Renovering

Tak til Lars B. Kristiansen, Hans og Birthe Kokholm, Torben Hansen, Kasper, Birgit Hansen, Fie og alle andre der har hjulpet med at få Lille a renoveret 2015.

Påsken 2015 og weekenden efter.

S/Y Lille a, hjemme i Årøsund

Onsdag kørte Birgit, Lene, Lars og jeg op til båden på Nykøbing Mors. Birgit og Lene skulle lige op og se båden, der næsten var færdig. Efter de havde rost båden, skulle de køre hjem igen. Tak for turen. Nu var Lars og jeg alene, og jeg gik igang, med at hente en masse diesel, som blev hældt på bådens tank. Samt reserve dunke blev fyldt op. Helt mærkeligt at tanke diesel til Kr. 8,34 :-)

Lars var godt i gang. med at lave ankerlys og agter lanterne lys. Han skulle også installerer strøm til den nye selvstyrer. Der blev lidt for hurtig mørkt, så vi smuttede indenfor og så lidt tv.

Hans var igang fra tidlig morgen, med at få monteret den nye stævnplatform, og sætte søgelænder op. Vi hjalp med det, da han skulle hjem og fikse noget. Lars fik sat de nye genuaskøder på sammen med Kokholm i bagbord side, og Lars fiksede selv skinnerne i styrbord side. Lars er en god mand, at have til at hjælpe sig. Jeg fik lavet storskødet om i forhold til, det jeg fik lavet i weekenden og fik det til at køre som jeg ville. Det blev spændt ekstra godt på en ny bøjle der var lavet til formålet. Lågen til motorrum blev monteret og rettet til, da den ikke passede 100 %. Der blev lavet beslag og det blev afprøvet og det fungerede fint.

Motoren blev efterset, både med olie, vand, gearolie og kilerem tjekket. Vand indtag og filter, virkede også som det skulle.

Fredag morgen var alt lavet. ( - et par småting, som Kokholm vil sende senere )

Vi var klar til afgang 8:45. og Kokholm fik taget et par billeder inden afgang, ja, det gjorde jeg også. Lars og jeg sejlede både for motor og sejl igennem Limfjorden og vi havde Mou som mål. Det gik bedre end vi forventede og i Mou mødte vi min Far, som gav kaffe og en øl, i hans campingvogn, som han havde på slæb. Vi besluttede at sejle videre til Øster Hurup. Det gik fint, og vi ankom kl 21. Fie blev luftet og køjen kaldte.

Lørdag morgen gik turen mod Grenå, i godt vejr, og vi sejlede ca. 6 knob for sejl. Ja, det hjælper på farten at få slebet og malet bund. Juhuuuu. Vi rundede grenå og satte kurs mod Tunø. Vejret var solrigt og vinden var perfek 5 - 8 m/sek fra W. Vi ankom til Tunø kl 20.

Søndag morgen ved 7:15 tiden sejlede vi af igen, men denne gang var vinden kun 5 m/sek, men vi kom da fremad med ca 4,5 knob. Vi nød turen og solskinnet, til trods for at der kun var + 7 grader :-) Vi sejlede til en lille bro ved Fænø, hvor Fie blev luftet og vi fik aftensmad. Derefter sejlede vi det sidste stykke vej til Årøsund ( hjemhavnen ) vi ankom lige efter der var blevet mørkt, og fik fortøjet. Eva inviterede på kafe og kage og var glad for at hun kunne se S/Y Lille a igen, uden for hendes hus. Vi fik ryddet hele båden op og pakket vores ting sammen så vi hurtig kunne være klar søndag morgen når Birgit hentede os kl 8.

Søndag var det op kl 6:45 da jeg lige ville vaske båden inden Birgit kom. Lars fik lavet kaffe imens, og vi nåede lige at drikke den inden Birgit kom.

Så kørte vi hjem, efter at Birgit var sat af i Søborg, hvor hun skulle spille pentanque.

DEJLIG AT S/Y LILLE A, VAR HJEMME IGEN.

Weekenden efter kørte jeg ned til Årøsund igen, og fik lavet nyt cockpit bund og fik malet vindmøllestangen, samt gået efter med maling, der var skrabt af. Gummibåd blev pustet op og rengjort, så den er klar til ny sæson. Jeg lavede helt nye faste fortøjninger, da de nye huller i rælingen var for små i forhold til de gamle tov. De nye er nu også pænere Cool

Hele kahytten blev støvsuget og rengjort ( efter bedste evne ), og skuffer og skabe blev der ryddet op i. Nu mangler jeg kun at eftermale selv dækket med en ekstra gang hvid maling. Får jeg lavet weekenden før FTLF forårstræf, i bededagene, som afholdes på Als. i Dyvig havn.

Juhuuuuu så er Lille a, klar til en ny sæson.

Så er Lille a, snart færdig med renovering, og klar til at blive sejlet hjem til Årøsund

Weekenden d.27-28-29/ marts

Lars klargør mast.

Lars ville med op så vi kunne få masten sat på, så ham hentede jeg efter arbejde fredag eftermiddag. Lar s er altid frisk på at give en hånd med Cool

Da vi kom til havnen på Nykøbing Mors var båden allerede sat i vandet af Hans. Motoren spindede som en kat. Alt var tæt, og båden flød som den skulle, dog var den 15 cm højere oppe over vandet end normalt. Så når mast og alt muligt anden komme på/i båden, ja så flyder den forhåbentlig, med samme dybdegang som normalt. Tænk sig at mast, anker, kæde, wirer m.m. kan få båden til at synke med 10-15 cm?

Lars og jeg gik straks igang med at finde masten og få den lagt på bukke. derefter monterede vi alt, som skulle i toppen af masten og gjorde wirer m.m. klar. Vi fik også sat vindror og solfanger fast. Dækslys og lanterner blev monteret. Der begyndte at blive koldt og små regne, så vi smuttede indenfor, i den dejlige varme som oliefyret sørgede for. Vi så lidt fjernsyn, og det varede ikke længe før vi blev trætte og gik til køjs.

Lørdag var det tidlig op, for vi skulle helst nå at få mast, sejl, bom m.m. på inden regnen og kulingen kom ved 13 tiden, ifølge vejrudsigten !!!

Masten kom på med et lille kiks, da de to agterstag, var kommet på forkert side af sailingerne, men lynhurtig ned med masten igen, og de kom på rigtig side. Det gik rigtig godt og hurtigt med at få sat masten, og stramme stag m.m. tror vi allerede var færdig kl 10. Så fejrede vi det med en øl - lidt tidligt, men fejres skulle det Cool

Vi fik bom med storsejl rigget til, og fik sat genua på plads, der dog rullede den forkerte vej, så den måtte vi lige fikse. Vi sejlede over til en plads i nærheden af Hans Kokholm's båd, så vi lå mere i læ. Der fik Lars monteret ledningerne sammen, så mastelys. lanterne m.m. virkede. Jeg fik monteret det nye storskødesystem, der dog gav en masse bøvl, men jeg fik det da lavet. Det skal laves lidt om, men det fungerer, indtil da. Sprayhood blev også monterer.

Vi fik lavet forarbejdet til vindmøllen, men så kom regnen og kulingen med fuld styrke, så vi blev enige om at udsætte det til søndag. Jeg var også gennemblødt. Ikke godt når der samtidig kun er +5 grader !!

Søndag gik med at få vindmøllen op, montere regulator, og Lars kiggede på stikkende til agterlys og ankerlys. Hans og Birte, kom forbi mens vi fik frokost og vi aftale hvad vi manglede og Hans lovede det færdig til torsdag i påsken.

Til sidst fik vi monteret ryglænene i cockpittet. vi nåede stor set alt det vi ville, så vi manglede kun at køre ud til Hans med bilen, og forbi hallen, for at feje og gøre rent. Det gik fint men tror gulvet skal vaskes en gang mere. Alt gammel maler tøj, bøtter m.m. samt redningsflåde og spilerstager, blev læsset på trailer, og så gik det eller hjemad, efter vi havde afleveret nøglen til Hans.

Nu er det kun at køre op på onsdag og gøre det sidste klar inden afgang fra Nykøbing M.

TUSINDE TAK TIL LARS FOR HJÆLPEN Cool

Agter med nye folie skilte

Mandag aften d. 23 marts

Nyt navn - Nu er det rigtig

Efter arb kørte jeg op til båden igen. Jeg skulle sætte navneskilte på og spænde kistebænkene fast, samt den lille låge ude på ruffet, skulle fikses.

Jeg fik lavet det hele, men nogle gamle klistermærker giver bøvl. Men det gik fint, så længe jeg gav mig god tid. De nye klistermærker var bedre. Jeg fik lavet det sådan, at båden nu heddder Lille a, da det er det rigtig navn.

Jeg fik også mit kaldesignal sat på stævnen.

NU ER BÅDEN KLAR TIL AT BLIVE SØSAT JUHUUUUUUUUUUUUUUUCoolCoolCoolCool

Hans mangler dog at sætte søgelænder, nye skødeskinner, stævnplatform, agterpulpit, forpulpit, og et par ting mere. Men han siger han når det hele inden weekenden eller inden jeg skal sejle Lille a hjem i påsken. Så det regner jeg med Cool

Weekenden d. 20-21-22 marts

De ny striber

Anton ville med op i båden, og hjælpe til med det sidste. Så fik ham hentet på Øse efterskole hvor han gik. Vi fik handlet lidt mad, og ankom ved 18 tiden. Vi fik bare en rugbrødsmad til aftensmad, da vi skulle igang med at male.

Vi startede med at Anton skulle højtryksspule kistebænkene, men fik ikke vandslange koblingerne til at virke. ØV. Anton og jeg gik igang med at male ruffet sider røde. Da vi var færdig med det kunne Anton male ruffet hvid anden gang, mens jeg fik malet den nye ræling indvendig. Anton var hurtig færdig med ruffet og fik malet de nye søgelænderfødder røde. Vi ville male cockpittet, men klokke var blevet næste midnat, så vi udskød, det til lørdag. Godt trætte gik vi i seng.

Lørdag startede med, at få hentet en ekstra bøtte hvid maling, da jeg ikke havde fået købt nok, samt en kobling til vandslangen.

Jeg gik straks derefter igang med at male fribordet rødt, mens Anton fik lov at sove længe. Anton stod op og vi fik morgenmad. Anton fik denne gang højtryksrenset kistebænkene, mens jeg malede cockpittet. Jeg lod et enkelt sted være umalet, så vi kunne komme ind i kahytten. Vi bar kistebænkene ind i varmerummet, og jeg gik igang med at skulle male dækket anden gang, denne gang med noget skridsikkert pulver jeg havde købt, som skulle blandes i malingen. Det var ikke som jeg forventede, for jeg troede det var sand eller ligende, der kunne rette lidt op på det spartlede område, men der var noget jeg havde misforstået. øv øv. Jeg måtte være kreativ, for måtte have dækket spartlingen så det lignede resten af dækket. Jeg fik hentet noget sand, ved naboen ( han havde fint sand ). Jeg fik det blandet i malingen, til en tyk masse, og fik det smurt på dækket. Juhuuuu, det så rigtig ud, dog ikke 100 %, men jeg var godt tilfreds. Så da det var tørret lidt fik det et nyt lag maling, med det skridsikker pulver blandet i.

Efter malingen af dækket gik Anton og jeg i seng igen.

Søndag var det igen tidlig op, for at mærke om det røde maling var tørt. Juhuuu, det var det heldigvis. Jeg ville male striber på, den nye ræling og gøre den ved vandlinjen større. Jeg fik første målt ud, så malertape på, og jeg besluttede at lave den nederste og øverste striber lige store. Så masser af malertape på. Anton hjalp med at male striberne, og det gi forholdsvis hurtigt. Nu var det bare at vente, på at det tørrede så meget at vi kunne fjerne tapen igen. I mellemtiden blev kistebænkene slebet og og givet teak olie. Det samme som ryglænene havde fået tidligere. Jeg fik bøvl med spillet på det en ryglæn (en del af ryglænet), da jeg ikke kunne få boltene, til at falde på plads. Jeg fik jaget en skruetrækker ind under min tommeltot negl- av av av !!!! Jeg fik det fikset til sidst, og Anton og jeg fik rygæenene på plads. Senere skulle de boltes fast, med nogle rustfrie bræddebolt. Da det gamle system med selvskærende skruer ikke er optimal. Tiden var til at male cockpittet anden gang, samt det sted der manglede at blive malet. Anton malede badeplatformen igen med rød, samt spilerstage og vindmølle masten, der dog blev hvide. Så var klokken blevet så meget at vi skulle til at rydde op, så Hans kunne få båden ud. Det gik godt, og vi syntes selv det så fint ud. Så fjernede vi malertapen og heldigvis så de nye striber rigtig fint ud.

Jeg kunne ikke nå at skrue kistebænkene på, men fik dem dog op i cockpittet. Vi låste båden og lod trailerne stå med alt malingen og alt hvad der skulle smides ud.

Så kørte vi hjemad, hvor Anton skulle sættes af i Hemmet ved en veninde, og jeg sagde mange tak for hjælpen. Uden Anton, havde jeg ikke nået det. Tak.

Dækket er blevet spartlet med epoxy

Weekenden 13-14-15 marts

Ryglæn til cockpit trænger til at blive frisket op

Fik tidlig fri, så kørte direkte op til båden, for der var stadig meget, at lave med renoveringen. Jeg mødte Hans, der havde fået lavet agterpulpitten med åbning til badebroen. Vi fik en øl, og fik snakket om hvad vi manglede at få lavet.

Jeg gik igang med at få banket det sidste rust på dækket og fik derefter vasket hele båden. Det gik ikke så hurtig med at tørre, så jeg tørrede hele båden af med klude. Bagefter fik jeg vasket båden igen og denne gang med oxalsyre, for at tage de sidste sliberester. Cockpittet blev vasket, og gjort klar til epoxy spartel. Så var der sengetid. Jeg håbede at båden ville blive tør i løbet af natten, til trods for kun 10 grader varme ?

Lørdag. Jeg vågnede allerede kl 6, så måtte være udhvilet Cool Kaffe blev brykket og jeg fik morgen mad. Jeg gik en tur rundt på båden og heldigvis, var båden tør. Jeg gik igang, med at få grundet, og givet epoxyspartel i de huller jeg havde slebet ned på dækket. Nogle gange skulle der meget til, så det ville nok tage lang tid for at hærde ? Men det kunne over males efter 10 timer. Jeg fik også spartlet cockpittet, så det kunne blive tæt og fint. Mens det hærdede/tørrede gik jeg igang med at spartle ruffet og fjerne gamle skridstrimler med varmeblæser. Jeg fik derefter spartlet en lille smule, og slebet, så det var klar til maling.

Jeg gik igang med at prime den nye ræling, først med Epoxymaling, derefter med en gang epoxy mere, og derefter anti epoxyprimer, så det fik et ordentlig lagCool Mellem malingen med epoxy lagene, gik jeg igang med at fjerne de gamle navneskilte, både Lillea og Årøsund, Danmark m.m., da der skulle nyt folie navneskilte på båden. Jeg vil have at båden skal hedde Lille a og ikke Lillea, som egentlig var forkert sidst vi lavede navneskiftet. Der vil komme tykkere bogstaver, med mellemrum mellen Lille og a  - Båden er jo opkaldt efter min Søn, som jeg altid har kaldt Lille a Cool

Ruffet kunne jeg male lørdag aften, og det blev rigtig fint, til trods for at det sikkert er blevet slebet og malet mange gange de sidste 40 år.  Så i seng efter en lang dag.

Søndag morgen var det kaffe igen, og så igang med at slibe epoxyspartlen, både på dækket og i cockpittet. Det tog lang tid, men jeg syntes det var fint. Ellers kunne jeg jo redde det ved at det skal have skridsikringsmaling på senere. Jeg ville male dækket efter slibningen, så fik gjort godt og grundig rent, med degreaser og klude. Jeg fik malet dækket og var godt tilfreds med reslutatet. Så var der afgang mod Varde og mens jeg kørte hjemad, tænkte jeg på at nu var der kun 1 weekend tilbage til at få malet resten !! Håbede jeg kunne nå det.

Hjemme i Varde gik jeg igang med at få det gamle lak af bagsiden på ryglænet fra cockpittet, som jeg havde taget med hjem. En varme pistol er ret effektiv så det gik hurtig, og jeg kunne få slebet både bagside og forside. Dagen efter fik jeg dem vaske med teak cleaner, og derefter fik de teak restore. De så noget pænere ud Cool Nu kunne jeg tage dem med næste weekend.

 

Biltema bundmaling ( blank ) Jotun bundmaling ( mat ), bliver spændende og se forskellen efter en sejlersæson ????
Nymalet bund

Weekenden 6-7-8 Marts 2015

gl. bund slebet og primer

Efter sidste weekend, hvor jeg var over at hjælpe FTLF, på standen ved Boat Show i Fredericia, havde jeg ekstra mod på at skulle op og forsætte renoveringen af S/Y Lille a. Jeg fik lidt før fri fredag, så jeg kunne komme op i god tid. Det tager trods alt 2 timer at køre til Nykøbing Mors fra Varde. Hans Kokholm var deroppe, da jeg ankom. Vi fik en sludder om hvad de skulle lave. Jeg kunne komme til at ordne bunden, uden at de kom til at stå i vejen. Jeg kom til at stå lidt i vejen for dem. Jeg skulle give epoxy på de steder hvor jeg havde slebet ind til stålet, og vinyl primer til at lukke det gamle, nedslebet bundmaling. Sådan noget epoxy er noget tykt at arbejde med, så skulle være hurtig. Det var jeg heldigvis Cool Mens det skulle tørre, gik jeg igang med at male vinyl primer på fra Jotun. Det gik forholdsvis hurtig med at få malet hele båden med primer.

Så ca kl 20, var jeg færdig. PUHAAAA det var hård ved ryggen og ligge der og male med nakken helt tilbage, og få lidt maling i hovedet Vinker Jeg havde fået kogte kartofler med af Birgit, så aftensmaden stod på brasede og ristet pølser. MUMS.

Jeg faldt hurtig i søvn, og sov indtil kl 7 ( næsten 10 timer ), så må havde trængt til søvn.

Efter morgenmaden, og kaffe, gik jeg straks igen med at prime et ekstra lag, så bunden var fint primet og klar til bundmalingen. Det skulle dog være støvtør, inden jeg kunne bundmale overpå. Mens jeg ventede på at det tørrede, kunne jeg fjerne de gamle klistermærker med navnet, typen, hjemhavn m.m. Havde lånt en varmeblæser på arb. ( de viste det ikke ), jeg fik starten den op og pillede klistermærkerne af. Brændte mig lidt en gang imellem. av av.

Kasper fik svejset tov huller i den nye ræling, samt agterpulpit lavet således at vi kan åbne gelænderet, så vi kunne komme ned til badeplatformen, uden at skulle kravle over agterpulpittet. Juhuuu. Kasper smuttede ved 14-15 tiden.

Jeg gik igang med bundmalingen, og besluttede mig for at teste Jotun's non-stop antifourling, mod Biltema's kobber antifourling bundmaling. Ror og vindror-ror, samt rorskæg og på kølen, malede jeg med de to forskellige malinger og tog billeder af det både før og efter malingen. Biltema's var mere blank, og Jotun's var mat. Se billeder.

Efter ca 3 timer var jeg færddig. Så var det bare at slappe af og gå i gang med at kigge på dækket. Puhaaa, der var også meget der skulle fikses. Men kunne ikke komme igang, med at slibe, da Kasper og Hans skulle være der om søndagen

Søndag, var det igen tidlig op. Hans havde kaffe med og vi gik straks igang. Jeg malede bunden igen, og badeplatformen fik også en gang primer mere. Efter endt bundmaling monterede jeg zink anoder og fik ryddet op. Gik igang med at banke rust m.m. på dækket, men nåede ikke så meget. Så må der op tidlig næste weekend.  Godt tilfreds kørte jeg hjemad.

Weekenden d.20-21-22 februar 2015

Lille smølf

Så gik turen atter op til Nykøbing Mors. Jeg fik lidt før fri fra job, så skyndte mig at komme afsted. Da jeg kom op til båden, gik jeg straks igang med at støvsuge båden efter Kasper og Hans havde slebet hele den nye ræling. Puhaa det støver meget. Jeg skulle slibe de sidste 75 % af bunden, så gik i gang, efter jeg havde støvsuget. Jeg fandt ud af at det var umulig at have støvmaske på, hvis den gik op over næsen, da ånden, gjorde at mine briller duggede ! Så det blev kun munden, der blev dækket til. Oppe i næsen blev der proppet toiletpapir op Cool

Det gik fint, og da jeg fugtede bunden med vand inden jeg sleb, gik det ikke så galt med støvet. Da, jeg blev færdig med den ene side, var klokken blevet næste 20:30, så gik en tur i bad, da jeg var helt sort/blå i hovedet. Så fik jeg aftensmad, og så til køjs.

Lørdag stod jeg tidlig op og opdagede at jeg havde glemt at få brød med hjemmefra, så en tur ned til Aldi, hvor jeg fik købt et nyt lækkert rugbrød. Efter morgenmaden, var det igen på med masken og toilet papir i næsen. Jeg sleb, sleb, sleb til jeg nædten ikke kunne mere, men det var excenter slibemaskinen, der først gav op !!! Så en tur hen i byggemarked og købe en ny. Den var meget hurtigere, så når jeg fugtede båden, brænde der gamle maling bare fast.??? Så jeg begyndte at slibe uden vand, og det gik også fint, men støvede dog en hel del mere. øv øv.

Hans kom forbi og vi fik taget mål til det nye pulpit, og agter pulpit.  Resten af dagen gik med at slibe. Så fik vi et par øl, og Hans smuttede hjem. Jeg gik i gang med at afmontere brædder m.m. på badebroen. Det gik fint indtil jeg brugte vinkelsliber til at skære et par bolte over der sat uhjælpelige fast. Da den var rødglødende, fald den selvfølgelig ind under min t shirt, og brændte fint hul på brystkassen og lidt længere ned !!! Stoppede heldigvis med at brænde, inden den nåede ned til underbukserne Cool

Jeg fik slebet stålet fuldstændig ned, så det er klar til at få maling m.m.

Godt træt gik jeg igen i bad, da jeg var mere sort i hovedet i dag end i går.

Søndag, gik med at få slebet under kølen, selvom det var bøvlet, da båden jo stod på et par strøer, men det gik nu fint, og jeg slog kun fingrene en tre fire gange :-) Endnu engang fik jeg støvsuget og ryddet op. Hans og Kasper, kom med nyt svejseapparat, der var bedre til at lave fundamentet til den nye motorrumslåge. Kasper fik det svejset godt sammen. Så nu mangler vi kun låget. Tror det er færdig til næste weekend. Hans fik taget de sidste mål, til søgelænder systemet. Jeg fik renset bundventiler, og konstaterede at de var iorden. Så fik vi middagsmad og en øl. Jeg smuttede hjem ad ved 14 tiden. Hans og Kasper forsatte, så ved ikke hvor meget de nåede ? Men godt tilfreds med at, jeg stort set er færdig med at klargøre bunden til primer og bundmaling, kørte jeg hjemad.

Hjemme arbejde d. 17/2-2015

Så er jeg i gang med at slibe ryglænet, som jeg har taget med hjem. Jeg er i tvivl om jeg skal lakerer det bagefter eller bare give det olie ??? Lakering, er jeg ikke expert i, så tror det bare bliver olie. Jeg syntes at lakeret træ er utrolig flot, og er fristet. Men så skal indgangsluger og alt det andet træ på båden også lakeres, og det bliver der nok ikke tid til i år.

Ny ræling svejset på

flere billeder

Ny malet indvendig

Lidt billeder af renoveringen

Agter ræling.

Weekenden 13/2 til 15/2 - 2015

Stævnen, med ny slingerkant

Jeg havde købt nogler rustfrie rør, jeg skulle have med op til Nykøbing Mors. Der skal laves styrtbøjle og lidt søgelænder ud af det. At køre med 4 m lange rør på en lille trailer er udfordrende, men de var spændt godt fast, og det viste sig også at det gik fint hele vejen Cool

Jeg skulle op og få ryglænet i cockpit pillet ned. Det viste sig at være meget besværlig, da alle gamle skruer skulle bores ud. Puhaaa et bøvl. Heldigvis fik jeg den af uden at ødelægge det hele.

Jeg fik også slebet bunden indvendig, og gjorde klar til maling. Senge blev fundet.

Lørdag morgen allerede kl 6 stod jeg op og fik lavet morgen mad og fik en kop kaffe. Jeg gik igang med at male bunden indvendig, Efter en lille time, var det fint. Hans kom og vi gik egennem hvad vi skulle lave. Jeg skulle have lappet et hul, hvor udsugningen har siddet, da det var fuldstændig rustet væk ! Vi fik talt om rælingen og søgelænderet, samt at få lavet nye genua skøder. De gamle var ikke til at bruge mere, da fundamentet næsten var rustet væk.

Vi fik hængt en masse presseninger op i loftet, så båden stod inde i en lille hule ;-) Så kunne vi komme igang med at slibe med vinkelsliber og excentrer sliber, uden at støve hele hallen, og dermed de andre både og campingvogne der stod i hallen.

Kasper kom og han gik straks igang med at svejse og slibe rælingen. Hans hentede nogle ting nede i byen. Jeg gik igang med at slibe bunden. Et hårdt og støvet arbejde, men det skulle jo gøres. Jeg fik slebet helt ind til stålet, rundt om undervandsvinduet, for der ville jeg give helt ny epoxy-primer, samt grunder, inden båden skal bundmales. Vi så, der var et par steder, der lige skulle fyldes med et par svejseklatter. Ellers er bunden meget fin, og skal egentligt bare slibes og vaskes. Så er den klar til nyt bundmaling. Rorskæget blev også slebet godt og grundigt. Jeg nåede kun ca. 1/4 af hele bunden, for det tager lang tid. Hans mente jeg gjorde det for godt, men jeg vil gerne have det så fint, jeg overhoved kan :-)

Hans havde inviteret mig på aftensmad, hjemme i privaten. Så jeg vil lige smutte i bad først !!!! FOR POKKER ! Jeg var fuldstændig sort i hovedet, og vaskede det til sidst med en neglebørste, for at få støv ud af hud og hår - Det gjorde lidt av's men man må jo lide for skønheden Cool  Maden oppe ved Birthe og Han s var rigtig god. Oksesteg, bagt kartoffel, bagt tomat, bernaisesovs m.m. MUMS, det var godt. Bagefter fik vi både kaffe og Dagmartærte, mens vi sludre om at sejle Jorden rundt, og selvfølgelig en del om hvad vi skulle nå at lave på S/Y Lille a. Hans regnede med at de ville være færdige med svejsearbejdet, og slibningen inden søndag aften. Juhuuuu, så kan jeg snart komme igang med at slibe hele båden. Efter maven var godt fyldt op, kørete jeg ned til båden igen for at sove. Tak for mad, Birte og hans.

Søndag, fik jeg pillet den gamle storskøde skinne af, da vi ville bruge den til det nye system vi ville lave oppe på dækket. Det var bøvlet, men det kom af. Hans kom og vi gennemgik, hvad vi skulle lave næste weekend. Jeg skulle til Herning til fødselsdag kl 11:30, så jeg fik lagt gulvet på plads inde i kahytten, da malingen derinde var tør. Fik slukket for varme, og lukket alle luger, så der ikke skulle komme slibestøv ind. Så en tur i bad, og i det fine tøj. Fik sagt farvel til Hans og så afsted til fødselsdag. Det var en hyggelig fødselsdag.

 

 

Så er den ene side snart hæftet

Renovering af ræling

Hans og makker, punktsvejser nye ræling på. Se gl. skødeskinne, hvor rusten den er ! Bliver godt at få den lavet.

Weekenden 31/1 - 1/2 2015

Bunden indvendig, er gjort klar til maling.

Lørdag morgen var der afgang op imod Nykøbing Mors. Traileren var bag efter bil, da jeg 30 mm rustfri rør med. De skulle bruges til af lave en "styrtbøjle" hen over sprayhooden og gelænder langs ruffet. Turen tog ca. 2 timer. Jeg hentede nøglen nede på havnen.

Jeg kørte ud til hallen, hvor Lillea stod. Der var koldt, så jeg fik sat lidt varme på inde i salonen. Jeg havde en plan med op over hvad jeg gerne skulle have lavet i denne weekend. Jeg startede med at fjerne noget af gulvet, så jeg kom ned til indersiden af skroget. Det blev der slebet ned og der blev givet zink-grunder. Så var det klar til senere maling. Så fik jeg lavet aftensmad ( Pizza ), som Birgit havde givet mig med. Bagefter gik jeg igang med at slibe rustpletter væk på ruffet. Jeg kom ordentlig i bund, da jeg kunne bruge vinkelsliber. Jeg fik også lavet loftslugen, som var en del rusten. Det hele fik en gang zink-maling.

Jeg fik afmonteret de gamle røstjern, nagler, samt forskellige dimser, der ikke skulle bruges mere. Jeg ville også lige se hvad der var skyld i at der altid rendt ruststriber ned ved udluftningen ? Puhaaaa en overraskelse --- da dækslet blev fjernet, var det et stort rusthul !!! Ja, der er kun en ting at gøre ---Få Hans til at skære ud og svejse et nyt stykke stål i.

Der var støv over hele dækket, cockpit og salonen, så jeg gik igang med at støvsuge det hele. Samt vaske alt ned. Der var mest beskidt i cockpittet. Efter en gang vand og sæbe, så det helt hæderligt ud :-)

Så var der sengetid...det var lidt koldt, men dynen blev efterhånden varm CoolSmiler stort

Søndag morgen stod den på morgen kaffe, og rugbrødsmadder. Jeg gik straks igang med at fjerne de gamle skødeskinner, da stålet, var rusten, og det skulle slibes og rep. Det var mehget bøvlet, da bolter og møtrikker sad godt fast. Der var 11 bolte i hver side.

Hans Kokholm og hans makker kom, da de skulle sætte rælingen op i dag. Vi fik en kop kaffe og sludrede om hvad der skulle ske , så vi ikke gik i vejen for hinanden. Jeg forsatte med skødeskinnen.

Han og makkeren, fik den nye ræling punktsvejset, og efter et par timer, var de allerede færdige med den ene side. Vi fejrede det med en ølpause. Jeg gik i gang med at afmonterer, ror skæget, da der var knækket en "Tap", af så det sad lidt løs. Hans skal kigge på at få det fikset senere. Bagefter gik jeg i gang med at afmontere, zinkanoderne på bunden af båden. De to på roret skulle skiftes, mens de andre var ok. De var næsten ikke slidte, så der sparer jeg en hel del, da der er 8 styk Cool

Hans og makkeren var næsten færdig med den anden side, så alt gik efter planen. De ville senere hænge presseninger op og så komme senere og fuldsvejse hele rælingen. Håber det sker inden længe, så jeg kan komme igang med at slibe, hele båden, så jeg kan komme igan med at male epoxy, primer, og maling, på hele båden. Har planlagt at vi skal være færdige inden påske.

Efter at havde fået en farvel øl, sammen med Hans og makker, gik turen hjemad.

Renovering 2015

Så skal S/Y Lille a renoveres. Jeg vil lægge billeder og fortællinger  ind på siden, så i kan følge med i arbejdet og måske nogle sjove bemærkninger, da jeg håber, det bliver sjov og skægt, at få S/Y Lille a gjort klar til sommeren. Hvis alt går efter planen, ja så er båden, over de sidte to år fuldstændig lavet "up to date", med ny motor, ræling, mast, sejl og en hel del nyt udstyr.

Ved godt, at man aldrig bliver helt færdig, men fra foråret, når vi engang er færdig, skal der forhåbentlig, bare være lidt vedligeholdelse tilbage, de næste mange år Cool

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

torben | Svar 16.04.2015 12.17

Ja, den er fin...mange tak for hjælpen Lars

Lars B Kristiansen | Svar 16.04.2015 09.36

Hej ja den er blevet flot Torben.

MVH. Lars B Kristiansen

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.11 | 11:03

Ja, det var en fin tur, og dejligt med nye bekendtskaber

...
01.11 | 20:48

Hej Torben.
Det er dejlig lige at få turen genopfrisket. Ja det var en god tur og et godt stykke arbejde der var lagt i at planlægge og forberede det hele. Tak

...
01.11 | 17:03

Ja, det var en hyggelig tur - og godt at lære så mange nye sejlere at kende

...
01.11 | 16:04

Hej Torben og Birgit rigtigt underholdende at læse jeres beretning - og se billederne - vi gennemlever turen igen på den måde.
Mvh Toni og Peter " Tjap"

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE