får det sat op, da vejret nok ikke bliver bedre før efter påsken...

Men kan da håbe...ellers må jeg jo vente til at vejret bliver sådan at mastefirmaet, kan komme igang...

Kan jo heller ikke sejle i det møgvejr alligevel !

Håber at foråret snart kommer, da vi jo skal holde træf i Dyvig på Als i bededagsferien.

Weekenden d. 22-23-24/ 2 -2013

Ja, så kom alle de ting jeg havde bestilt...alt var iorden.

Anton og jeg kørte forbi Svend og Marianne, hvor vi fik købt sejlerbukser, lånte Reeds almanac, og en del søkort. Tak for det.

Så en tur ned i båden, for lige at tjekke om alting er iorden...det var det...

Men koldt, så oliefyr blev tændt op, og inden 1/2 time var der en god varme Cool

Vi spiste kyletter, med kartoffelsalat...Nemt Cool

Så hyggede vi lidt med PC...og sodavand..

Er dog træt efter en lang dag...så køjen bliver indtaget lige om lidt...

Søndag d. 17/2-2013

Så har jeg fået bestilt Nasa SSB Radio, tricolor lanterner, vindtransducer og GPS reapeter fra England...ca 2000.- billigere end i Danmark. Ikke særlig patriotisk men skal jo tænke på økonomien.

Har også en del småting jeg skal have skiftet, bla. eltavlerne og lavet træværket.

Glæder mig til at få installeret det hele samt min nyindkøbte vindmølle.

Så nu venter jeg bare på foråret skal komme så jeg kan komme igang.

Skal have taget mål til ny sprayhood i næste weeken, og tror også jeg vil have en cockpit kaleche, så vi kan stå i tørvejr. Men må lige høre om prisen Cool

Skal på Bådmessen og stå sammen med FTLF'ere på vores stand om 2 uge...bliver spændende.

Nok for denne gang, men skønt at foråret er på vej.

Fredag d. 1/2-2013.

Her på siden vil jeg skrive om hvad der sker og hvilke planer der er for 2013.

Båden ligger i det kolde isvand i Årøsund, og venter på bedre vejr. Eva holder øje med at der ikke sker noget her i vinter tiden.

Planen er at Hansen og Hamacher, skal sætte ny mast, rig og sejl på her til foråret.

De har lovet at være færdige inden 1 april. Håber de holder hvad de lover, for skal ud at afprøve om den nye rig og sejl er 100 % iorden !

Det bliver dejlig at få det hele lavet. Jeg skal også lave lidt på masten...Bla. sætte toplanterne på, trække ledning til Internet antenne, samt monterer den. Der skal også ny vindex, samt vindmåler op i toppen af masten.

Træværket i båden skal slibes ned og der skal lakeres, så det bliver pænt.

Køber en ssb radio, så jeg kan høre og tage vejrfiler ned til PC.

Så skulle alt være 100 % ok, til sejlersæsonen 2013.

Planen er at kommer til forårstræf i Dyvig i bededagsferien ( skal dog lige hjem og se Anton blive konfirmeret, festen er ugen efter ).

Så til pinsetræffet i FTLF regi i pinsen, som jeg altid glæder mig til.

I sommerferien er planen at sejle til Scotland, sammen med Lars ( S/Y Viki ) og Anton.

Anton og jeg forsøgte i 2011, men fik haveri ( læs om turen på anden side, her på min hjemmeside ).

Denne gang, skal det lykkes, at sejle over Nordsøen, uden haveri. Når båden er med ny mast, sejl, rig, motor, lanterne og nye instrumentet, samt en ekstra gast, ja så kan det kun gå godt....denne gang, bliver der kun lavet om på turen, hvis vejret, bliver mega dårlig. Så går turen til Norge og Sverige, som er alternativet.

Følg med på hjemmesiden, og se om planen for 2013 holder !!!!

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.11 | 11:03

Ja, det var en fin tur, og dejligt med nye bekendtskaber

01.11 | 20:48

Hej Torben.
Det er dejlig lige at få turen genopfrisket. Ja det var en god tur og et godt stykke arbejde der var lagt i at planlægge og forberede det hele. Tak

01.11 | 17:03

Ja, det var en hyggelig tur - og godt at lære så mange nye sejlere at kende

01.11 | 16:04

Hej Torben og Birgit rigtigt underholdende at læse jeres beretning - og se billederne - vi gennemlever turen igen på den måde.
Mvh Toni og Peter " Tjap"

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis