Til holland 2012
Sommerturen 2012

Så er jeg hjemme igen efter turen til Holland.
Turen skulle have været til OL i England, samt Amsterdam i Holland, men det blev lavet om, da jeg fik mastehaveri i Nordsøen.
Det er aldrig sjovt, at der sker haveri på en båd, da det er forbundet med fare !!
Heldigvis kunne jeg få løsnet riggen uden at komme til skade, udover skrammer og blå mærker.
At sejle videre uden mast er mærkelig, men da forsikrings selskabet og jeg blev enige om at jeg skulle gøre ferien færdig, og jeg dermed ville få Goodwill ang dækningen af skade, ja så forsatte jeg.
Håber selvfølgelig at forsikringsselakabet holder ord ?
I kan læse om selv haveriet længerne nede på: Nordeney - Delfzijl.
Turen rundt i Holland var skøn og vejret godt det meste af tiden.
Anton og Birgit som begge var med på en del af turen, syntes også at det var fint og godt i Holland...ikke sidste gang turen går mod det flade land.

Håber i vil nyde at læse om turen.

Torben Jensen S/Y Lille a

Fredag .d 24/8-12 Dyvig - Årøsund..Juhuuu
Stod op kl 7 og fik hevet anker op...ud af den smalle sejlrende, og så kursen mod Årøsund...nu var jeg snart hjemme...
Vejret var dejligt..næsten ingen vind..så kunne nyde det sidste stykke hjem..
KL 10:39 var S/Y Lille a på sin faste plads...turen for den var slut...det hele af båden kom desværre ikke med helt hjem...håber forsikringen bringer Lille a tilbage til mindst samme stand som inden jeg tog afsted...
Eva kom ned og vi fik en sludder om hele turen..mest det med masten...
Der kom også et par andre sejlere, der lige skulle høre om turen...
Jeg gik igang med at rydde båden op, og få den vasket...oksalsyre, tog det værste af ruststriberne....derefter blev den vaske også udvendig...den var nu pæn og fin...
Birgit kom forbi, og vi fik lidt frokost...fik pakket bilen...og så hjem...forbi Anton, med hans ting han ikke kunne have med i flyet...forbi Jannie og Lars, for at hente min bil...fik en sludder, hvor Jannie ville godskrive mig den lille benzin gæld jeg havde da de kørte mig til Brunsbuttel for 4 uger siden...TAK Jannie..
Så var det eller med at komme til Varde...jeg kom først...og Birgit kom senere, med Nudelbox...som vi spiste med velbehag....

TUREN HAR VÆRET GOD::::::Trods uheld undervejs....

Sejlet: 17 sømil  Motor : 3,5 time

TOTAL SEJLET I FERIEN 816 SØMIL...
Torsdag d. 23/8-12 Schleimunde - Sønderborg- Dyvig
Ja, så vågnede jeg kl 6:30, men lagde mig om på den anden side og sov videre
Godt at have ferie, men nu var den snart slut...idag og i morgen med...
Vejret var skyet med lidt sol.. vind var 7 - 10 m/sek fra SW...lidt træls, da der så igen vil komme bølger fra siden...det er træls når båden hopper sådan, fra side til side...
Først fik jeg kaffe, endnu engang varmet i microbølgeovnen...smiler...godt jeg fik den med...
Da, der blæste meget fra siden, ja, så det ville blive næsten umuligt at komme ud af pladsen...fordi den var så stor....men igen fik jeg tyskerne til at hjælpe...en lang trodse i land...og så kunne de holde stævne lige i "båsen"....det gik fint og jeg sagde mange tak for hjælpen...
Så blev kursen lagt mod Sønderborg....vinden vendt til NW og det passede mig bedre, for så var bølgerne til at bryde udenbåden hoppede for meget...
Efter 2 timers sejlads var jeg i Dansk farvand...juhuuuuu....
Kl 13 var jeg i Sønderborg, hvor jeg fik handlet diesel og skiftet gasflasken...puhaaaa  230 kr...er dyrt for gas...men ville jo gerne have kaffe...der øjeblikkelig blev lavet..
Sejlede over på Als siden og fik cyklet en tur op i byen, hvor der blev handlet...lidt mærkelig pludselig, at alt står skrevet på Dansk
Fik forøvrigt købt nye Dansk æbler og pærer...lidt senere da, jeg skulle spise dem...ja, så stod der...made in Chile...smiler...
Jeg sejlede fra Sønderborg kl 14:40 under broen...godt ikke at skal vente på at broen går op...hi hi...
Kl 17 ankom jeg til Dyvig, hvor jeg kastede anker...fik sludret med Birgit i tlf...godt det er blev billig igen...tlf regningen er nok løbet løbsk de sidste 4 uger !!!!!
Jeg tog alt tøjet af og ville have en dukkert...men bom skrald bom sagde det og så kom regnen væltende ned....Lidt efter var der solnedgang igen...Og dukkerten var dejlig forfriskende...op i båden, hvor jeg havde været snu og havde varmt vand i opvaskebaljen...der blev jeg skyllet, så saltvand kom af...smiler...
Sidste aften i båden...blev brugt på at se tilbage på ferien og turen...
STORE KONTRASTER ER VEL ET GODT BILLEDE AF TUREN.......
Fra kæmpe bølger og mastehaveri...til at glæde sig over en blomst på en træstub..

Med disse tanker gik jeg i seng den sidste nat....

Sejlet: 29 sømil  Motor 7 timer
Onsdag d. 22/8-12 Oldenbuttel - Schleimunde
Op kl 6 og fik hurtig sat kaffe over...men gassen gik ud ???? Nååååå så er der jo nok ikke mere gas----korrekt...øv øv...så ingen kaffe...
Fik startet motor og kom så afsted...57 km sejlads forude...de var sejlet på under 6 timer...men der var begyndt at blæse ret kraftig...jeg tænkte, at hvis det blæser meget her i kanalen, ja, så må der ude på havet være mellem 10 0g 14 m/sek....Øv..gider ikke store bølger, når der ikke er mast på...båden hopper og danser jo rundt...
Nå det må jeg se på til den tid...
Jeg vente på slusningen, ved fortøjningspladsen til bagbord side, før slusen...der var der to arbejdere der var ved at sætte skridmåtter op på flydebroen, man fortøjer ved...jeg spurgte havd måtterne kosted og han sagde...Du kan da få 2 gratis af mig...juhuuuu...jeg takkede mange gange...de skulle ligge i bunden af Cockpittet..
Jeg kom igennem slusen og fik fortøjet...gik op på broen og hen i kiosken for at betale sluse penge...jeg fortalte at jeg kom fra Oldenbuttel ( der hvor jeg sov ), og hun forlangte 7 Euro....jeg tror hun snød sig selv, for det kostede 13, da jeg for 4 uger siden skulle den anden vej...
Jeg kom ud i kiel bugten, og vejret var nogenlunde, hvad blæst angik...men et stykke ude...ud for Eckernførde bugt...ja, der kom bølgerne og båden hoppede og gyngede...hele vejen til Schleimunde...som jeg valgt at søge ly i...for pokker der blæste...så det bliver ikke let at lægge til....hækpæle, der er 4,5 meter imellem, og en plads der er 16 meter lang...men heldigvis kom vinden ind forfra, lige ind i stævnen...Ret hurtig kom der et par Tyske sejlere, der hjalp med at holde stævnen på rette køl, mens jeg fik agterfortøjningerne på...krydset denne gang, for at komme til at ligge lige i " båsen"...resten gik fint og jeg tilbød dem en øl hver, men de takkede nej, og sagde at Tyskere altid hjalp...bare vi Danskere gjorde det samme !
Klokken var blevet 18 og der var tid til aftensmad...jeg havde fået strøm sat til, så det blev microbølgeovnen, der varmte maden...igen frikadeller, med kartoffelsalat.
Havnen, havde en udstilling, om fiskene i østersøen, samt flere andre intresante ting omkrig havet....ret hyggeligt at læse om feks. saltindholdet i Østersøen...om de forskellige fisk m.m.
Vinden løjede lidt af i løbet af aftenen...så sov rolig om natten...

Sejlet : 53 sømil  motor 11 timer havnepenge 12 Euro
Tirsdag d. 21/8-12 Cuxhaven - Oldenbuttel
Ja, stod tidlig op og kom en tur i bad...fine baderum...og så ned at hente cyklen...ville en tur i byen for at handle..og se lidt af Cuxhaven...skulle først sejle ved lavvande kl ca 11...fik handlet i en slags "bilka" butik.
Fik lavet mig en ordentlig morgenmad, og smurt madpakke
Kl 11 sejlede jeg ud fra havnen i Cuxhaven ved lavvande, men strømmen havde ikke helt vendt endnu...skulle have lyttet til havnemesteren !!! Men der gik ikke andet end en halv time så kom medstrømmen... så for motor steg hastigheden fra 4 knop og til 6-7 knop...dejligt...kom forbi en masse "banker", hvor der lå en masse søløver...kunne fint se dem i kikkert og sejlede så tæt på jeg kunne...kunne så se dem med egne øjne...der var mange og de er egentlig store.
Jeg kom hen til slusen ved Brundsbuttel hvot jeg lige skulle vente 1/2 timer på slusningen...Var igennem slusen kl 14:50..og så gik det eller bare derudaf mod Holtenau...da jeg ikke måtte sejle om natten, var det med at komme så langt som muligt...ved slusen Gieselau...den der fører ind til Eideren kanalen...Der kunne jeg nå hen og der er fine fortøjningspladser på langs...der lå en del både, men jeg fandt lige plads...tysker hjalp lige med at hive båden ind...de er vældig behjælplige de Tyskere..
Jeg fik lavet aftensmad, som bestod af frikadeller og kartoffelsalat...en Kaptajn Morgan til...Havde fået hovedpine, for første gang på hele turen og ferien...et pat piller og jeg fik det fint igen...
Fik snakket lidt med de Tyske sejlere, der selvfølgelig skulle høre om den brækkede mast...
Gik tidlig i seng for ville afsted tidlig onsdag...

Sejlet 39 sømil  motor 7 timer
Mandag d. 20/8-12 Wilhemshaven - Cuxhaven
Stod allerede op kl 6:15, da jeg ville igennem slusen så jeg kunne få medstrøm, noget af vejen mod Cuxhaven. Men slusen blev først åbnet kl 7:04 og det tog en hel time at sluse...så mistede en god times medstrøm. Men de første par timer gik fint med mellem 6,5 og 7 knop's fart..juhuuuu...men så vendt strømmen og lidt efter lidt var der strid mødstrøm...satte Lillea med 2.3 knop...men jeg kom da fremad..
Jeg viste at der var rimelig med vand så, snøs ind over et lavvandet område , for at vinde tid, og skære et hjørne af...det gik fin og der var 3,5 m vand...
Der blev overskyet og begynde at blæse kraftig...mellem 8 -12 sek/m...så det gav en del bølger, og båden blev kastet noget rundt..den opfører sig ikke helt normalt, når der ikke er mast på...
Heldigvis var jeg forberedt, så alt var surret, og skabe m.m. lukkede...så båden kunne bare hoppe og danse
Efter 6 timers sejlads, begyndte jeg på indsejlingen til Elben...heldigvis varede det ikke længe før jeg fik lidt medstrøm, så kunne nu sejle 6 knop...og vinde ind fra agter...så mere behagelig sejlads...
Men for pokker den er lang, den indsejling...så efter 3,5 time kunne jeg se Cuxhaven. Der var en masse redningsbåde og kystvagt...samt politi på vandet ?
En af dem kom hen og spurgte om jeg havde set en mand i vandet !!!
Jeg havde ikke set noget, så han ønskede mig forsat god tur, og at jeg skulle holde udkik. Det gjorde jeg så resten af vejen, men så ingen..
Jeg smuttede ind i havnen kl 17:50 og fik tanket 30 l diesel..det dyreste indtil nu...men så først prisen, da bon kom ud af automat
Men pyt, jeg havde penge tilgode, da jeg glemte at få mit depositum, tilbage på et "kort", så jeg havde tanket 20 Euro på...Skulle dog bruge lidt på en tur i bad og noget strøm...
Fik en god plads hvor der var lidt læ...selvom havnen er urolig, pga. blæsten.
Fik betalt havneleje 15 euro, og fik at vide at jeg skulle sejle ca 12:30 til 13:00 for at få god medstrøm imorgen...så vil skrive lidt med Birgit, her på nettet om lidt...
Kan mærke at jeg er træt, er jo ikke vant til at stå op kl 6...men måske en god ting...da jeg skal på job allerede om 6 dage !!!!!
Nej, jeg vil sove længe imorgen...

Sejlet : 52 sømil  motor ca 10 timer     Havneleje 15 Euro
Søndag d 19/8-12 Bangstede - Wilhemshaven
Op kl 7:30 og få lavet kaffe...fik lidt at spise...og ventede på bro skulle åbne !
Der skete ikke en skid...så jeg forsøgte at kalde på kanal 13 og 16 for at få kontakt til Ems-Jade kanalfolkene...der blev ikke svaret...så jeg måtte jo bare vente...Men pludeslig kom der en i bil-...han viftede med nøglerne og fik åbnet broen...resten af veje gik fint med alle sluserne og broerne...de samme har ca 3 broer og en sluse...smiler...
Et pat steder skulle jeg vente lidt, og der fik jeg en øl, ved en bod som slusemesteren havde...smiler...jeg nåede at røre bunden et pat gang og var lidt nervøs for om jeg kom hele vejen igenne til Wilhemshaven...men det gik godt...
Alle ungerne der badede i kanalen hyggede sig og sprang i fra broerne, når de åbnede for mig...så kunne de springe højere oppe fra...smiler...Fandt en plad i havnen og kom på internettet igen efter 5 dage uden...
Kørte 4,5 km på cykel for at hente diesel...20 liter...så måtte køre 2 gange...men så sagde havnemester at han ville sælge 20 liter til mig til fornuftig pris...ok, for så slap jeg at køre derop igen...
Nu vil jeg i seng...da jeg skal sluses ud kl 7 i morgen tidlig for at få hjælp til at sejle til Cuxhaven af tidevandet...

Sejlet 29 sømil   motor 9 timer  havnepenge 10 euro
Lørdag d.18/8-12Groningen- Delfzijl -Emden - Bangstede
OP tidlig for at betale havnepenge...men de var der ikke...hvad skulle jeg gøre, da jeg kunne se på skilt...de kom første kl 10...ville jeg ikke vente på...så jeg stak af fra regning...havde også kun lånt et par pæle...ikke strøm og andet--
Så afsted til Delfzijl---lidt kedeligt--- men i Delfzijl fik jeg et bad..der var bare varmt igen...så selvom badet var godt gik der kun 10 min, ja så svedte jeg tran igen...
Jeg sejlede til Emden i Tyskland, for ville igennem en kanal, der hed Ems-Jade kanalen...de lovede minimum 3,8 meter højde på broer og 1,7 meters dybde---
Håber det holder, for båden stikker 160 cm, i ferskvand...
Inde i Emden var slusen lukket og jeg spurgte en hvad så ? Der var en anden sluse for erhvervs fartøjer vi kunne bruge...der sejlede jeg hen...ventede 1 time for at komme igennem, da slusen ikke virkede helt som den skulle...
Fik talt med en tysk sejler, der forklarede den nye omvej til Ems-Jade kanalen..
Stor industri i Emden, men fandt den lille sluse...Hvor en meget flink slusemester gav mig et kort over kanalen...jeg drønede derud af på nogle meget smalle kanaler...ja, det var nærmest som en Dansk Å ...max 20 meter brede..
Efter et par sluser og en stak broer, var der en der ikke gik op...der måtte jeg overnatte...uden for lands lov og ret...men med masser af myg...og 30 graders varme i kahyt...puhaaaaa

Sejlet 37 sømil   motor 8 timer
Fredag d.17/8-12 Kryds Exmorra - Groningen
Op kl 8 og sms lidt med Birgit...hun var nu i toget, fra Kolding mod Esbjerg..turen var gået godt...
Så fik jeg cornflakes med mælk...senere lidt kaffe...broen åbnede ikke før kl 9 !
Gennemgik hele motor...olie, vand, gear olie og kølevandsfilter...alt var ok..
Dejlig med en god ny motor...
Solen bagte allerede ned, og det ville blive en varm dag...
Sejlede afsted kl 9, og ud for Ijlst, måtte jeg lige vente 15 min på tog...inden broen gik op...så videre til Sneek...der vi havde været til havnefest tidligere...smiler...
Sjovt at se byen "normal" igen...stadig en by jeg kan anbefale...
Der er mange broer fra Exmorra til den anden side af Sneek...tror jeg kom gennem 10 og alle skulle have 1 Euro...fint nok...
Jeg nåede Groningen kl ca 20 og fik en skideballe af en slusemester...jeg havde været lidt for hurtig ved en bro...jeg undskyldte, men det hjalp ikke...han syntes jeg var en bølle...
Jeg sejlede ind til havnen i groningen,,,hvor vi havde været før...
Sov godt, selvom der var både myg og fluer...

Sejlet 51 sømil   Motor 11 timer
Torsdag d.16/8.12 Makkum-exmorra. krys panheys kanal
Ja, så var der blevet torsdag, hvor Birgit skulle hjem...men vi havde da heldigvis det meste af dagen sammen...vi hyggede os med god morgenmad...kaffe og så cyklede vi en smut over til en havn, hvor der var gratis bad...billeterne fik vi dagen før, ved slusemesteren..
Vi cyklede lidt rundt igen og fik en stor is...ikke verdens bedste men det var godt i varmen..
Vi kiggede ind til en " kongelig Kakkel butik ", pæne ting var der , men de var også dyre...vi købte ikke noget men spændende at se på...
Vi cyklede tilbage til både og solede os..og løste lidt Suduko...mens ci talte om turen...vi havde virkelig nydt at være her i Holland...
Nå vi måtte ud til Granske, Jelle og ungerne...Birgit havde købt en kæmpe lagkage...som nu var på køl...
Vi ankom derude kl 15, og slæbte kufferten over hegn og græs..men kom da op på vejen...
Vi blev vel modtaget og startede med kaffe sammen med ungerne og Jelle...10 min. efter kom Granske...Hun hilste på igen med kys og klem...smiler...
Lagkagen blev delt, og vi nød den sammen med kaffen...
Ja, det blev igen fortalt og snakket om alt det gamle...og lidt om fremtiden i landbrug m.m.
Rigtig hyggeligt..men desværre, måtte vi til at afsted mod Amsterdam banegård..
Fik lige en kort beskrivelse af vejen derned..og så farvel, efter der var taget et par billeder...
Vi brugte ca en time og kom bla. over den store dæmning...30 km lang...Ja, sjovt at sådan et bygningsværk, kan ændre Holland...
Vi havde lidt bøvl med at finde en P-Plads...men til sidst kørte jeg næsten helt op på skinnerne på Central Station...holdt vist lidt ulovlig
Vi skyndte os ind på banegården og vi fandt ud af hvor toget gik fra...
FIK EN STOOOOOORRR KRAMMER OG KYS...Farvel Birgit..tak for god ferie..
Jeg kørte op med bilen igen..og fik sagt mange mange tak for lån af bil..
Så skyndt jeg mig at sejle, for troede jeg kunne nå til Bolsward...men broen lukkede 14 min før jeg kom !!!!
Øv, men pyt...jeg skulle jo bare sove...træt var jeg også...

Sejlet 5 sømil   motor 1 time
Onsdag.d 15/8-12 Makkum -exmorra Makkum
Det var i dag vi skulle besøge Granske og hendes famile ( Birgit's tidligere naboer ). Så det var tidlig op og en tur i bad...så morgenmad med blødkogte æg..mums..
Vi sejlede hurtigt og kom gennem slusen og broerne ret hurtigt...så vi var ved broen ved Exmorra, hvor Granske stod og ventede på os...vi fik fortøjet til et par pæle...skrabte lige bunden, men det gik...
Birgit og Granske, var utrolige glade for gensynet og der blev kindkysset 3 gange...
Vi tog op til bondegården og blev budt på kaffe og kage...Birgit, havde slik med til børnene...
Nøj, der blev talt om de gode gamle dage...der blev grinet og vi havde det sjovt..
Vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag og det var rart for Birgit at gense dem alle...de havde dog travlt, med høst...så vi blev enige om at komme igen dagen efter...til en ny gang kaffe...vi kunne også låne deres bil, så jeg kunne køre Birgit til Amsterdam...
Vi sejlede tilbage til Makkum og fandt et godt lille sted inden slusen...det var også billigt...7 Euro..incl turist afgift...og gratis bad...dog uden strøm og Wi-fi..
Vi cykled op på diget og en tur rundt i byen...Birgit fik købt lidt til " lille blop",
Birgit's datter skal føde nu til November
Vi fik også et par fadbamser..eller to...og nød solen...for der var bare varmt..
tilbage til båden og så lige en lille Kaptain Morgen og igan med at løse Suduko...Birgit skulle lære mig det...gik ikke for godt...
Vi fik Blomkål, bøf og sovs...mums...
Da vi ville nyde aftensolen...manglede der en hynde...tror den var røget i vandet...pyt..jeg har flere...
Aftenhygge med musik og en Morgan mere...En rigtig god dag...
Nat nat

Sejlet 6 sømil  motor 45 min
Tirsdag d, 14/8-12 Makkum
SÅ VAR DER TID TIL REN AFSLAPNING
Solen bagte ned og efter bad, og lækker morgen mad...med blødkogte æg..
Så gik turen til stranden på cykel...med pakkede tasker med puder, tæppe og håndklæder...sodavand...og solbriller...
Vi fandt et godt sted, og solen bagte ned over os....
Vi badede en tur...skulle dog langt ud for at der var vand nok, til at svømme i ....
Vi blev der en tre timer, men så var solen for hård...vi smuttede op og fik pommes med mayo...så cyklede vi op i byen...2,5 km...i denvarme...puhaaa...så efter vi havde handlet fik vi en stor fadøl....i skyggen...dejligt
Så hjem og drikke en par Kaptajn Morgen...mest for at tage den dårlig smag af cola---hi hi---
Aftensmad : Krydrede nakkekoteletter og stegte kartofler og salt...Stor øl til...
Så skrive om en 5 dage på hjemmesiden....
Nyde endnu en rom og cola...spise vindruer....og nyde solnedgangen..
EN SUPER TURIST DAG I Makkum
Mandag d 13/8-12 Nije Kruzpole - Bolsward - Makkum
Vågned kl 8, og heldigvis ingen mygstik i nat..Vi fik hurtig morgenmad og sejlede så ud på søen Fluessen, ved Langehoekpolle drejede vi til bagbord, ind mod Workum, da vi var ved at rende tør for diesel...og vi skulle jo næsten den vej alligevel, så et lille smut på 1 km og tilbage igen er bedre end at rende tør for diesel....Det var for øvrigt et godt sted at tanke...diesel var ikke så dyr, og jeg fik en prop, til min køkkenvask...har ledt efter sådan en meget længe.. så godt vi kom forbi Workum...
Vi sejled op af Trekwaart-op-Workum naar Bolswart, hvor der kun var 1.90 meter vand..så godt vi ikke stikker mere end 1.4 m.
Vi betalte for 3 broer...1 Euro pr. gang, som de fangede med en træsko...Birgit var ret ferm, til at fange træskoen, og betale
Jeg besluttede at sejle til Bolsward og se på byen, da vi havde god tid til at komme til Makkum. Det var ikke lige den mest hyggelige by, men vi fandt et godt supermarked og Birgit fik sendt postkortene. Der var et utrolig flot STADHUIS...fra 1600 tallet...de havde desværre lukket for rundvisning, mens vi var der...ved heller ikke om vi ville !!!! men pænt var det...
Vi havde købt nogle utrolig lækre flødeskumskager, som vi nød i båden..
Vi sejlede tilbage igen mod Panheys kanalen...der kom på styrbord side...vi sejlede hen imod Makkum...efter 25 min så vi den bondegård, vi skulle besøge på onsdag...Nogle tidligere naboer til Birgit, en 5-6 år tilbage...vi spurgte broklap manden, og han viste helt nøjagtig hvor de boede..han pegede på gården...lidt sjovt...
Vi ankom til Makkum...smalt kanal løb, det sidste stykke...så igennem en sluse med en bro i midten af slusen...lidt sjovt...vi blev fotograferet og filmet af turister...smiler....Det kostede 5 Euro at komme igennen...skal sikkert af med det samme, når jeg skal hjemad igen...smiler...
Vi valgte den "store" lystbådehavn...for ville lege turister og være sikker på internet...Det var normal pris...14 Euro + 2 Euro i turist tillæg...samt el, så det blev 17 Euro...vi skulle lægge depositum på 10 euro for kortet til bad...håber vi får dem tilbage...
Jeg lavede Kylling med brasede kartofler, samt pebersovs til...mums, det vat godt...
Nettet virkede ikke, kun lidt på Birgit's tlf...ØV
I morgen får vi en ekstra kode...vil i seng nu...træt og der er en del myg...

Sejlet: 20 sømil   Motor : 4 timer   tanket 61 l diesel

Søndag d 12/8-12 Medemblik - Nije kruzpole

Lå lidt længere i sengen her til morgen...men så op og i bad...1 euro for 4 min...fint nok...Så gik vi en tur op i byen og ind i en Park...der hed Emma...sikkert en dame, der ville forskønne byen...den var fin og der var legeland m.m.
Vi kom også ind i en sejler butik, hvor vi købte Tankrens til holdingtanken, da Birgit mente det kunne hjælpe på lugten...Det gjorde det...så var det altså ikke mig
Fik købt postkort, frimærker samt DR.PEPPER sodavand...skulle da smage Forrest Gump's foretrukne sodavand...MEN FØJ FOR POKKER....uhaaaa
Så Gjorde vi nåden klar til SØGANG...skulle krydse Ijselmeer og der vat 10 sek/m og krappe bølger...ikke fordi det var farlig, men efter mange dage på kanaler, skulle man lige vænne sig til det igen...Efter en time blev Birgit desværre dårlig...det var også et værre rullen og hoppen...bølger fra siden..men efter en time mere var vi i Stavoren...der var mega kø for at komme igennem slusen...så det gad vi ikke og kastede anker i bugten...der slappede vi af og Birgit sov lidt og fik sundet sig
Så var køen ved at være væk, og vi daffede over i køen, hvor vi lå bagved en Bavaria udlejningsbåd...da den skulle frem i slusen, havde de glemt at løsne en tros, så båden kom til at ligge på tværs i "renden", så vi måtte bakke lidt for at give ham plads...vi mistede en tur i slusen. men 14 min efter var vi i den...der var ikke meget plads, og vi måtte holde rigtig godt fast i reb, for ikke at dreje ud i en anden båd...men heldigvis gik det hurtig med slusningen...
Vi Sejlede ud til en lille bugt, der hed Nije Kruzpole...et mega idylisk sted, med pæle og moler...der er gratis...vind stille og rigtig hyggeligt...vi hilste på et par Hollændere, der ville sælge deres båd...jeg tilbyd at bytte lige over..Men Nej ...HI HI
Vi fik krydrede Baconstrimler og brasede kartofler, samt tomat...MUMS, det vat godt...Birgit fik skrevet postkort ( Hun er langsom, til det )
Hun brokkede sig over et hjerte, der faldt ud af postkortet...godt det ikke var mit ;-)
Kaptajn Morgan..blev nydt...

Sejlet : 18 sømil  Motor: 4 timer
Lørdag d 11/8-12 Akersloot - Medemblik
Hev anker op kl 9:40 og satte kurs mod Alkmaar...Lidt før Alkmaar var der en bro der var lidt for lav, så istedet for at vente på bro skulle åbne, kunne vi sejle i Venstre side under broen, men bummelum..der var ikke dybt nok...godt vi sejlede meget stille...så lidt i bakgear..og vi kom fri uden problemer...og ventede pænt på at broen åbnede...smiler....Kl 10:45 var vi i Alkmaar, og fik fortøjet ved en laaaaaaaag mole....vi gik en tur op i byen, hvor der var marked...hyggeligt at se på...fik også brugt lidt penge på slik...3 kg for 3 Euro...billigt....Vi hyggede os i byen et par timer...gik ned til båden og skulle videre...vi fik en mindre skideballe af havnemesteren...vi skulle have haft ringet til hende, da vi ankom...men hun sagde trods alt : god tur videre....I Alkmaar deler kanalen sig i 2...den til V er Masterute...og til H kan man komme mod Kolhorn...en smut vej, hvis man ikke har mast på ...så den tog vi...vores søkort slap op...men det gik fint hele vejen til Kolhorn...Der skulle vi sluse 6 meter ned...det er altså meget og Birgit skulle sluse så meget for første gang...Anton og jeg havde prøvet det...det gik rigtig fint...Vi ville overnatte i Middenmeeer, men der var for kedeligt...så forsatte til Medemblik...NW i Ijselmeer søen...dog inden for slusen...en rigtig god havn, med gose forhold..internet, der dog ikke virkede optimal..øv...men gode bade rum...smiler...
Vi gik en tur i byen om aftenen og Birgit gav mad på resturante,,Snitzel og pommes...smagt godt...Tak for mad...
Så ned i båden og nyde aftensolen gå ned...

Sejlet : 29 sømil   motor 8 timer  Havnepenge : 15 Euro
Fredag d. 10/8-12 Amsterdam - Akerslooot
Op kl 8 og så hygge og en tur i bad :-) Kaffen blev lavet og så var der morgenmad i Cockpittet i dejlig solskin..
Vi cyklende en tur til Amsterdam...først med den lille færge..Vi startede med en tur på Sex-museum...Kan anbefales...sjovt....Så en tur ned til Pladsen DAM, hvor kongeslottet og Nationalstatuen var...derefter en tur ind i de små gader...Så en tur i "red light distreks", så lidt på damer...en oplevelse at se dem i vinduerne...en kummerlig tilværelse...Gik så lidt rundt og fik en stor is...nød det gode vejr...
Vi tog tilbage til båden og fik betalt havne leje...lidt bøvlet..men kom af med 28 Euro...det var billigt for 3 dage....Kom i tanke om senere om vi måske have snydt !!! Men vi betalte det de forlangt, så mon ikke det var iorden ?
Så blev der tjekket olie og vand på motor,,,for vi ville sejle videre...op imod Alkmaar...Birgit styrede den første halve time....Faktisk første sejads i år for Birgit...smiler...ja, at starte sæsonen på hollands kanaler er jo ikke så tosset...
Vi tog op af kanalen op mod Wormer....vi betalte 5 Euro, for slusen...der egentlig bare åbnede og lukkede...da vandstanden var den samme...smiler....Birgits første sluse nogensinde, så lidt spændende...
I byen Wormer, sejlede vi forbi en fabrik, hvor jeg havde læsset mange gange, som chauffør...Lidt efter kom vi til en af Hollands atraktioner...de 5 gamle møller lidt nord for Wormer...De 3 af dem drejede rundt...de var alle fra omkring 1693...meget smukke møller...Uden for Akersloot, kastede vi anker i solnedgangen...og nød vores aftensmad...en Kaptajn Morgan blev nydt...mens vi spillede yatzy...vi spillede lige op...tror jeg
Så i seng...

Sejlet : 14 sømil   Motor : 4 timer
Torsdag d. 9/8-12 Amsterdam
Ja, så var der store " gaste udskiftnings dag " i Amsterdam, Anton skulle med fly hjem og Birgit kom med toget. Så jeg fik kaffe og en mad...en tur i bad og så over med færgen til central station...hvor toget desværre var en time forsinket...men så kom toget og Birgit og jeg krammede hinanden...dejlig at hun nu skulle med ud at sejle...vi tog tilbage til båden og fik morgen/middagsmad, da Birgit var sulten...Anton og Birgit fik også givet kram og velkomsthilsen...
Dagen gik med at sole os og snakke om de sidste 14 dage...bla. mastehaveriet...og maling af gavl/hus derhjemme...
Anton og jeg tog afsted ved 16 tiden for nu skulle ham hjem med fly...vi tog toget ud til Shipool lufthavnen...den er godt nok stor...15 min for at gå fra toget og til indtjek...hvor der var kø...så lige en lille ekstra betaling pga. kuffert...så måtte af med 15 euro ekstra...helt ok...Fik en stor krammer af Anton, og så gik han ind i sikkrehedstjek området, og måtte klare sig selv derfra...kunne lige vinke farvel, hvis jeg stod på tær...Tak for en god tur Anton
Tilbage på båden ventede Birgit...vi tog op i byen og fik handlet aftensmad...spiste det og hyggede så i båden...
Onsdag d. 8/8-12 Amsterdam
Ja, så vil vi finde en ny plads her i Sixhaven...vi måtte flytte os, så de andre både kunne komme ud...et værre leben, men alt gik fint  bare man tager det stille og roligt...så kun et enkelt uheld..pga. en motorbådsejler, der ikke lige var opmærksom på at han sejlede ind i en der også var på vej ud...skete ikke det store ud over en lille ridse...men det kan jo også være slemt for nogle !!!!
Nu har vi fået anvist en god plads, og vi vil nyde en dag i Amsterdam.
Jeg fik sludret lidt med et ægtepar fra Aalborg, der sejlede hernede i Holland på 5 år, de var dog hjemme om vinteren. Flinke folk, der bød på en bitter
Anton og jeg tog til Amsterdam, hvor vi gik på opdagelse. Vi så et tortur museum, hvor grusomme torturredskaber blev vist frem...godt lavet og god oplevelse...dog fantastisk, hvor onde mennesker kan være !!!!!!!!!!
Så gik vi en tur ind på pladsen DAM, centrum af Amsterdam...slottet, og monumentet m.m. fik vi at se. Så slentrede vi ned i de smalle gader...hvor er der mange spisesteder...boder...hashhandel...coffeechop...ja, og ikke mindst frække damer i vinduer...Vi gik rundt i 3-4 timer, og fik is, hotdog...og Anton nye solbriller ( de gl. tabte han i vandet ).
Så smuttede vi med færgen tilbage og fandt et supermarked..fik handlet nakkekoteletter, så vi fik til aftensmad.
Så igen på nettet...skrive sms med Birgit..hun er spændt på at komme herned..jeg glæder mig..
Anton skal hjem med fly i morgen kl 18:40...han skal hjem i skole på mandag.
Så også lidt OL i tv...men vil tidlig i seng, da jeg skal op kl 7..juhuuu, godt at have ferie...
Tirsdag d. 7/8-12 De Schelp - Amsterdam
Vågnede til regn regn regn...så fik lige en kop kaffe og så tog jeg lige dynen op over hovedet igen
Da jeg vågnede læste jeg i bogen "turen går til Amsterdam", så jeg var lidt forberedt...ved jo ikke lige hvad vi skal se af seværdigheder ? Men ved da lidt nu..
Regnen stoppede, så jeg fik anker op og så afsted ud under broen og mod Amsterdam....Lidt efter regnede det helt vildt igen...jeg var forberedt, så mit solsejl tog lidt af vandet...og regntøj resten...dog ikke strømperne...havde sandaler på...ikke det bedste i regnvejr
Det er lidt sjovt at sejle ind mod byen, og se alt det man kun har set fra en lastbil...Broer, tuneller, havne m.m.
Filmede lidt og tog masser af billeder...kommer senere i fotoalbum, her på siden..
Da, vi kom til SIXHAVEN, som var vores mål...ja, der sejlede bådene ind i hinanden, og en kæmpe båd ind i træer m.m....så vi besluttede at sejle til en anden havn...det gik ikke så godt, for kom ind til forkert bro...men så så på søkortet at jeg skulle lidt længere w på...det gik fint og jeg sejlede ind til Broen, der førte ind til Masteruten, der gik syd på...derefter dreje til bagbord og ind i en havn !!!! Men der var bro, der ikke ville åbne...kun på bestilling...
Så besluttede at sejle tilbage til Sixhaven...denne gang var der plads og havnemester, anvist en plads langs en anden båd...en Hollænder...

JUHUUUUUUUUUU  MÅLET ER NÅET

Vi fik sat strøm til og Hollænderen lånte mit fordeler stik, så han også kunne få strøm...håber han afleverer det tilbage...jeg havde bøvl med at finde det....smiler..
Nu ligger vi godt og i sikker havn...
Bliver her 3 til 4 dage...Anton skal hjem torsdag og Birgit kommer herned, også torsdag...
Lige nu nyder vi at vi kan komme på nettet...
Tror vi vil ud at se lidt af Amsterdam i aften....

Sejlet 15 sømil   motor: 3 timer
Mandag d. 6/8-12 Harderwijk - De Schelp
Vågnede først kl 7:30, og besluttede at sove en time mere  Derefter en gang morgentoilette. Tog cyklen op i byen...der var langt...ret trist område at cykle i...masser af bygninger der var klar til nedrivning. Fik hævet lidt penge og handlet ind til køleskab.
Kl 11:30 var der afgang fra Harderwijk...fik 1 euro tilbage fordi jeg brugte for lidt strøm
Kl. 13:15 var vi ved Nijkerk slusen...vi ville ind, men der var fyldt op, så vi måtte vente en til næste slusning. Ja, så var der tid til at lave kaffe...og en lille mad.
Kl 14:20 sejlede vi videre mos Sparkenburg, med ankomst kl 15:05...en rigtig hyggelig by, hvor vi fik sendt postkort. .m.m. Jeg fik købt et vandvejkort over Amsterdam, så jeg kunne planlægge turen igennem Amsterdam og videre nord på....Det regnede og vi måtte i læ...så kunne vi jo nyde en is  ned i båden igen, men vi lå dårligt , så besluttede at sejle videre...
UD I EN KÆMPE REGNBYGE  alt blev vådt...Anton var ligeglad...han sov igen.
Jeg fandt en rigtig hyggelig ankerbugt...kunne også ligge ved en bro, men ville hellere ligge for anker...Bugten hedder DE Schelp, ligge ved Naarden.
NU KOM SOLEN, så det blev en hyggelig aften i paradisbugten ...hi hi...
Vaske op, skal der jo til...så denne gang udenfor...

Sejlet: 23 sømil   motor 6 timer
Søndag d. 5/8-12 Urk - Harderwijk
Ja, så var der jo søndag, og den første uge var gået af ferien...så der skulle gøres hovedrengøring...Der var lidt vand i bunden af båden...det blev også tørret op...gulv blev vasket...toilettet gjort grundig rent...og ryddet op i tøjet...mest Antons
Fik kaldt på Anton, og vi fik blødkogte æg...et par franskbrødsmadder...og denne gang the...
En tur i bad blev det også til...trængte vist til det :::sure tær...
Kl : 11 sejled vi fra Urk...vi sejlede ind mod Kertelbrug...for jeg ville prøve at sejle, på veluwemeer...som jeg har set 1000 gange fra vinduet af en lastbil...nu skulle den lille drøm gå i opfydelse...Og det var en god beslutning...en fantastisk oplevelse at sejle på denne skønne strækning...en masse liv, og fler forskellige badesteder...børn der badede, voksne der drønede rundt på alt der kunne flyde, fra Scooter til speedbåde...
Der var masser af små hyggelige havne, man kunne besøge...med en lille strand og restuarant....
Vi ville dog til Harderwijk...har været der før i lastbil----hyggelig by...med et delfin zoo .... hedder dolfinarium...Men dyrt at besøge...må se om vi vil derind i morgen..
Vi grinede lidt inde i havnen for måtte fortøjede til et par hæk pæle...og gik uden om, for at komme over til havnemesteren...der lå 2 udlejningsbåde fra frankrig...og de ville ikke betale så meget, som mesteren forlangte...så vi kunne ikke lægge til hvor man normalt melder sig...man melder sig de fleste steder i Holland til havnemesteren, som anviser plads...
Endeligt et sted hvor der var WI-FI...så kan hjemmesiden blive opdateret...
Det virkede ikke til at starte med, så jeg var lidt sur...men så kom det igen...juhuuuu...
Et hyggeligt klubhus...hvor vi sad på nettet det meste af aftenen...fik også : pommes med gehagt ballen...smager godt...
Billig havn : 11 Euro for en nat incl strøm og internet...

Sejlet : 29 sømil   motor 5 1/2 time
Lørdag d 4/8-12 Sneek - Urk
Op allerede kl 7:30 for at lave kaffe...fik også et blødkogt æg...Anton sov...
Kastede fortøjningerne kl 8:25 og sejlede ud igennem byen...fantastisk så flotte haver de har i Holland...og man sejler næste i deres have...de fleste har en lille båd...nogle nole store...med parkeringspladser...smiler...nemt...
Det tog kun 35 min. så var jeg ude på Margerit kanalen igen...så mod Lemmer, som var et af mine mål...vores ven kom derfra...Men der var mega mange både i havnen...så vi valgte en privat plads...håbede at de ikke kom...for jeg var sulten og ville have mad...Det tog en halv times tid...vi ville ikke betale 5 euro for at komme igennem broerne..så sejlede tilbage til slusen, og støg forbi alle med mast og kom ind som nr 3 i slusen...det er nemt uden mast
Efter slusen sejlede vi hen til en ny sluse som førte os ind på Lemster kanalen mod Emmeloord...For første gang i mit liv, er jeg blevet sluset over 7 meter ned...lidt vildt...men sjovt at prøve...selve turen til Emmeloord var kedelig...Vi kunne ikke finde den havn der var i Emmeloord ? Tror det bare var en kaj plads !!!
Så vi besluttede at sejle til Urk...en gammel fisker by, med stor industri...Jeg får fisk fra den by, flere gange om året...altså frosne til det frysehus jeg arbejder på.
Vi skulle sluse op igen til Urk...næsten 6 meter op igen...der er altså meget...
Vi fik anvist en plads af havnemestere...ved siden af en redningsbåd...men ok plads...der var strøm, men ingen internet !
Vi gik en tur i byen, så på både og gamle bygninger. Fik handlet lidt og vi fik lavet aftensmad...Lige efter maden begyndte det at styrt regne...så godt vi blev færdige...
Vi så vores yndlingsfilm..."Forrest Gump", altid en god film, selvom vi har set den 7 -8 gange...Så så vi lidt OL, og så var der sengetid..

Sejlet: 32 sømil   motor: 9 timer
Fredag.d 3/8-12 Grou - Sneek
Jeg hev selv anker op...der var kun 7 meter...nemt når man ligger på 2,2m vand...ingen strøm og vind...Jeg målte vanddybden på gammeldags maner, da jeg ville se om dybdemåler var ok...det var den...
Sejlede hen til Terkerne slusen og den åbnede med det samme...dejligt...Jeg besluttede at jeg ville sejle ind til Sneek, da det jo nok var den vej, jeg skal forbi når jeg engang skal hjemad...så ville lige tjekke, om dybde, broer m.m. åbner og sådan...Det gjorde de, så jeg kan komme hjem fra Makkum..om godt 2 uger...
Det var ikke så tosset at komme til Sneek, da der var havne/byfest...der var derfor heller ingen ledige pladser, men lidt ude af byen fandt vi en plads...uden strøm...men ok...Vi cyklede lidt rundt og fandt et sted vi kunne købe sikringer...da konverter sprang sikringerne !!! Det virkede så, konverter må være stået af...Anton blev lidt sur, for så var der ikke 220 volt, til bla. PC !!!!
En tur op af gågaden/gaderne...var hyggrlig, men masser af boder m.m.
Anton fik Belgiske vafler...mums, sagde han
Tilbage til båden, hvor en eftermiddagslur, ville gøre underværker...den blev kort, men til gengæld, fik jeg et par øl, et par Morgan, og solen bagte...skønt
Havnefesten om aftenen var hyggeligt...der skete en masse og der blev fremvist flere bådtyper...børn der skulle sejle flotilie...vi fik det dog ikke at se, da der gik for lang tid...vi cyklede lidt mere rundt og fik set det meste af byen...
Så til sidst kunne vi ikke mere...så køjen kaldte...men fyrværkeri spolerede den første times søvn...

Sejlet 9 sømil   motor 2 timer
Onsdag d. 2/8-12 Groningen - Grou
Stod tidlig op og smuttede en tur i bad...og nød morgenkaffen...nu skulle vi til at afsted...fik sagt farvel til "Freja", og satte kurs mod Oostersluice øst for byen...nu kunne jeg sejle denne vej, da jeg ikke mast har...sparer lidt tid igennem byen...
Vi ventede lidt på slusen åbnede og kl var 11:30 inden vi kom ud på kanalen...kl 13:45 Igennem Gaarkeuken slusen...Jeg slusede selv, da Anton sov....Ca 16:20 Var vi ved Bergum see...og kl. 17:15 var vi ved Fonejachtbrug...der hvor vi vil komme, af anden rute, hvis vi havde mast på...Vi tankede lidt diesel, efter bruggen...Broen...
Vi var nu på Margiet kanalen, så nu gik det syd på...Beslutted at vi ville i en lille havn ved navn: Warten. Men vi havde ingen kontanter, og de tog ikke VISA, så vi måtte forsætte lidt endnu...Vi kom til Byen Grou, men der var ingen ledige pladser, så vi kastede anker lige uden for havnen...det var der flere der gjorde...
Vi gik en tur i byen og fandt en Pengeautomat...så der blev hævet lidt penge...en kæmpe is blev nydt, mens vi kiggede på byen...de er nu hyggelige disse Hollandske byer...der var sågar et lille badested for ungerne inde i havnen...
Jeg måtte fikse noget ankerlys, da det ikke virkede, men kunne ikke...så det blev med alm lys på båden...der var meget oplyst i det område, så det gik godt...

Sejlet : 34 sømil    8 1/2 timer for motor
Onsdag d. 1/8-2012 Delfzijl-Groningen
Startede med at få en sms fra Birgit...vi havde 1 års dag  Tillykke til os
Fik betalt havneafgift 13.6 euro. Så en tur i bad og fik derefter hældt vand på båden.
Kl 10:40 kastede vi fortøjningerne og for motor ( vi har jo ingen sejl ), sejlede vi hen til slusen...det gik fin med slusningen...så afsted mod Groningen....3 timer senere ankom vi til Groningen, vi var hurtige for vi snød lidt...sejlede under broerne, mens dem med mast måtte vente...hi hi....
Inde midt i Groningen, blev vi råbt an, af "Freja" fra Nibe, så vi besluttede at blive der i nat..
Fik købt ny VHF antenne, da den anden lå på bunden af Nordsøen...
Efter et stykke tid fik jeg den til at virke...ville jo gerne kunne kalde broerne, samt sluserne i Holland.
Solen bagte ned og vi nød det med en Kaptajn Morgan...Anton var på nettet, selvom jeg måtte slippe 2 euro for det...og midt på aftenen, brød det ned
Fik snakket lidt med folkene på båden Freja, der var flinke og rare...vi fortalte om vores turer, og måske Jørgen vil komme og fortælle om deres tur til Lofoten i Norge.
Sejlet : 16 sømil   motor 3 timer
Tirsdag d.31/7-12 Delfzijl
Som skrevet d.30/7 rejsebrevet, har jeg idag talt med forsikringen..og jeg har en god fornemmelse...vi vil gøre turen færdig...og hvad skulle der kunne ske af ting der er værre end at miste masten ?
Vi er på nettet og der regner en lille smule og så er der sol...så vi hygger os her i Delfzijl..
Det hollandske toldvæsen kom lige forbi,  de skulle se logbog, samt skibsdokumenter, og spurgte til hvor jeg på vej hen, da jeg ikke havde mast på ? De er nu skarpsynet de toldere
Men alt var ok, og de ønskede mig en god tur.
Nu vil vi gå i bad og sejle lidt videre...
Vi mødte vores gode ven fra Brunsbuttel, der gav os et tip om at hente diesel på dunke...sparer 130 ører pr l...tankede 30 liter så, sparede små 40 kr...de blev brugt på is...
Vi var for dovne...så vi bliver i Delfzijl i nat...

Sejlet : 0
Mandag d. 30/7-12 Norderney-Delfzijl
Ved højvande i Norderney, blev fortøjningerne kastet..kl 9:15 og så ud i tyskebugt/ Nordsøen...mod Holland. Jeg satte Genua op, med det samme og trak 6 knop, mod NW...godt fri af det lave vand, fulgte jeg efter en svensk båd...
MEN SÅ SPRANG OPHALE REBET TIL GENUA !!!  Åhh nej, ikke haveri igen...
Jeg fik vækket Anton, og han startede motor og gik op mod vinden...jeg fik sejlet ned, og besluttede at bruge Mastetaljen, til at trække geunasejlet op igen...
Det gik nogenlunde, men besværligt, med de høje bølger...godt våd, kom jeg tilbage og fik sat Genuaen igen...puhaa...godt jeg havde beholdt et ekstra reb i masten...bruges normalt til at hejse mig op i masten for reperation..
Vi begyndte at krydse, da vinden kom fra WSW...lige den retning vi skulle !!!
Efter 5 timer var vi N for øen Borkum Tyskland...jeg ville til Lauwersoog Holland, hvor jeg ville ind på Masteruten.
MEN LIGE PLUDSELIG SAGDE BANG !!!!!!!!!!!

MASTEN VAR KNÆKKET OG SEJL OG ALT HANG PÅ BAGBORD SIDE AF BÅDEN, KUN HOLDT AF WIRER OG TOV, SAMT RULLEFORSTAG BOLT !!!!!!!!!!!!!!!!!
( Denne gang holdt denne bolt !!! Se scotlandstur )
Puhaaaaaa, nej nej nej, tænkte jeg...atter engang haveri...denne gang var nok den værste...Jeg måtte prøve, at undgå, at alle wirer og reb, sejl m.m.  kom i skruen eller satte sig fast i båden...jeg skulle jo gerne kunne bruge motor til at komme i havn...
Jeg fik, i 3 meter høje bølger, spændt mig godt fast, og gik så igang, med at redde så meget som muligt, men nej, det var det ikke værd, for risikerede at ryge i vandet,  så jeg besluttede, at skære tov over...klippe wirer over...løsne vantskruer, så hele masten med rig og sejl, kunne komme af båden, og synke til havets bund. Det tog ca en time, så var jeg klar til at sige farvel, til mit nye Genuasejl, mit kun 5 år gamle storsejl, samt mit nye rullesystem, min nye toplanterne, min nye VHF antenne.....FARVEL FARVEL... Men en del af bommen hang fast i søgelænder...så måtte lige op og brække det fri...så røg det mod havets bund  22.5 meter nede plus/minus 3 meter bølger...

Ikke fordi jeg ønsker mig en motorbåd, men jeg har bedre udsyn, når man ingen mast og bompressening har til at være i vejen...smiler og græder lidt...
Anton tog det hele meget pænt, men vi fældede en lille tåre...Anton fordi han troede at ferien var slut.......jeg, fordi jeg er forfulgt af uheld, til trods, for et kæmpe arbejde, for at denne ferie ikke skulle ødelægges af haveri.

MEN HVA' POKKER...vi skal jo sejle på kanaler i Holland, så hvad skal vi med en mast ?

Vi sejlede for motor ind til Delfzijl, og det gik fint, da der var 3 knop medstrøm..men hvor er der langt, og tankerne svivler rundt i hovedet...HVA NU...Må se hvad forsikringen siger ?

Vi fandt en god plads og fortøjningen gik fint. Var godt træt, så efter en mad var det på hovedet i seng.

Søndag d. 31/7-2012
Har talt med forsikringen, og de vil have, at jeg gør turen færdig og sejler for motor hele vejen...og så om 26 dage vende tilbage til Årøsund. Der vil vi, sammen blive enige om, hvad der skal til for at bringe S/Y Lille a tilbage i samme stand igen...og det bliver ikke ringere lovede forsikringsmanden mig...Jeg stoler på ham
Sejlet 61 sømil   Motor ca 8 timer

søndag d. 29/7-2012 Cuxhaven-Nordeney
Op tidlig, så jeg kunne sejle med tidevandet ud af Elben..kl 9:15 var jeg ude af havne..havde sat storsejl op inde i havnen...så gik det ellers udaf, med god vind, sejlede jeg 5 -6 knop...høje bælger, men ok.
Vinden drejede til NNØ, så jeg kunne sejle butterfly sejlads et par timer...dejligt og så med sol..
Så skulle kursen lægges til 250` og jeg kunne næsten holde kursen...forsatte i 5-6 timer. Til sidst kunne jeg ikke holde kursen længere og tof det sidste træk for motor. På vej i sejlrenden ind mod Nordeney, rendt tidevande 3-4 knop imod, så det gik fremad med 3 knop....vi sejlede i mørke, med et stort sejlskib foran..
Vi fik fortøjet kl 23...godt trætte gik vi i seng..
Sejlet 66 sømil  tid : 14 timer...motor 10 timer sammenlagt...havnepenge: fri
lørdag d. 28/7-2012 Brunsbuttel-cuxhavn
Op om morgen til frisklavet kaffe...lige et par små ting skulle på plads...så var vi ellers klar til at vinke farvel til Jannie og Lars...tak for hjælpen
Vi sejlede ud af havnen kl 8 og ville igennem slusen...men det tog over en time for han åbnede for os...så kl 10 var vi ude i Elben...i øsende regnvejr...10 sek/m og vinden fra NW...så efter en times sejlads, ja så satte jeg Genua...det trak med 5 - 6 knop...det hjalp med medstrøm..men bølger lige imod og vind imod strømme giver ja, 3 meter høje krap søer/bølger...men regnen der piskede en i hovedet var værst..
Efter en time for sejl, kom vinden for tæt...så ned med sejlet og motor gang...det gik med 6 -8,5 knop mod Cuxhaven...hurtigt nærmede vi os havnen...men bølgerne fik båden til at dykke, så der kom kaskader af vand ind over båden...godt vi snart var i havn...misunder dem der kan styre deres båd inde fra et styrhus...nej, jeg er da sejler ;-)   smiler...
Vi beslutted at blive i Cuxhaven og overnatte der...hyggelig havn...med Internet og nemt sted at købe diesel..lidt dyrt..men med VISA...fik en god plads og Anton og jeg fik hængt alt til tørre, og fik frokost, da klokke var blevet 13:30.
Nu hygger vi med hver vores pc...smiler...gratis internet i havnen...

Sejlet : 28 sømil   tid: 3,5 time  vejr : Møgvejr  motor 2,5 t   sejl 1 t.
Køb af diesel 62 liter
Fredag d 27/7-2012 Brunsbuttel
Fredag kl 12 kørte jeg til Bramming og fik Anton hentet...han var klar denne gang
Så over til Jannie og Lars, hvor vi kørte i 2 biler, da min egen skulle til service.
Vi fik afleveret bilen og drønede så afsted til Brunsbüttel i Tyskland. Vi handlede lidt sodavand, Kaptajn Morgan, og en lille smule mad  skulle jo nødig sulte...
Vi ankom til havnen kl 16:30 og fik så pakket båden med alle taskerne og et nyt TV...
Vi besluttede at starte ferien med at spise på restaurante og vi nød det gode vejr..altid godt at spise ude...
Så skulle vi have repareret udstødningssystemet og stævnrørssmørringen...en af delene var skyld i at vi fik vand i motor sidste weekend...og vi ville ikke sejle ud på Nordsøen uden vi var helt sikker på at det hele fungerede.
Det tog det meste af aftenen, men så virkede det også korrekt, Vi fik også TV monterer...ligeledes rorpindsforlænger...som Lars har givet mig  TAK LARS.
Jannie og Anton var på strøg tur...og tror de hyggede sig...
Vi et gæsteflag af flink Hollænder, der havde den pæneste stålbåd, jeg nogensinde har set...23 år gammel...
Kl 24, ja så var der sengetid...
Søndag d. 22/7-2012 Rendsburg-Brunsbuttel
Vi startede med kaffe og Lars en smøg...lidt træls at jeg ikke ryger mere, for det så rigtig hyggeligt ud. Nå, så ville vi en tur i bad. Det er helt mærkeligt hvor skønt sådan et bad kan være
Vi kastede fortøjningerne kl 8:15 og motor startede fint...den kører perfekt igen.
Vi sejlede i dejligt solskin og motor gik igen 2500 omdrejninger og 5,8 knop.
Fik lavet en dejlig frokost..nemt når det ikke gynger...så kanalsejlads er ikke så tosset...smiler...
Vi fik kontaktet Birgit og fortalte vi vat i Brunsbuttel ved 15 tiden...Hun skulle hente os, fordi Lillea skulle liggge i havnen 5 dage, da jeg skulle hjem på job.
Vi fik set en kæmpe færge, samt set en hel del store skibe og en masse lystfiskere langs bredden...en fangede da noget...
Vi ankom til Brunsbuttel kl 14:45...vi ville tanke diesel, men Donna Wood fra dk holdt i vejen  vi fik lige hilst på besætningen, der fortalt de var på vej mod OL i london...jeg fortalte at hvis vejret ville det...ja, så kunne det være vi ses derover...
Vi sejlede ind i havnen, lige til styrbord for slusen...troede der var en større lystbådehavn lidt før, men det lignede ikke engang en nedlagt ?
Vi fik heldigvis fortøjet inderst ved molen, så Lillea kunne ligge der uden at de andre sejlere skulle flytte rundt med båden. Havne blev hurtigt fyldt efter vi var ankommet, så godt vi kom i god tid.
Vi skulle lige måle ud til nyt udstødnings system, så vi kan få "vandlåsen" højere op. Vi pillede det gamle af, og tog et stykke med hjem, så vi kunne få den rigtige slange igen.
Birgit stod pludselig på havnefronten og vinkede til os...dejlige at hun kunne finde havnen og os...juhuuuu.
Vi besluttede at spise lidt inden turen gik hjemad mod DK.
Så gik det ellers hjemad og vi drillede Birgir lidt hvad kørsel angik...smiler..
Så skal der bare arbejdes i 5 dage mere, så starter ferien...
Sejlet ca 40 sømil  Motor 7 timer
Lørdag d. 21/7-12 Mommark-Rendsburg
Vi stod mega tidlig op, fik kaffe og en tur på toiletet. Børstet tænder og så lige fodre nogle svaner...Lars var god til det...
Vi kastede fortøjningerne kl 7:45 og igen var det fuld sejlføring med vinden ind fra NW  7-13 sek/m, så igen fuld fart med næste 7 knop i snit...bølgerne var max 2,5 meter, men de ruskede Lille a, god og grundig, når bølgerne overhalede.
Vi nærmede os hurtig Tyskland, og ville ind til Strande, for at tanke diesel.
Vi sejlede 32 sømil på 4,5 time.
Lige før indsejlingen, ville vi have sejl ned, og ville derfor starte motor...
MEN DEN KUNNE KUN SIGE "KLIK KLIK"  HJÆLP MIN NYE MOTOR VIRKER IKKE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi sejlede lidt rundt for sejl, mens vi kiggede til motor og batterier, da jeg troede de var tømt for strøm ? Men det var det ikke. Kunne så se, at vandet dryppede ud af, luft indsugningsfiltret ???? ÅHHHH NEJ, ER MIN NYE MOTOR FYLDT MED VAND !!!!!!!
Puhhaaaaa hvor jeg blev nervøs og ked af det...tænk hvis den var ødelagt ?
Jeg anede ikke lige hvad jeg skulle gøre, så vi kastede anker og fik sejl ned.
Lars mente at cylindre var fyldt med vand, og vi kunne tage alle dysserne af og så "blæse" vandet ud af dysehullerne. Men der var mange dyser og rør ! Så måske vi kunne "blæse" vandet ud af luftfilteret ? Vi løsnede topstykket til ventilerne og jeg drejede med en nøgle på remskiven, så motor drejede rundt, mens Lars trykkede på ventilerne...PUWWW sagde det og vandet blæste ud af filtret...vi tog et par omgange til...så prøvede vi med starteren og VUPTI motoren startede fint...vi samlede det hele igen og lod motor kører. Den kørte upåklagelig...JUHHHUUUUUUUU hvor det lettede og jeg takkede Guderne for at Lars var med på turen.  Tak Lars.
Men hvad var så grunden til vand i motor ???? Ja, vi undersøgte alt og kom frem til at "vandlåsen" efter lydpotten var for langt nede, når båden krænger og bølgerne slå ind bagfra. Den var også sænket lidt under istalation af den nye motor, men åbenbart for meget !!!!!!.
Vi fik Tanket for 78 Euro ( 63 liter ) i lystbådehavnen Strande, lige N for Olympia hafen. Så sejlede vi til Holtenau slusen...vi skulle i den store til Venstre...den gl. var lukket denne gang. Vi kom ind i slusen sammen med et stort skib, samt 3 andre sejlbåde. Jeg tog stigen op og fik betalt 13 euro for slusningen.
En kvinde fra en tysk båd kom i klemme neden for stigen, da hun plumplede ned imellem lægterne som vi gik på...uhaaa hun slog sig meget, og måtte knibe en tåre...helt sikkert at hun ikke kunne gå resten af den dag. Sølle hende..
Vi kom igennem slusen og så gik det bare derud af for motor ved 2500 omdrejninger og 5,8 knop...Der var meget at se på i starten og store skibe er jo imponerende at sejle så tæt opad...Vi nød det gode vejr, men det begyndte at blive koldt, så kaffe og jakke hjalp på det...vi sejlede i 4 timer fra slusen til Rendsburg, og drejede til styrbord ind i bunden af "fjorden".
En flink havnemesterkvinde, anviste en god plads...vi betale og smuttede op og fik en øl og en vand...gik en lille tur på havnen. og så i seng.
Sejlet 58 sømil,  motor i 5 timer, havnepenge 13 Euro. Bad 1 Euro.
Fredag d 20/7-12 Årøsund-Mommark

Fredag efter arbejde kørte jeg til bramming, hvor Jannie skulle køre Lars og mig til Årøsund. Vi fik slæbt det sidste ombord og fik sagt pænt farvel til Jannie.
Vi fik hurtigt pakket båden og så var det bare med at komme afsted.
Fortøjningerne blev kaste kl 17:15, og der blev sat sejl med det samme vi var ude i sundet. Vinden var 7 -12 sek/m fra NW, så det gik med 6 -7 knop.
Vi havde planlagt at sejle til Mommark på Als, men hvis vi kunne holde farten, ja, så ville vi sejle til Tyskland. Men da vi kom lidt i læ af Als faldt farten en smule, så vi besluttede at vi tog til Mommark.
Efter 4 timers sejlads ankom vi til Mommark. Der var mange ledige pladser, så ingen problem med at finde en god plads. Der var ikke meget at se på, så vi gik bare en lille runde på havnen.
Så på hovedt i seng.
Sejlet 25 sømil. Tid 4 timer, for sejl. Diesel 2 l.

Så fik jeg hentet de sidste søkort, som jeg låner af Svend. Så har jeg alle de søkort jeg skal bruge på turen til Holland/England.
Fik købt led pærer til lanterner, kahyt, og loftslys. Kan så bruge de gamle glødepærer som reserve.
Har besluttet at vi sejler ind i Nordostsee kanal, allerede i den kommende weekend, så vi kan vinde lidt tid.
Lars vil med på denne tur, og Jannie kører os til Årøsund fredag d. 20/7-12.
Hvis alt går efter planen og vejret arter sig godt, så sejler vi til Rendsburg eller brunsbuttel i Tyskland, hvor så Birgit vil hente os søndag.
Skal lige hjem og arbejde en uge mere, så håber, på at finde en gratis eller billig plads hvor båden kan ligge, godt beskyttet i de 5 dage.
Men nu ska vi først derned.
Fredag d 13/7-2012
Fredag d. 13/7-2012.

I morgen går turen til Årøsund, sammen med Anton og Glen.
Vi skal ned at få lavet det sidste på Lillea, så den er klar til turen til Holland/GB om 14 dage.
Der skal skiftes filtre, olie, pærer, vand m.m.
Vejret gør at vi sikkert får lavet noget denne gang
Træværket må vente på bedre vejr, men mon ikke Lillea kan sejle alligevel ?
Herhjemme i Varde, har jeg bilen fyldt op med cykler, drivankre, gasflasker, søkort m.m.
Håber der er plads til Glen i bilen ?
Glæder mig til at få alt ombord, og gøre båden klar.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Larry Fox | Svar 29.05.2015 16.41

Har du prøvet at opnå lån fra banker uden held? Hårdt brug penge til at komme ud af gælden? kontakt venligst via e-mail: 24hourloanservice2011@gmail.com

torben | Svar 05.08.2012 22.57

Ja, det er lidt ærgeligt..træls at det ikke lykkes at komme over den dumme Nordsø...uden bøvl...men vi er ved godt mod...og skal jo sejle kanaler...

Diana | Svar 31.07.2012 18.33

Hej Torben og Anton. Det er bare så ærgerligt for jer. Tænk at det skulle ske igen, at I kom ud for et uheld af de store. Heldigt at I trods alt kan fortsætte.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.11 | 11:03

Ja, det var en fin tur, og dejligt med nye bekendtskaber

01.11 | 20:48

Hej Torben.
Det er dejlig lige at få turen genopfrisket. Ja det var en god tur og et godt stykke arbejde der var lagt i at planlægge og forberede det hele. Tak

01.11 | 17:03

Ja, det var en hyggelig tur - og godt at lære så mange nye sejlere at kende

01.11 | 16:04

Hej Torben og Birgit rigtigt underholdende at læse jeres beretning - og se billederne - vi gennemlever turen igen på den måde.
Mvh Toni og Peter " Tjap"

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis