Løbende dagbog fra maj 2012 og frem...
Mandag d. 28/5-2012
Vågned allerede kl 7:30, og besluttede mig for at komme fra ankerpladsen uden brug af motor...Lavede dog førs en kande kaffe, så det var klar til turen..
Fik storsejlet hevet op..da det stod og blafrede lidt, gik jeg på fordækket og fik anker op...hvor er det tungt !!!, men det gik...
Så vendt båden og storsejlet begyndte at trække, op med genua og så båre derud af...ud for pynten og så SSW på, men kunne ikke helt holde båden i højden...så det blev mere S, så der måtte 3 kryds til inden Snævningen, ved Fredericia...Vinden var dog god 7 - 12 sek/m, så det gik forholdsvis hurtigt.
Kom igennen den nye lillebæltsbro uden besvær, men så begyndt det at drille
Kom kun langsomt frem på kryds, og lidt tilbage pga. den voldsomme modstrøm ( ca 4 knop ), det er meget...vi var vel 5 -7 båden der prøved at krydse igennen den gl. bro...3 -4 stykker af os opgav og fi startet motoren til hjælp...Vi snød lidt...men skulle jo også hjemad..
Derefter gik det for sejl mellem Fyn og Fænø...stille og roligt, men Anton og jeg fik lidt mad...så ud syd for Fænø og så ellers hjemad i rigtig retning...fik vindror sat til, men den slingrede for meget i den vestlige vind, kunne dog holde kursen, men med de udsving, var det træls...fik så koblet vindror fra igen og styrede med håndkraft...det gik fint med ca 6,5 knop i snit..så vi var hurtig forbi Brændsø og Anton styrede det sidste stykke vej mod Årøsund...fik taget sejl ned og for motor gik vi ind i hjemhavnen for S/Y Lille a.
Fik fortøjet og pakket sammen...
Det havde været et dejligt træf og vi havde hygget os...glædede os allerede til træf 2013..
Søndag d. 27/5-2012
Puhhaa, så var der varmt i båden...eller var det alkoholen fra igår ???
Fik dog øjne og kom ud af hundekøjen...fik lavet kaffe og morgenmad..
Birgit var også lidt sløv, til at komme op...jeg gik en tur på havnen og fik sagt pænt godmorgen til alle...de så også lidt trætte ud
Anton kom over sammen med Christian der sagde farvel og mange tak for denne gang, da de allerede ville sejle kl 9..Jeg smuttede lige over, nåede at få sagt farvel og tak til Anny og Henning, fordi Anton måtte sove der, sammen med hendes drenge.
Så måtte vi lige en tur i bad, og gøre os klar til Generalforsamlingen..
Birgit skulle køre hjem igen, så vi gik lige rundt og fik sagt farvel til de fleste..
Jeg gav en et stort kram, og fik sagt farvel.
Selv generalforsamlingen gik som sædvanlig...stillle og rolig..og alle blev valgt igen samt en ny til bestyrelsen.
Der blev evalureret lidt på året der var gået og alle bedrog med en god stemning.
EN STOR OVERRASKELSE :
 Skipper og kone og dreng fra båden ING, Jan og Marie,  Malte, var kommet på besøg, og fik ordet, hvor de fortalte om deres Verdensomsejling, der sluttede så drastisk da de blev taget af pirater.
De var selvfølgelig glade for at være hjemme i god behold, men var kede af at folk dømmer dem som idioter...De forklarede så godt de kunne og takkede for den hjælp FTLF havde hjulpet med..
Vi ønskede dem velkommen hjem og ønskede dem alt held og lykke fremover i livet...MED STÅENDE KLAPSALVER
Fik selv lige hilst på Jan, og han kunne huske, da vi sov på fleresengs værelse, til vintertræf i ftlf, for 3 år siden. Han syntes det var vildt at jeg havde tabt mig 75 kg...havde svært ved at kende mig...
Persontligt ønsker jeg hele deres familie en god fremtid...forhåbentlig i båd igen.
Efter generalforsamlingen, ville Anton og jeg til at sejle hjemad...der kom en hel del og hjalp os med fortøjningerne, så vi kunne komme ud fra hjørnet i havnen.
Vi fik truttet i hornet og sagt farvel til alle.
Ud i slusen og fik tanket diesel...Kl 15:30 sejlede vi afsted i ingen vind, så det var motor sejlads hele vejen til Juelsminde...der lå vi for anker. Ankomst 22:45.
Sov godt.
Lørdag d 26/5-2102
Denne gang sov jeg længe...næsten til 8...sov i spidskøjen, men de madrasser skal laves om...de er hårde..
Fik lavet morgen kaffe og brød...spiste udenfor sammen med Birgit..Anton var jo over ved Anny.
Werner kom på besøg og fik an kop kaffe med...lidt senere kom hans kæreste og fik en lille kop kaffe...hun kon fra Venesuela..
Anton og ungerne kom og sagde de tog i svømmehal, jeg sagde han skulle bruge vores chipkort som betaling...Tror han glemte det, for senere på dagen fik jeg lidtr skæld ud af Anny, over det kun var hendes chipkort, der skulle bruges !
Nå pyt, bare drengene hyggede sig med hinanden.
Vi gik rund og hilste på alle de andre igen...drak en rom og cola...senere en øl eller flere...
Midt på dagen var der stumpmarked, og Birgit var så sød at købe nyt tøj til mig..hun fik også selv, så nu er hun klædt på til sejlads
Tak, for tøjet .
Vi gik en smut i badet, for ville se godt ud til festen om aftenen.
Maden smagte pragtfuld, især æblekagen..smiler...
Kirsten sydtoft holdt festtalen og gjorde det godt, trods mikrofon problemer.
Hun fortalte om turene rundt i Verden, men det jeg "hørte" mest, var om hendes posetive og sociale arrangement...Dem er der ikke mange af længere.
Så kom musikken og der skulle danses...det går som det plejer !!! Nogle syntes det er for højt og går...andre syntes det er dejligt med musik at danse til...denne gang, var højden på musikken ikke ret højt, så det var fint for når vi ikke dansede kunne vi tale ved borderne..
Fik danset en masse med Birgit, der syntes jeg "hoppede" for meget...men jeg elsker at danse sjovt...dog tog jeg den med ro til: Love me tender ( Elvis ).
Til sidst gik vi rundt ved de andre borde og fik skålet med bla. Gunnar og Marianne...så ned mod båden og på hovedet i seng...
Dejlig aften...
Hvor er hun sød i sit nye tøj :-)
Fredag d. 25/5-2012
Stod op og kom i bad...allerede kl 7..der var en mere i bad, så måtte vente lidt.
Tilbage til båden og få morgenmad samt kaffe.
Anton sov igen længe..ville være frisk til Christian og Martin kom...nogle venner fra båden Diana.
Jeg gik rundt og fik en sludder med de andre FTLF'er...rigtig hyggeligt med tid til afslapning, blandt andre langturssejlere...mange kende jeg i forvejen, da vi var rigtig mange fra FTLF Syd...vores både lå op af hinanden
Christian og Martin kom over og vi fik Anton op...de gik straks igang med at stille 3 pc'er op...og så blev der ellers spillet og sunget...Christian testede min musiksmag...og fandt et par stykker der var ok
De villle i svømmehal bagefter, og jeg sagde til dem at i dag skulle de bruge deres mor's kort til betaling og dagen efter mit. så det blev fordelt rigtig...
De blev længe i svømmehallen og hyggede sig vældig godt.
Jeg gik rundt og fik skålet med de forskellig sejlere igen...Også mine gode venner fra Aabenraa, Marianne og Gunnar der var på vej ud i den store Verden...han lånte et par søkort over Scotland, og vi fik en sludder om drømmen der nu bliver til virkelighed for dem...Ønsker dem en god tur samt god vind

Birgit kom sidst på eftermiddagen og jeg var glad for at se hende...vi gik rundt og fik hilst på de andre...der blev besluttet at grille...en tradition om fredagen på ftlf træf... Anny og Henning fra båden Diana, havde kyllinger med som de delte ud til os "sønderjyder"..vi havde selv salat m.m. med...der blev drukket og skålet og jeg tror alle virkelig hyggede sig i det pragtfulde vejr..
Anton, Christian og Martin ville sove sammen, så der havde jeg aftalt med Anny at det gjorde de i hendes båd...den er lidt større end min...men kun det dobbelte
Så på hovedet i seng, lidt små fuld og glad for at Birgit var kommet..
Torsdag d. 24/5 - 2012
Vågnede allerede kl 6..kunne ikke sove mere, så gik op i bad og derefter en tur rundt på havnen...ned i S/Y Lille a og lave kaffe, og vaske op fra dagen før..
Fik hilst på Marianne og Svend.
Svend kom over senere for at hjælpe med at få triptæller på kortplotter til at virke men vi kunne ikke...
Kl. 11 ville vi til at sejle mod Øer, Anton styrede ud af havnen, men lidt besvær, men det gik fint...så ud på det spejlblanke vand...vind var ren 0  så det gik for motor hele vejen til Øer...S/Y Anastasia sejlede fra os...vi tog den med ro...nød det gode vejr...spiste chips og kager...og nød en enkelt øl.
Vi ankom til slusen ved Øer ca 16:30 og det var sjovt at prøve slusen...første gang Anton havde prøvet det
Så ind til alle FTLF sejlbådene der lå fint på rad og række...jeg tudede i hornen som hilsen til alle der sagde hej og velkommen.
Fik lagt til sidevejs, da jeg bedst kan lide at fortøje på denne måde...så kan Birgit også nemmere komme ombord
Vi tog en øl med op til alle de andre, og kom godt i snak...altid hyggeligt at møde sejlere man ikke har set længe, og høre hvad de har at berette.
Der kom forslag om at vi skulle grille...vupti...så var der 4 grill igang...vi fik laks, frikadeller, og brasede kartofler...der blev også drukket lidt
Vi kom senere i vældig diskution om hvad man bør og skal ang. pirateri...men vi kunne ikke helt blive enige...men godt med meningsudvekslinger...
Så var det ellers sengetid...godt solbrændt i nakken...så imorgen skal der solcreme til...nat nat
Onsdag d. 23/5 -2012
Ja, så kom dagen hvor der skulle sejles til årets største FTLF begivenhed.
Tidlig op om morgenen, og fik en rundstykke og kop kaffe. Fik kysset Birgit farvel.  Så ned til Bramming og hente Anton. Han var klar til tiden
Vi ankom til Årøsund ved 10 tiden...fik pakket båden med vin, mad, tøj, tasker m.m.
Fik startet motor og Anton styrede båden over til tankanlæget, og lagde til uden problemer. Vi fik tanket diesel, og så styrede Anton ud i sundet. Vi fik sat sejl, og måtte konstaterer at vinden kom som sædvanlig fra den retning vi skulle
Men hvad pokker, vi kunne jo bare krydse hele vejen..så det blev WNW over forbi Brandsø. Derefter et stort kryds over mod Fyn, så passede det lige med indsejlingen mod Fænø...Det gik langsomt hele vejen, max 3.5 knop, MEN så kom vinden ind Lillebælt...sejlene trimmet og godt ned på siden...sejlede 7,5 knop, når det gik godt, fik båden over til skrænten, og så vending, og hen mod Gl. Lillebæltsbro...juhuuu det gik fint...forbi broen, over til næste bro og så et kryds mere, unden ny bro, og så ellers op mod Fredericia...BOM BOM...så var ballet forbi...eller rettere sagt...vinden var forbi
Nå men så var det jo bare at starte nye Beta motor...så blev kursen sat til Juelsminde...ville ligge for anker der...men fik et opkald fra S/Y Anastasia og vi blev enige om Snaptun havn...Svend var ved at indhente mig, da jeg lige skulle prøve med sejl det sidste stykke ind mod Snaptun...der var desværre for lidt vind...og Svend kom op på siden af S/Y Lille a...fik taget et par billeder og så motor sejlads det sidste stykke ind mod havnen...
Der blev der lavet aftensmad...frikadeller/brasede kartofler..en øl til...Anton fik en cola...så op på havnen og nyde en is i solnedgangen...
Anton havde desværre ondt i sine tænder ( pga. bøjle ), og gik ned i båden. Jeg fik lige vasket op, og smuttede over til Svend og Marinanne, der bød på kaffe.
Så blev kl. næsten midnat, så jeg smuttede hjem i seng.
Søndag d. 20/5-2012
Op allerede kl 7:00 sammen med solen...juhuuu...vejret var dejligt, men der var ingen vind.
Jeg lod Ánton sove, og fik stille og rolig båden ud i Svendborgsund.
En af statens skibe sejlede lige foran, så det var egentligt bare at følge den...det gjorde jeg indtil Lyø, hvor den svingede fra.
Der lod jeg bare båden drive mens jeg fik mad og kaffe...puhaaa der var varmt..
Da vi kom forbi Lyø, blev der lidt mere diset...og solen kunne ikke komme igennem på havet...der blev noget køligere, men dejligt.
Motoren klarede hele turen hjem på blank vand..
Ankom efter 8 timers sejlads til Årøsund. Fik fortøjet og gik igang med at få kortplotter nul stillet på triptæller, men kunne ikke finde ud af det ? Der står heller ikke noget om det i manualen ! Nå pyt, det fikser vi til FTLF træf næste weekend...
Glæder mig til træffet.
Så gik det ellers hjemad i bilen...en dejlig forlænget weekend..
Lørdag d. 19/5-2012
Igen kunne der soves længe :-) juhuuu. Så kaffe, sat over på kanden. og gik så igang med at rydde op og gøre lidt rent...Birgit og hendes 3 døtre, Anja, Lene og Tina ville komme på besøg i løbet af lørdagen, så pænt skulle der være
Gik en tur op til bageren ( 50 meter ), og fik købt et par rundstykker samt et par kager.
Fik Anton vægget og vi fik rundstykkerne og nød at solen kom frem.
Vi smuttede en tur i bad. Heldigvis i god tid for ti minutter efter kom Birgir og pigerne...Anton var på vej i bad...pigerne fik en rundvisning i båden og syntes den var fin...vi fik kaffe, kakao, isthe og Birgit havde kage med..det var rigtig hyggeligt...KL 15 skulle vi lige op og hilse på "sejlnet.dk" vennerne, hvor vi fik hilst på Trine, hendes mand og alle de andre sejlnet.dk brugere. Der var øl, van, kaffe og igen kager...rigtig hyggeligt...
Men ville lige smutte ned på båden igen, for at sludre lidt med Birgit og pigerne.
Der kom ænder hen til båden så der blev fodret...Anja, spiste vist selv hendes kiks
De fik sagt farvel, og Anton og jeg gik til "træf". Vi sad og snakkede og skålede og fik taget et par billeder...det var hyggeligt at hilse på dem man til daglig skriver med på "sitet", og vi faldt hurtig ind i en god stemning.
Trine og hendes mor og Allan fik lavet aftensmad, og det var overdådigt..helt vildt...salat, 3 slags kød, nybagt brød, grønsager, 3 forskellige kartofler, dressing m.m....helt vildt
Allans far havde hamonikassen med, så han spillede lidt sømandsviser...hyggeligt...
Ungerne, fem af slagsen, fik også gang i noget samvær, og et par stykker gik ombord i S/Y Lille a. Dejligt at ungerne falder i hak så hurtigt...
Vi fik spist og snakket og der blev drukket et par timer...
Bagefter gik det på højskole maner' med tallerknerne, glas, bestik, fade m.m.
Af en eller anden grund, er det hyggeligt at hjælpe hinanden med disse gøremål.
Vi fik sagt farvel til hinanden og gik hver til sit...klokken var blevet omkring midnat...
Træt efter en god oplevelse gik vi i seng.
Fredag d. 18/5-2012
Sove længe for en gangs skyld. Fik kaffe sat over og nød solen i cockpittet.
Besluttede at smutte hen i udstyrsbutikken for at bytte gasflaske. Desværre handlede han ikke den slags gasflaske som jeg havde med. Fik købt nogle sjækler, sejsinger, hængsler, skridsikker tape, m.m.
Tilbage til S/Y Lille a og får de skridsikre strimler klistret på. Fik storskødet tovet lavet om, og tror dermed at jeg kunne hive storsejlet op uden bøvl, og derfor slipper for at finde en mastekran.
Fik kaldt på Anton, der sov længe ( som sædvanlig ). Så sejlede vi afsted.
Lige uden for Faaborg havn satte vi sejl og storsejlet fløj bare op  JUHUUUU.
Så blev genua sat og vi gik eller igang med at krydse...puhaa hvor det gik godt med 7 -9 sek/m og mange mange mange kryds...lille sejlrende mellem Bjørnø og fyn...men det gik fint..så gik det ellers på kryds hele vejen til Svendborgsund.
Efter 4,5 timers sejlads sejlede vi under broen. Vi strøg sejlene og startede motor, og gik det sidste stykke ind til Vindeby Havn på Taasinge for motor.
En rigtig hyggelig havn, hvor vi kun skulle betale 100.- for en overnatning. Vi betalte for 2 overnatninger med det samme, for skulle først hjemad igen søndag.
Vi gik en tur og nød at varme i luften var helt forårsagtig.
Vi fik ringet hjem og jeg gik tidlig i seng. Anton spillede lidt på pc.
17/5 -2012
Så skulle vi en tur til træf i en "klub", der hedder sejlnet.dk.
Vi køret afsted torsdag formiddag og ankom til Årøsund kl 11:45. Fik gjort båden klar. Og surret alle ting, da der blæste 10 -16 sek/m fra NW.
Vi fik lavet lidt om på ophalet til storsejl, som der var lidt bøvl med.
Så ud af havnen, for motor ( dejlig med ny motor ), Anton styrede og jeg var klar til at hive storsejlet op. Det gik stadigvæk trægt, men kom da op.
Så blev kursen lagt med Lyø 110` og selvstyren sat til.
Der var meget blæst men det gik fint, Anton blev træt og ville sove lidt.
Efter 2,5 timer rundede vi Helnæs fyr og Lyø kom i sigte. Efter 1 time, så var vi ud for Lyø, men kunne se at bådene inde i havnen vippede og gyngede ! Så besluttede mig for at sejle til Faaborg på Fyn. Det tog 1,5 time mere incl nedtagning af storsejl. Vi havde brugt ca. 4,5 timer på turen og alt var gået godt.
Vi fik fortøjet og sat strøm på, og fik en sludder med et par tyskere, der hjalp med fortøjningerne.
Anton fik lavet aftensmad, mens jeg skrev med Birgit på Facebook.
HAVDE GLEMT MIN MOBILTELEFTON I BILEN I ÅRØSUND
Efter aftensmaden gik vi en tur for at se om der var en mastekran, så jeg kunne få fikset faldet til storsejlet ! Det var der men vi måtte ikke bruge den til mandeløft. Pyt..vi sejler til Svendborg, så må vi se om ikke vi kan få lavet det fald.
Vi gik en tur op i byen og nød det gode vejr. Fik en stor vaffelis, og gik ned for at se de andre både.
Ned i båden og lægge nyt sengetøj på, samt nyt på de nye dyner.
Så lidt på nettet igen. Nyde en rom og cola. og så i seng.
S/Y Lille a sejlturer m m fra maj 2012
Da jeg har skiftet navn på min båd, skal der også en ny dagbog til fra maj 2012.

Efter første sejltur i år til træf i Dyvig ( kan læses på dagbog 2011 + 2012 ), skal der skrives et nyt kapitel om båden S/Y Lille a's bedrifter i 2012.

Smut også ind og se den "gamle" dagbog.

God fornøjelse.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.11 | 11:03

Ja, det var en fin tur, og dejligt med nye bekendtskaber

01.11 | 20:48

Hej Torben.
Det er dejlig lige at få turen genopfrisket. Ja det var en god tur og et godt stykke arbejde der var lagt i at planlægge og forberede det hele. Tak

01.11 | 17:03

Ja, det var en hyggelig tur - og godt at lære så mange nye sejlere at kende

01.11 | 16:04

Hej Torben og Birgit rigtigt underholdende at læse jeres beretning - og se billederne - vi gennemlever turen igen på den måde.
Mvh Toni og Peter " Tjap"

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis