Scotland 2015

S/Y Lille a, i slusen

Turen til Scotland, skal læses fra "bunden" og opad, så ælste beretninger er nederst, og de nyeste øverst på siden

S/Y Lille a, set ud igennem skydehul, på urguhart castle

Ja, Scotland, kan opleves på kun 3 uger, fra Thyborøn og hjem igen. Lidt for lidt, da der er utroligt meget, at se derover. Men da vi har arbejde og skole, at passe, som vi skal hjem til, så blev det kun til 3 uger, men vi fik, nu en god oplevelse i Scotland alligevel.

Sammenværet med min søn i 3 uger, i en lille båd er jo også en skøn oplevelse.

Ud over en træls tur hjem over Nordsøen, og at der regnede meget, på vores tur, ja. så kan jeg varmt anbefale alle, at sejle til Scotland. ( Sommeren, er jo også, udeblevet i år i Danmark )

Har i nogle spørgsmål, så bare skriv, på siden her, eller ring på 60219569.

Anton og Torben

 

 

2-3 August i Thyborøn

Anton, med toget hjem...tak for turen og samværet, min dejlige søn

Efter vi var kommet i havn, efter en hård tur over Nordsøen, ville man egentlig bare i seng, og sove roligt uden gyngen og rullen. Jeg havde aftalt, med Anton, at han kunne tage toget, ned til hans kæreste, og toget afgik kl 10:37, så vi fik morgenmad...bøfsandwich, med spejlæg, som Anton lavede, og det er han god til...selvom han var træt. Han kom også en tur i bad, og fik pakket sin taske. Vi gik op på "perronen", og jeg fik en stor krammer, og et tak, for en god tur, til trods for dumme Nordsø. Tak Anton, du er en dejlig ung mand at have med ud at sejle..tak, for 3 ugers samvær, som er meget intenst, på så lille en båd, men jeg syntes det er gået rigtig godt uden gnidninger...ud over lidt med " at kunne høre", hvad der bliver sagt.. hi hi

Jeg gik igang med at vaske op, da vi pga. bølgerne, bare havde smidt vores tallerkner, bestik, samt en gryde og pande ned i en pose. Jeg fik båden rengjort, og vasket gulv, så der kunne være fint, når Birgit, kom på besøg. Jeg glædede mig helt vildt til at se hende igen...det var trods alt over 3 uger siden sidst. Hun kom og vi krammede, JUHUUUUU, og gik så rundt i byen og sludrede og jeg fortalte om den hårde tur over Nordsøen, men sagde samtidig, at de sidste 3 døgn ikke skal ødelægge helhedsindtrykket, af en fantastisk tur til Scotland. Jeg fik også min lille hund Fie, ombord igen...juhuuuu..

Vi havde en hyggelig dag sammen, hvor vi spiste på restaurant og senere fik is, men det bedste var nu at være sammen...Tak Birgit...

Jeg havde stadig 2 ugers ferie tilbage, og efter Birgit var kørt tilbage til Varde, gik jeg igang med at undersøge Motor instrumentet...Omdrejningstælleren, var fuldstændig smeltet, og lidt af stop knap ledningerne ligeså..jeg fik klippet ledningerne af og håbede på, at når de var koblet fra, så virkede resten, men nej. Jeg opgav og måtte få hjælp til det i morgen.

Mandag morgen, var dejlig stille og rolig.og jeg var vel udhvilet, efter 10 timers søvn, uden at vågne..hi hi  :-) Jeg gik en tur op i byen for at finde nogle, der havde forstand på motorelektronik...fandt en, men han mente det ville blive for dyrt, at få det rep. så han anbefalede, at jeg købte et helt nyt panel..

Jeg ringede til ham jeg havde købt motor af, men han var stoppet, men han sagde, jeg skulle ringe til England, og bestille et nyt panel. I England, gav de mig et tlf nr, på en ny forhandler af BETA motor. Han ville hjælpe med at finde pris og leveringstidspunkt. Men jeg har endnu ikke hørt fra ham ??? Jeg gik igang, med at prøve, at kortslutte, så jeg kunne starte motor, men opgav. Jeg ringende til min ven Svend fra FTLF, og han guidende mig igennem, så jeg fik startet motor. 1000 tak Svend. Jeg lavde et system, så jeg kunne starte på en kontakt, der kortsluttede starteren, og et snortræk, så jeg kunne stoppe motor igen. Alt sammen noget jeg kan styre inden i Salonen. Juhuuuu, hvor var jeg glad, for nu kunne jeg sejle videre, og så ville Svend hjælpe, med at lave instrumentpanelet, når jeg engang kommer til Årøsund. Endnu engang tak Svend. Jeg daffede rundt med Fie, der var meget glad, for at jeg var hos den igen :-) Jeg fik hældt vand på båd, og lavet aftensmad, af noget jeg havde købt i Scotland, så der var stadig lidt minder om turen. Jeg fik tid til at opdatere hjemmesiden, og er klar til at sejle i morgen tidlig.

NU SLUTTER BERETNINGEN OM TUREN TIL SCOTLAND. Fra nu og frem kan læses andetsteds på hjemmesiden.

30-31 juli og 1-2 August Lossiemount - Thyborøn

Thyborøn JUHUUUU endelige er vi snart i havn

Så var vi klar til den store tur, som var blevet lidt kortere, da vi nu skulle sejle fra Lossiemount, og ikke Inverness. Anton, spurgte, til vejrudsigten, og den sagde stadig NW i 1 1/2 døgn, og så S resten af vejen, og intet over 8 m/sek. Vi håbede det passede ? Kl 11 kom vi hurtig ud af havnen, og vi satte straks sejl, og vi kom fint fremad med små 5 knob, og det var fint nok. Bølgerne og dønningerne, til sammen, var stadig sådan, at båden gyngede på en træls måde, men det gik. Efter 12-13 timer kunne vi vinke farvel, til Scotland, og vi gik natten i møde. Nåede lige, at få ringet til Birgit, der ønskede os en god tur. Der blev lidt mere vind, og vi rebede storsejlet, og genua lidt. Efter en tid blæste der lidt mere end de 8 de havde lovet, men fint nok, da vinden var i agten for tværs. På et tidspunkt, kom vinden mere ind bagfra, så storsejlet blev pille ned, og vi sejlede kun for genua. Efter et døgns sejlads, forsvandt vinden, og motor blev startet. Det gik fint, og vi så alle boreplatformene, og de er godt nok store, fra man ser en, til man ikke kan se den mere, går der næsten 5 timer. Nu skiftede vinden til S og vi satte genua ud til bagbord side, samtidg med, at storsejlet blev hevet op. Efter et par timers gyngen, hvor storsejlet/ bom, nogle gange kom over midten af båden og bankede tilbage igen, vurderede jeg, at det kunne gå galt, og jeg ville ikke knække mast, eller flå sejlet, så storsejl blev pillet ned. Vi sejlede derefter for langsom, og vi brugte motoren til hjælp, så vi kunne sejle ca 6 knob. Kostede godt nok noget diesel, men vi ville hjem nu...det bygyndte at være træls med den gyngen og huggende bevægelser, som gjorde os møre, og vi begyndte at HADE Nordsøen. Anton forsøgte at sove, ved at pakke dyner og puder, så de støttede ham, så han ikke rullede fra side til side...tror ikke helt det lykkedes for ham. Jeg havde sat kursen mod Thyborøn og kortplotter sagde: at nu var der KUN 200 sømil tilbage, og ca. 40 timers sejlads...ja, det går fremad, og efter vagtskifte, hvor jeg fik sovet lidt, var der kun 34 timer tilbage, og sådan forsatte det resten af vejen. Dog da, der var 12 timer tilbage begyndte der at komme en hel del skibe, så rader alarm bippede hele tiden...men godt nok, for så sejlede vi da ikke ind i nogen. Da der manglede 6 timer, skete der noget rigtig træls : En skæv kæmpe bølge skyllede ind over siden, og fyldte cockpit, bænke, puder og desværre også mit motorinstrument panel med vand...vandet løb hurtig ud igen, men motor alarm gik i gang...og batteri lampe lyste ???? øv øv...jeg ville ikke slukke motor, for var ikke sikker på om jeg kunne starte den igen. Alle instrumenterne virkede ikke, og jeg måtte lytte på motoren, om den kørte som den skulle!! Det lød fint, og jeg forsatte, og håbede på, at varmen fra motor, ville tørre ledningerne, og instrumenterne, så de måske vil virke igen? Det gjorde de ikke, men vi forsatte, det sidste stykke både for motor og genua, som vi havde gjort, det sidste døgn. kl 7:10 kunne jeg se land ( skorstenene) i Thyborøn...JUHUUUUUUU. Nu manglede vi bare to timers sejlads. Anton kom op og var godt træt, og da han ville tage en sodavand, kom der en forkert bølge, og tippede båden helt vildt, så han faldt og slog både knæ, albue samt hovedet...han skreg : jeg gider ikke den Fucking Nordsø mere...Far kan du ikke finde dig en anden hobby ??? For helvede jeg hader den Nordsø, sagde han igen og igen...Den har også været hård ved os - ( en gang mistede vi forsejlet, og ødelagde rullesystemet 2011 ) og ( 2012 mistede vi masten, sejl m.m. ).

Jeg forsøgte at trøste ham, og sagde at nu var vi snart i Thyborøn, men han var både træt, og havde ondt over alt..sorry min dreng.

Kl 9:03 præsis, havde vi fortøjet Lille a, og vi var glade for at være kommet over Nordsøen, med kun et par enkelte problemer.

Fra Lossiemount til Thyborøn 362 sømil, sejlet fra kl 11 torsdag til søndag morgen kl 9  altså : 2 døgn og 22 timer... fint for en stålbåd, der er tung.

29-7 Inverness til Lossimount

Havet omkring Lossiemount..blæsten kan man ikke høre, men det piver...

Op og smørre en kæmpe madpakke, da det er nemt senere, hvis vejr udsigterne ikke holder og der bliver dårligt vej. Jeg fik lavet kaffe og tjekkede båden igen. Alt var klar, og jeg sejlede hen til slusen, hvor jeg havde aftalt, at de ville sluse mig kl 8. Det stemte, og jeg blev sluset med det samme. Jeg fik afleveret nøglen, i den sidste sluse og så var det ellers bare ud under den store bro, ved Inverness. Det gik rimelig langsomt, da der var  3,4 knob modstrøm, men kom da fremad, og nød at delfinerne hoppe lige ved siden af båden i næsye 10 min. Altid, vildt godt at se. Jeg stillede alle urerne tilbage til Dansk tid, og så gik det ellers derud ud af for motor, da der ingen vind var. Da, jeg rundede fortet, gik jeg lidt mere NØ over og jeg kunne sejle lidt for sejl, men det varede ikke længe, så skiftede vinden til NØ...så ned med sejl og igang med motor.

Efter et par timer, håbede jeg at vinden ville komme fra NW, som metrologerne havde lovet, og 5 -7 m/sek...Jep det gik ikke lang tid så kom vinden :-), og sejl blev sat...juhuuu, nu kommer vi hjemad. Men det varede ikke længe, for vinden blev meget, meget voldsom, og til sidste, måtte jeg tage storsejl ned, og kun sejle for rebet genua..vinden tiltog, til over 16 m/sek, og Bølgerne/dønningerne var nu over 3-4 m høje ? Anton kom op og spurgte om hvad der var galt, for båden gyngede og hoppede afsted ? Jeg måtte forklarer at vejret var virkeligt skidt...efter 4-5 timers sejlads, ville jeg ikke mere, for nu var vinden over 17 m/sek, og jeg besluttede at sejle ind til Lossiemount, selvom der lige på det tidspunkt, var næste lavvandet, men med NW vind, så var der sikkert mere end rigelig vand i havnen. Vi kom sikkert ind den smalle indsejling...mellem 10 m høje mure/moler...puhaaa, en ro der blev derinde...juhuuu, sagde vi efter vi havde fortøjet. Der kom et par både senere, der også var overrasket, af at vejret, var blevet så dårligt, og at de var sure på de skide metrologer. Nå vi fik da en hyggelig eftermiddag/aften til at gå. Jeg så på havet, og fik sludre med Birgit, der var glad for at vi sejlede i havn. Anton, var også godt tilfreds, for der var gratis internet. Jeg fik tjekket vejrudsigter fra 4 forskellige kilder, og vi kunne sejle ca. 11 dagen efter, så skulle der først være NW vind i 1 1/2 døgn, derefter skift til stille, og så 2 døgn med S vind på max 8 m/sek...rigtig fint sejlads vejr. Så til køjs, og kunne sove rolig, for nu artede vejret sig fint.

28-7 Fort Augustus til Seaport marina Inverness

Slusen i Fort Augustus..båden foran er de danskere vi tale med..

Op og lave kaffe og smøre madpakke, så Anton kunne sove lidt længere ;-) Vi talte med nogle Danskere, der var ved at sejle deres nyindkøbte båd til DK. Anton fik sludret en del med dem, mens vi slusede 5 sluser ned. Vi sejlede ud på flotte Loch Ness, og håbede vi denne gang fik Loch Ness uhyret at se, da vi havde kameraet klar :-) Men desværreholdt det ikke op med at regne, så den var svær at se, hvis den var der et sted ? Min selvstyrer, begyndte at opføre sig mærkelig ud for Urguhart Castle, så måske der var et uhyrer i nærheden ? Lidt efter virkede den nemlig fint igen !!! Nå videre op mod Muirlock slusen, jeg klarede slusen selv, da Anton, var blev syg, og ikke havde det så godt. øv øv. Men det gik fint med slusen, da både tov og systemet, var så jeg selv kan styre det hele fra cock-pittet. Vi kom til Seaport marina, hvor vi ikke kunne sluse ud, da de havde lukket. Vi drønede på vores cykler op i byen og fik handlet ind til turen over Nordsøen. Vi fik også tanket 182 l diesel, så vi under alle omstændigheder havde nok brændstof, til turen, hvis vi skulle være ude for haveri ( Har prøvet, det to gange før !!!! ) Så nu var båden klar til turen, alt surret fast, og cyklerne pakke ned under dæk. En tur i bad, og så se lidt BlackAdder film. Go nat

27/7 Corpach til Fort Augustus

Oppe på første sal sidder vi og skriver på hjemmesiden, og får skotsk øl

Puhaa, vi skulle tidlig op, da slusen ville åbne kl ca 8...vi fik både blødkogte æg, og kaffe med franskbrød til. Det regnede meget, så vi fik alt vores regntøj på. Anton frøs meget så, han låndte mine handsker, der dog hurtig blev våde. En større båd, skulle ligge forrest i slusen, og han var vist nybegynder i slusningens kunst !!!, for han sejlede aldrig langt nok frem, og vi kunne aldrig være bag ved ham, så i den første halvdel af sluserne, skulle han længere frem hver gang. Nå pyt, vi nød regnvejret og kulden, der blev dulmet med varm kaffe. Anton, fik lov at slappe af, mens jeg styrede begge fortøjninger, med en smart system. Dog skulle han være oppe, på slusens fliser, for at tage fortøjningerne, over til næste sluse. Vi sejlede videre fra Neptuns staircase, og kom igennem, de to af søerne, som er en del af Caledonia Canal. Det regnede stort set hele dagen og blæste op til 14 m/sek, så motor, beviste sit hver. Vi fulgte med at par ældre sejlere fra Orckney øerne, der også var på vej hjem. De var meget flinke, og vi fik en lille sludder om vejret i Scotland. Som han sagde regner det KUN to gange om ugen i Scotland : Det er mandag til onsdag og fra onsdag til mandag ;-) Nå, men vi kom da til Fort Augustus, hvor jeg fik lavet varme pomfrittes igen, og denne gang med salat, pølser og 2 små bøffer til...er blevet hel god til at lave pomfritter i en gryde. Jeg fik hælde det sidste diesel, jeg havde i en dunk, over på bådens tank, og håbede der var nok, til turen til Inverness, hvor vi skal tanke igen. Det er lidt billiger end nede i byen. Vi fik også hældt vand på. Glemte lige at skrive, at jeg i den lille ventetid, på at slusen åbnede i Laggan, fik pakket gummibåden ned, desværre ramte jeg Anton, med EL motoren, så han blev lidt sur.

Vi sidder nu på The LOCK INN, og drikker øl og vand, så vi kan være på nettet. Vejrudsigten ser fornuftig ud, fra onsdag formiddag, og frem til lørdag...torsdag, bliver den lidt barsk, men så løjer det lidt af, og vinden agten for tværs, så håber turen hjem over Nordsøen, bliver god.

Det her er nok, det sidste jeg skriver inden vi når Danmark, så ind til da, håber vi vi klarer os uden internettet, ikk Anton ????

Bade vejr, men for pokker vandet var koldt, godt jeg havde min lille bruser, så vi kunne vaske os i varmt vand

26/7 Oban til Corpach slusen

Puhaa, det var koldt, men Anton kunne klare det to gange, trods kun ca 11 grader...uhhhh

Ja, så var der tid til at komme mod Danmark igen...skulle dog vøre i Scotlad nogle dage endnu, men vejen er hjemad. Jeg fik hevet anker op og satte storsejlet med det samme...det gik langsomt ud af havne i Oban og da, det gik Nord på kom vinden...sejlede mellem 3 og 7 knob, alt efter om vinden var hård eller jævn, og nogle gange helt væk...der blev trimmet og hale i skøderne...efter 1 1/2 time, var det slur med vinden, da jeg kom i læ, og det vind der kom, kom nu fra NØ, og den vej skulle vi...Vi sejlede for motor resten af vejen til sluserne i Corpach, hvor vi nåede ind i den første sluse, men ikke kunne komme videre, da de lukkede allerede kl 15. Så Nu er det værtshus og skriveri på Hjemmesiden. Øl skal vi jo også have tid til. Har tjekket vejtudsigt, og det ser ud til at vi kan sejle hjemad på Onsdag d 29/7...men lad os nu se om vejrudsigtet holder ? Nu vil vi lave aftensmad og ellers hygge i Corpach slusen

25/7 Tinkers Hole - Atlantic bridge - Oban

Torben ved " Bridge to the Atlantic" våde tær, var prisen, men en oplevelse ;-)

Efter en meget god nat søvn, var det bare at sætte sejl, og hive ankerkæde op...det gik fint ud imellem alle skær, som er et berygtet sted ( Torrans Rocks ), efter 10 min, kunne Genua også komme ud og det gik fint et par timer for sejl. Men så døede vinden, og motor måtte igang igen. Sol og regnbyger, var en del af turen forbi det sydlige af Mull, og vi sejlede ind til " Scotlands bedste ankerplads", hvad jeg dog ikke syntes ! Puilland et eller andet jeg ikke kan stave til, men ligger 6 sømil syd for Oban på en ø der hedder Siel.  Vi ville over på anden side af øen, for at se " Bridge to the Atlantic".. så tog gummibåd ind og så var det eller at finde vej...vi gik desværre forkert, så havnede i græs og mudder, men hva pokker, når nu sko var gennemblødte kunne vi jo ligesågdt forsætte... Vi fandt stien igen, og fandt også den ca 200 år gamle bro...som er større end det ser ud til på billeder...vi fandt også en Pub, og kom på nettet...fik en god sludder med Birgir på messenger. Vi gik tilbage og Anton, ville vaske sko, på en mærkelig måde --- vi skulle hoppe i vandet, med sko på og så gnubbe dem, så vi kunne få alt mudderet ud...DET ER DET KOLDESTE JEG NOGENSINDE HAR PRØVET, selvom jeg arbejder i et frysehus til daglig !!!! Men sko blev vasket, og Anton måtte i 2 gange, da jeg skulle have et billede...godt gået knægt :-)  Så fik jeg lavet varmt vand og min super bruser, virkede fint, så vi fik dejligt varmt vand til at vaske os i. Vi fik lavet aftensmad, det sidste vi havde, og sejlede derefter til Oban, hvor jeg ville ligge, helt inde i Byen og ikke på øen Kerrera...vi fandt et sted ud for " Coaster Bar"...8 m vand dybde, ved ebbe, og to anker ud, så kunne vi være sikker på at vi blev på pladsen og ikke drive væk. Vi fik handlet og så Blackadder på video. Godt at vi nu har mad nok, til rsten af turen i Scotland. Fra i morgen går det faktisk hjemad igen.

Fingal's cave på øen Staffa...ca 50 m høj...men svært at vurderer ?

24/7- Tobermory - Tinkers Hole

Anton, næsten i enden af Fingal's cave

Jeg ville tidlig afsted, så jeg sejlede allered kl 7:30, jeg fik selv ankeret op og mororen måtte gøre arbejdet, da det vind der var kom lige imod. Jeg kom forbi et sted der hed Bloody bay, dog unden at kende til hvorfor? Jeg sejlede ned mod Staffa, som var vores mål. Der skulle være nogle fine grotter, og mærklelige klipper der er sekskantede, og som er "skudt op" da øen blev dannet. Efter lidt sejlads for moroer, kom vinden til at passe, så sejl blev sat. Vi nærmede os Øen, og den var større end jeg troede. For øvrigt, siger Skotterne, at dette er en del af Atl anter havet, jeg tor dog vi skal lidt længere ud. Jeg fik vækket Anton, og vi sejlede rundt om Staffa, for at se Fingal's cave...vildt fantastisk syn...tog 30 billeder...det er utrolig som naturen, kan skabe ting. Vi sejlede lidt tilbage, om på Ø siden af øen, hvor turbådene, lagde til, lidt der fra kastede vi anker og tog gimmibåden ind. Vi gik straks over til grotterne " Fingal Cave"...det var meget større, når man står i det...ca 40 - 50 m hule, og vi gik selvfølgelig ind i hulen. Bagefter gik vi op på toppen og vest siden af øen...en fantastisk udsigt...også at se hulen ovenfra. Vi blev enige om at det var hele turen værd ( 45 sømil ) indtil der hvor vi skulle ligge for anker i aften. ( Tinkers Hole ). Vi sejlede derfra med en skøn oplevelse i baggagen. Jeg ville til Iona, bagefter, og se kirken, men der kom for mange bølger, til at jeg ville lade båden ligge i Iona Sound. Vi så til gengæld øen på afstand. Øen er den hvor Kristendommen for første gang kom til Scotland. Vi sejlede ud til en Ankerplads, hvor der er klipper hele vejen rundt og der er ku 50 m, til alle sider. Selvom der havde blæst 10 m/sek, var her total vindstille. Ikke en skid at se på, men roligt sted at sove.

Highlands Games i Tobermory

23/7 Tobermory

Røde Italienere, og jeg som er vild med høns. Godt med en pause op af bakken

Anton, var kommet sent hjem, så han fik lov at sove indtil kl 8:30, for vil skulle til Highlands Games. Viste ikke hvad det var, men troede at det er en slag stævne, hvor de kæmper i forskellige sportsgrene. Vi fik morgen mad og gik op til Highlands games...puhaaa, det var bare op op op po af bakke...puhaaa...men heldigvis, så vi nogle "røde Italienere" ( Høns ). De var utrolig søde, og gav kræfter til resten af turen. Vi kunne høre sækkepiberne på afstand og vi fik en is, lige inden vi skulle ind på pladsen. Det kostede kun Kr. 100.- for Anton og jeg. Selvfølgeleig begyndte det at regne af H til, så vi søgte ind i et telt, hvor vi kunne stå som en sil i tønde. Men solen kom igen, selvom det blæste 22- til 15 m/sek. Vi gik lidt rundt og så de forskellige konkurencer, og det var lidt sjovt. Specielt store mand hammerkast...de kaster virkelig langt. Der var piger/kvinder, der dansede og mænd der løb om kap. Det var hyggeligt, men vi syntes, der var for koldt, så besluttede efter et par timer, at smutte tilbage til Tobermory.

Vi ville have vasket tøj, så alt blev proppet i et par poser, og så op på vaskeriet. Der var desværre optaget, så vi måtte på Pub og  vente en god halv time. Fik et pat øl, og så eller igang med at vaske. Det gik fint, og var forholdsvis nemt at finde ud af. Birgit er jo expert i at vaske tøj, men hun var jo ikke med på turen, så Jeg måtte selv klare det. Efter en god halv time snakken med Birgit i tlf .. Messenger tlf ( gratis )  :-) Så var tiden inden til tørretumbleren. Jeg fik det hele over og det skulle tørre ca, 40 min. så tilbage på Pub.

Vi fik aftensmad, og så endnu en "lyserøde panter" film. Anton tog endnu engang ind til Pub, for at være på nettet. Tror han savnede hans kæreste, da de havde 5 mdr. dag i dag.

Jeg drønede i seng.

22/7 Loch Aline - Tobermory

Anton på "internet Pub"

Det var tidlig op for nu skulle der sejles for sejl. Vinden skulle komme fra syd vest, og vi skulle sejle wnw. Jeg satte storsejlet, mens jeg lå for anker, da der ikke var meget vind, inde på Loch Aline. Jeg fik hevet ankeret op, og stille og rolig, sejlede jeg ud igennem åbningen ud i sound of Mull. Vinden var fin og jeg fik genua sat og sejlede mellem 2,7 og 5 knob. Juhuuuu, endelig for sejl. Vinden blev mere og mere vestelig, så det skulle trimmes sejl uafbrudt og rebes m.m. Fedt at få båden til at trække, og det selvom det er en tung og forholdsvis langsom båd. Sejlede helt op til 6,5 knob, og det med kun 0.4 knob medstrøm. Juhuuu, var det indtil, der kom en kæmpe byge, så jeg blev godt våd, men pyt, solen kom en halv time efter. Efter et par dejlige sejlads timer, kunne jeg se Øen lidt før Tobermory, og et kæmpe krystogtsskib, der lå lidt inden indsejlingen. Anton vågnede og hjalp til med at få sejlene ned, og vi fandt en bøje, som vi fortøjrede til, med lidt bøvl. Lidt efter kom der en havnemester, og sagde at den kunne vi ikke ligge ved, og foreslog at vi sejlede lidt væk og kastede anker, og det er GRATIS, lidt underligt at en havnemester oplyser om dette, så vi mås sige at det var en flink mand. Vi fik ankret på 6 m vand og sving radiussen tjekket. Vi tog gummibåden ind til Tobermory, som er en fantastisk by. Masser af butikker og nogle gode værtshuse. De har internet, så Anton syntes det er et godt sted. Man kan egentlig sige at det er fedt med Internet, men for pokker man får drukket mange øl ;-) Kan jo ikke bare sidde på Pub, uden at købe noget. hi hi.

Efter en tur rundt i byen, fik vi handlet lidt, og besluttede at blive en dag ekstra, da der var Highlands Games i morgen. Efter en god aftensmad, og et par øl, gik jeg i seng, men Anton tog gummibåden ind til "internet stedet". I silende regn, så er man vild med at være "på".

Ankerplads Tobermory...gratis

Loch Aline

Hjemmelavet bøfsandwish

21/7 Oban - Loch Aline

Den til Venstre af de to, er færgen ;-) Oban i baggrunden

Kl 7:30 var der kaffe tid, og lidt morgen mad, hvorefter, jeg gik igang, med at pumpe gummibåd op...puhaaa...det gamle lort, men den sparer os for en masse havnepenge, men det havde været skønnere hvis der ikke regnede. Nå vejret blev bedre og kl 11 skulle vi med en gratis færge til Byen Oban. Det er sådan at Oban marina ligger på en lille ø, der hedder kerrera, så skal man i byen Oban, skal man med en lille færge. Færge er måske så meget sagt, der der kun er plads til 12 personer. Vi kom til oban og heldigvis, kom solen, så vi gik lidt rundt og så på byen...kunne se Oban Whiskey destilleri, men da jeg ikke kan lide whisket, gik vi forbi. Inde på en pub, var der internet, så vi fik en øl og vand deriende...ja, vi fik faktisk to. Derefter gik vi op til Tesco, hvor vi fik handlet for flere pund, så nu havde vi mad til flere uger, men som vi spiser, holder det sikket bare 4 - 5 dage ;-)

Vi tog den lille færge tilbage, og vi sejlede af sted, kl ca. 15. For første gang på hele turen kunne vi sejle for sejl hele vejen til Loch Aline, Moveren, hvor der er læ, unaset hvilken retning det blæser fra. Vi ankrede på 6 m vand ved siden af en sejlbåd fra Canada :-) Vi gik igang med at lave aftensmad ... Anton's gode ide, var at vi skulle have store hjemmelavede bøfsandwish...med spejlæg og sovs. ( se billede ). MUMS. Da vi var godt mætte sejlede vi i gummibåden, ind til en lille havn, hvor der var toiletter og INTERNET, så jeg kunne ringe til Birgit på messenger ( gratis)---juhuuuuu  vi sludrede i næsten 23 min...rart at høre Birgit's stemme igen...og lille Fie, der gøede i baggrunden. Jeg sejlede tilbage, men Anton havde ikke fået Internet nok, så han tog derind igen. Jeg lå mig til at sove i fuldstændig vindstille vejr.

 

20/7 Neptuns staiercase til Oban.

Vi skulle tidlig op, da sluserne startede kl 8:00, og der evt. ville blive trængsel, så selvom Anton, gerne ville sove længe, ja så var det bare op. Vi fik den bagerste plads, hvor der var 5 andre i slusen samtidig. Selvfølgelig, var det den dummeste plads, dea der var så pokkers langt at skulle kaste tovet op til sluse medhjælperen, men det gik. Vi fik da øvet os i at sluse, da der først var 7 sluser, og derefter 3 mere, men det gik godt, og for enden af alle sluser, sejlede vi ud i saltvand igen, hvor vi lige lagde til, så Anton, kunne komme op på den samme Pub, som igår, da han ville ringe/skrive med sin kærste. Det skal vi have tid til. Vi havde heller ikke så travlt.

Vi sejlede i medstrøm, der dog ikke gav meget føt vi nåede ned til Corran sound, hvor der var 2,5 knob medstrøm, så der sejlede vi 8,4 knob...juhuuuuu. Vi sejlede nu for sejl, men der var ikke så meget vind, så måtte have sejl ned igen efter halv time. Så motor igen, og igennem, det lille sund ved Appin, ved en ø, der hed Shuna. Der var rigtig flot, så lidt træls at der regnede engang imellem. vinden tiltog, lidt før Oban, og selvfølgelig, fik vi vinden lige imod. Vi ankom til Oban i styrtende regn, så besluttede at ligge til ved broerne og ikke en bøje, eller anker. Prisen var også overkommelig, da det KUN var 23 Pund...men så var der også internet der kun delvis virkede...bedst når man sad på toilettet, så der sad Anton, det meste af aftenen. Dog, så vi " den lyserøde Panter", med Peter Sellers :-), Anton, kan ikke forstå at hans Far kan grine så meget, men det kan jeg af scenen, hvor han er rengørongsmand, men en støvsuger, der ødelægger alt :-)  griner stadig.

Vi sejlede 24  sømil, den dag.

19/7 Fort Augustus til Neptuns staircase

Op kl 7 og en tur på toilet, for bare at se at det regnede af h til ---  igen  --- nå, men vi havde brugt det sidste vand i tanken, så jeg fik hældt noget mere på. Jeg fik sagt godmorgen til Ruth, ikke Kaj, da han var nede i byen. Jeg sejlede afsted kl 9:15, da der var 3 andre både der også sejlede, så ville helst ikke i kø, ved de kommende sluser. Så Ruth, skulle hilse Kaj. Vi ankom til Laggan slusen, og vi kom direkte ind, og det tog kun 15 min. så havde vi sluset. Vi skulle igenne Gairlochy slusen inden vi kom ud på Lochy søen, og allerde der kunne vi se Storbritaniens største bjerg, Ben Navis, der er godt 1330 m høj, der var stadig sne på toppen. Ikke så sært, da der jo ingen sommervarme har været endnu :-) Vi ankom til Bernavie slusen, lige inden Neptuns staiercase, men der måtte vi vente til dagen efter, da vi ikke kunne nå igennem de 8 sluser, inden de lukkede. Men pyt, vi tog vores cykler, og kørt til Corpach, hvor vi fandt internet ( til Anton ), og vi handlet lidt mad. Vi hyggede på en bar et par timer, og så cyklede vi hjemad, Puhaaaa, det var hårdt op af bakken, men vi kom da op til båden. Vi drønede i bad, som stadig var gratis, da det var en del af betalingen for sluserne i Kanalen. Ligeledes var det gratis at ligge ved broerne ved sluserne. Vi fik lavet bøffer og coleslaw til aftensmad.

Fort Augustus 17-7 og 18-7

Sluserne i Fort Augustus

En lille hyggelig by, og den er mindre en man tror.  Vil egentlig sejle videre i dag, men ved nu ikke rigtig, da der både regne og stadig blæser meget..Vinden gør dog ikke noget rent sejlads mæssig, men træls, når det regner. Vi skal jo gerne hygge os, under turen her i Caledonia canalen.

Vi må se om vejret bliver bedre, kan dog se at blæsten først falder ved 18 tiden. Så en tur i bad og så ned at se sluserne og resten af byen. Må også hellere få ringet til storesøster Diana, da hun har fødselsdag i dag.

Loch Ness Kuling !!!!!

18 m/sek bevist på Loch Ness, den var dog oppe på 21 i vindstød, men har det kun på film.

Ja, der blæste meget 18 m/sek og nogle gange oppe på 21 m/sek

Fiddlers out door

Spiser ude for første gang.

Drumnadrochit til Fort Augustus 17-7

Nessie exhibition center

KL 5 om morgen kunne man mærke på båden at der kom blæst, der hylede i riggen, og vindmøllen drønede afsted. Jeg tjekkede fortøjningerne og alt var ok. Jeg gik ned og sov videre, men der var en del søgang, til trods for vi lå i den lille havn. Godt vi ikke valgte at ligge for anker.

Jeg besluttede at pakke gummibåd ned igen, da det ikke er så godt at have den på slæb igennem sluserne og i Fort Augustus or der 5 store sluser vi skal igennem. Jeg pakkede også cyklerne sammen og lagde det hele på dækket spændt godt fast, da der stadig blæste voldsomt. Ruth og Kaj, gik op til museum, og vi sejlede ud på Loch Ness, hvor jeg ville sejle for sejl, med der var så meget vindskift fra forskellige retninger, at det var umuligt at sejle for sejl. Fik startet moter og så sejlede vi ellers syd vest på, mod Fort Augustus. Vinden blev værre og værre, og jeg tænkte at jeg ville tage billede som bes´vis på at der blæste over 14 m/sek...men i løbet af en god halv time, blæste det 19 m/sek, og bølgerne var lidt over en m høje ( på en sø !!! ), ja, der var så meget blæst at selvom motor gik 5 knop normalt ved 2400 omdrejninger, va vi i vindstødene, helt nede på 2,3 knob i fart. Havde selvfølgelig også en masse ting på dækket, der tog fart, men det var en strid modvind.

Anton var gået til køjs, og fortalte, at det her sejlads var værre end på Nordsøen. Der blev banket pæle, som man siger. Vi ankom til sluserne ved 15 tiden og de ville åbne kl ca 16. Jeg fik en sludder med en Franskmand, der sejlede N vest Europa rund i en stor motorbåd. Han var godt til engelsk, så vi fik en god sludder om turen igennem kanalen. S/Y Getaway kaldte os på VHF og sagde de var på vej. Vi sejlede infd i sluserne kl 16:15 og den første sluse var så høj, at da jeg skulle kaste tovet op, skulle det have et kæmpe kast... det resluterede i at jeg hamrede min hånd ind i bomme og fik blåt mørke og hudafskrabning. Men i andet forsøg kom rebet op. Anton kunne desværre ikke holde båden ind til slusevæggen, da der blev pumpet vand ind, så jeg måtte op og hjælpe. Slusevagten så det, og stoppede pumpningen indtil vi fik båden ind til væggen. Så startede det hele igen og alt gik fint. I resten af de 5 sluser, var der ingen problemer ud over at det regnede af H til...vi blev gennemblødt til skindet.

Vi fik fortøjet og Anton fik internet ( 5 pund i døgnet ), men han skal jo også heve lov at nyde hans intresser. Vi andre fik en øl, og jeg gik senere ned i byen, og fik købt paneret kalkun snitzel og dem fik vi spist sammen med brasede kartofler.

Senere gik vi alle 4 en tur ned på PUB, hvor vi smagte lokale øl. Det første sted var godt nok, men det andet sted var mere hyggeligt. Det er for øvrigt altid en hyggelig stemning på de her lille pubs. Vi var blevet trætte så køjen blev fundet. Anton var stadig lidt på nettet.

Loch Ness

Anton på Loch Ness

Urguhart Castle og Lochness i baggrunden

Urguhart Castle og Lille a

Torben og S/Y Lillea

Caledonia canal 15-7

Slusen i Clachnaharry ( inverness )

Jeg stod og og nød virkelig kaffen denne dejlige morgen i Scotland. Jeg fik meldt mig til Havnemester, der skulle have inddeklaration og dokumenter på båden. Godt jeg har FTLF certifikaterne, da det gør det hele meget lettere. Jeg fik betalt havnepenge 23 Pund ( lidt dyrt, men så var der også gratis bad. Det var egentlig helt rart at komme i bad, også selvom jeg et par dage forinden fik brusebad på dækket af båden i solskin. Anton kom også i bad, og satte pris på det :-)

Vi besluttede at sejle ind i kanalen, og fik stille og rolig sejlet derover, kun 1 km, så var vi inde i slusen. Ved slusemesteren, skulle vi udfylde en formular, med båd oplysninger og vise forsikringspapirer på båden. Alt var ok, og vi kunne få lov at betale 310,- pund for "14 dages tur-retur billet". Så nu har vi 14 dage til at sejle i kanalen og ud på den anden side, men skal være i Inverness igen inden d. 29/7, eller kan vi max bruge 3 dage mere, og dem skal vi betale ekstra for.

Vi kom igennem slusen og hen tilSeaport Marina, hvor vi kunne liggge et døgn gratis. Der mødte vi Ruth og Kaj, i båden Getaway, de var også FTLF sejlere og vi har mødtes flere gange til FTLF arrangementer bla. 2 mdr. tidliger til 30 års jubilærumstræffet i Ebeltoft.

Anton gik op i byen for at finde internet ( McDonnalds ) har altid internet. Så ham så jeg ikke før ca 3 timer senere.

Jeg fik tanket diesel, og besluttede at vi ville blive i Seaport Marina natten over. Ruth inviterede på aftensmad, og den nødt vi i deres fine båd. Ja, der gik også en lille smule øl i den.

Dagen efter begyndte vi slusningen kl 9:20 og når vi først har gjort den en gang er det ikke så svært, men bedst når Anton er på land og tager forreste fortøjning med frem i sluserne.

Vi sejlede til en fin lille ankerplads, hvor Getaway lå sig på siden af os, og vi nød frokosten, men desværre kom der en Motorbåd, for fuld skrald, sa det gav så støre dønninger, at maden var ved at ryge på gulvet. Ja, jeg tror Kaj,s båd fik lille ridse, da bådene vippede ind i hinanden trods 7 fendere imellem bådene. Øv.

Vi sejlede videre ind på søen Lochness ( kendt for sit uhyrer )og nød naturen og de store bjerge. Det var meget flottere end jeg havde forestillet mig og selv Anton, var dybt inponeret.

Vi sejlede ind til Urguhart castle hvor vi kastede anker. Fik gummibåden pumpet op og sejlede ind til bredden. Vi gik rundt på slotsruinerne og forestillede os hvordan det måtte have været at leve på den tid, for 500 år siden. En stor oplevelse. Fik taget et par gode billeder af båden oppe fra. Ruth og Kaj, kom også op på slottet. Vi besluttede at sejle ind til Drumnadrochit, hvor der er en lille havn, som kun koster 10 pund at ligge ved. Der ville komme kuling om natten, så godt at komme i havn. Vi betalte og Anton og jeg  cyklede op til Lochness exhibition center, hvor vi fik en forholdsvis god rundvisning at historin omkring Lochness uhyret. Jeg blev dog ikke overbevist om at monsteret findes. Men nogle"vidner" er 100 % overbevist.

Vi smuttede ned i byen og fandt et lille hyggeligt sted hvor vi fik indbagt kylling med pomfritter til. Jeg fik også en god scotsk øl. Vi cyklede hjem igen, og fik sat cockpittelt op og inviterede Ruth og Kaj, over til en gang snak og et par øl. Anton fik lidt rom og Cola, og Rurh og jeg fik små kolde lakrids. Ved midnatstid, var vi godt "trætte", og måtte til køjs. 

Over Nordsøen 11-7 til 14-7

Land i sigte . Scotland

Jeg skulle have Anton med, så jeg trissede lidt rundt i byen, for at købe et Skotsk gæsteflag, men de havde ingen. Jeg fik handlet mad for 500.- kr, for der skulle ikke mangle noget til turen over Nordsøen. Båden blev pakket og alt gjort klar så vi kunne sejle så snart Anton kom.

Kl 13 kom Anton med toget og vi gik ned i båden og fik hans kuffert m.m. Og kl 13:45 sejlede vi ud fra havnen. ( nu håbede vi at alt ville gå godt, for sidste gang måtte vi vende om med haveri, kan læses om på hjemmesiden her fra 2011 ).

Vi havde næsten ingen vind men satte sejl og forsøgt en tid, med vinden var under 3 m/sek. Vi startede motor og så afsted mod Scotland. Vi lavede det sådan, at vi i teorien havde 4 timers vagter, men jeg ville styre om natten. Anton vil også gerne sove, da han jo stadig er teenager :-)

Hele vejen over Nordsøen gik det stort set for motor, men forsøgte et par gange med sejl, men uden held. Dog sejlede vi for sejl ca. 8 timer på hele turen over. Godt jeg havde taget nok diesel med og motor kun var 3 år gammel. Radar var sat til at "advarer", hvis vi skulle møde skibe eller boreplatforme. Så jeg hvilede ude i det lukkede cockpit, og havde en fin varme, til trods for kun 10 graders varme, udenfor, men motor varmer apparatet var sat til, så det gav lidt varme. I løbet af de små 3 døgn bippede radar kun 4 gange og det vat store skibe og en enkelt boreplatform. Der var ingen fare for sammenstød, så selvstyren forsatte bare med at bring os tættere på Scotland.

Klokken 21:45 UTC tid ankom vi til Inverness Marina, og havde dermed brugt 3 døgn og 12 timer på at sejle de 422 sømil. De 68 timer gik vi for motor og rest for sejl. Brugt ca 160 L diesel og det svarer til ca. 2,3 L i timen.

Det var vildt skønt da, vi kl 6.00 om morgen kunne se Scotland, JUHUUUUUU, det var lykkedes at krydse Nordsøen uden et eneste problem, ja, jeg var så glad, at jeg besluttede at sejle direkte til Inverness, som er indsejlingen til Caledonia kanalen, uden at gøre stop undervejs, for når det gik så godt, var det jo bare, at forsætte. Vejret var jo fint og solen skinnede. Desværre var det motorsejlads, og jeg vil jo helst sejle for sejl, men fint, at vi var kommet sikkert og godt over, denne gang.

Fra Nyk. Mors til Thyborøn 10-7

Birgit køret mig op til båden og vi fik tanket en masse diesel 130 l, så var jeg sikker på, at have nok, hvis jeg skulle sejle til Scotland for motor. Hans havde lavet "styrtbøjlen", og lågen til agterpulpit. Gasflaske blev også skiftet, så nu har jeg to fyldte flasker. Jeg handlede lidt mad, for kunne fylde mad på båden når jeg kom til Thyborøn. Jeg fik sagt farvel til min dejlige kæreste, som jeg ikke skulle se i næsten 5 uger. Så stor krammer.

Jeg fik lavet selvstyren og så var der ikke mere på båden der skulle laves. Så kl 19:45 sejlede jeg ud af havnen. Satte sejl med det samme og vinden passede med, at jeg kunne sejle for sejl hele vejen til Oddesund, hvor anker blev droppet. Sov fint i vindstille vejr.

Op kl 6 og lave kaffe, for ville igennem broen kl 6:45, så jeg kunne komme til Thyborøn. Det hele gik fint og jeg sejlede for sejl 1 1/2 time, så forsvandt vinden og sejlede for motor det sidste stykke, med strøm på 2-3 knob, så er der fart på.

3-4-5 Juli 2015

Så skulle vi afsted til Nykøbing Mors, hvor Hans Kokholm, skal have lavet det sidste på båden inden vi sejler til Scotland. Lars ville være med til at sejle båden fra Årøsund op igennem Lillebælt, rundt om Grenå og ind igennem Limfjorden. Vi fik slæbt alt med ombord ( tog næsten 1 time ), da vi skal have alt ombord på båden, så vi ikke skal have alt med, når vi engang skal sejle mod Scotland.

Jannie min søster, fik sagt pænt farvel, og vi sejlede ud fra Årøsund kl 15. Der var ingen vind, og solen bagte med 26 grader. Vi sejlede derfor bare for motor, og regnede egentlig også med at det skulle vi resten af dagen, der der overhovedt ikke var udsigt til bare en lille brise.

Vi nød turen op igennem Lillebælt, og forbi Endelave, og besluttede os for at ligge for anker ved Tunø. Fie ( hunden ), var meget glad for at komme i land fra gummibåden, som jeg brugte til at sejle fra båden og ind på stranden. Den fandt hurtig et sted, så den kunne komme af med begge dele :-) Vi havde ankret på 2 m vand, for at ligge så tæt på stranden som muligt. Selvom kl var godt midnat fredag, var der stadig musik at høre inde fra havnen, der der var Tunøfestival. Skønt med musik til at falde i søvn på.

Sejlet 55 sømil  tid 10t.

Lørdag morgen, var det igen ind med Fie, så hun kunne blive luftet. Lars havde lavet morgen kaffe, og vi fik en ostemad. Da vi skulle hive anker op, var det som om at jeg ikke havde krafter nok, til at hive båden fremad, og dermed ankeret op !! Sagde til Lars at han skulle sejle stille og rolig fremad, men der skete ikke en disse ? Åhhh, det må være fordi kølen hvilede på bunden ??? Ja, vanden var blevet 1/2 m lavere, så der var ikke vand nok at sejle fremad i :-)   Så var det frem med gummibåden og så hen at hive anker op. Derefter kunne vi bakke stille og rolig ud, mellem mindst 25 både der også lå for anker.

Der var stadig ikke vind, så Beta motoren fik love at arbejde hele dagen uden om Grenå, og op imod Limfjorden. Solen kunne ikke som i går, brænde igennem højtliggende skyer, men vejret var fint. Mellem Grenå og Hals, blev der koldt, og vi måtte have en trøje på, til trods for at DMI havde lovet, ca 26 grader !! Vi besluttede lige at gøre et hold i Hals, så Fie kunne blive luftet. Lars fik lov at lægge til, så han kunne øve denne del af sejlerlivet. Det gik fint, og Fie blev glad, for at komme i land. Det var dog en kort visit, for vi sejlede videre ind mod Aalborg inden for 15 min. Ja, sådan en "transport sejlads" er ikke til længere ophold i land.

Vi sejlede til Aalborg hvor der er en "lille havn", 1/2 sømil fra Limfjordsbroen, på bagbord side. Man skal passe på med at sejle for hurtig derind, da der er svæve wirer, til sportspladsen. Ville være træls at få masten viklet derind i. Vi fortøjret og endnu engang, blev Fie luftet. Go nat.

Sejlet 90 sømil  tid 16 t

Søndag var det op kl 6:15 og endnu en tur i land, og så hælde en masse diesel på. Der blev brugt en hel del diesel, når motor skal køre i 24 timer. Efter kaffe var det bare med at komme afsted, for håbede, at vi hurtigt kunne komme igennem Begge broer i Aalborg. Da, vi kunne se tidspunktet for åbning af bro, havde vi 3min til at komme derhen, så motor fik næsten fuld skrue. Vi nåede derhen til tiden, og sejlede igennem, hvorefter vi kom til at vente 10 min. på jernbanebroen åbnede. Så gik det ellers ( stadig for motor ) mod Løgstør igennem Limfjorden.

Vi nød at selvstyren, styrede båden, men pludselig ville den ikke køre 100 %, og vi måtte håndstyre. Jeg fik skilt selvstyren ( raymarine st2000 ) af, og fandt ud af at en lille kilerem, på størrelse med et alm. elastik, næsten havde mistet alle tænderne. Øv, nå, men man kan forhåbentlig købe sådan en ny kilerem, så det skal jeg bare have købt inden vi sejler mod Scotland. ( jeg fik købt et helt "kit", til ca. 400.- ) og skal have det monteret når jeg kommer op næste fredag.

Vi sejlde til Løgstør og derfra ud i sejlrenden mod Nykøbing Mors. Da vi overhalede et uddybningsfartøj, i sejlrenden mødte vi båden BAROLO, (FTLFbåd) som vi hilste på. Lidt efter var jeg nede og lave kaffe, og kunne mærke på båden at vi sejlede på grund ( mudder/sand ) og spurgte Lars: hvaaaa ??? Jamen jeg sejler midt i sejlrenden !!! Vi skøjtede hen over sandet og var hurtig fri igen. En Hollænder i en større båd sejlede så meget på grund at han stod helt stille midt i sejlrenden ??? Nå, han kom også fri :-) Håber uddybningsfartøjet, får gravet sejlrenden fri, så både ikke går på grund hele sommeren !

Vi sejlede det sidte stykke i strålende solskin, dog stadig for motor. TÆNK, hele vejen fra Årøsund og til Nykøbing Mors, uden at sejle for sejl. trist.

Vi fortøjret og fik gummibåd m.m. pakket sammen, og gjorde båden klar til turen, som skal starte næste weekend. Lars lavede det meste, da jeg havde ondt i ryggen ( havde stået på i 14 dage ) GODT at Lars kan hjælpe.

Jannie hentede os og vi kørte hjem. Nu var det bare at passe mit job en uge mere, og tjekke vejrudsigter, så vi forhåbentlig kan komme afsted mod Scotland i weekenden.

Sejlet 45 sømil   tid 8 t

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Jannie W.R. Jensen | Svar 20.07.2015 23.26

jeg syntes det er godt med beskrivelserne af jeres sejlads i Skotland, ja også de indledende manøvre for i det hele taget at kunne komme afsted. forsat god tur

Diana | Svar 20.07.2015 13.05

Det ser ud som en skøn ferie. Selvfølgelig skal Anton, og vel også Torben, have fisk and chips. Det er bare så godt. Helst med vinegar.
Sikke meget I får set.

lars | Svar 12.07.2015 22.58

Tak for en god tur.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.11 | 11:03

Ja, det var en fin tur, og dejligt med nye bekendtskaber

...
01.11 | 20:48

Hej Torben.
Det er dejlig lige at få turen genopfrisket. Ja det var en god tur og et godt stykke arbejde der var lagt i at planlægge og forberede det hele. Tak

...
01.11 | 17:03

Ja, det var en hyggelig tur - og godt at lære så mange nye sejlere at kende

...
01.11 | 16:04

Hej Torben og Birgit rigtigt underholdende at læse jeres beretning - og se billederne - vi gennemlever turen igen på den måde.
Mvh Toni og Peter " Tjap"

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE