Flotille til Amsterdam 2017

13/7-2017

Så er vi endelig klar til FTLF flotilleturen til Amsterdam. Vi har brugt det meste af vinteren, til at holde info møder og svare på spørgsmal, samt bestille almanak, pilotbøger m.m. Det har været lærerigt, at være med i planlægningsgruppen, i FTLF flotille 2017.

Båden er nymalet, både bund, fribord, samt indvendig. Der er repereret flere ting, og der er kommet helt nye madrasser, og betræk i hele båden. Glæder os til at sove godt :-)

Dejligt med nye hynder i hele båden

14/7-2017

Båden er næsten klar, mangler, at få ny vandvarmer i, samt lave en plexiglas rude til nedgangen. Så er det med, om besætningen er klar? Jeg er, og er også helt sikker på, at Birgit glæder sig til turen. Alt er pakket i bilen og vi får Anton til at køre os til Årøsund. ( han skal låne bilen ).

Vi skal jo være med på en FTLF flotille, til Amsterdam/London i år. Der er 34 andre både, der skal samme vej som os, og i FTLF flotille gruppen, har vi fået forskellige opgaver. Mine opgaver er bla. at arrangerer mødet i Leeuwarden NL, samt afskedsmiddag i Amsterdam. Alt er stort set på plads. Derudover har jeg købt almanak, pilotbøger, søkort, strømatlas m.m. til resten af deltagerne i flotillien. Alle de bøger m.m. skal jeg have med til Faaborg, så resten af skipperne, kan få dem.

Bøger er meget tunge, så det bliver dejligt at få dem afleveret, så båden ligger lige igen :-)

I efter middag, skal der også hældes lidt diesel på, og nyt vand i tankene. Båden skal pakkes godt, for vi har meget med. Turen kommer til at vare 3 uger, så tøj m.m. fylder godt.

Når båden er pakket i aften, så vil vi nyde, at se vejrudsigten, der melder om solskin, fra på mandag. Så håber jeg, det varer ved i alle 3 uger, men det er nok ikke særlig sikkert?

Fredag d. 14/7-2017

Birgit, med færdig pakket båd.

Vi fik pakket bilen, med cyklerne, oppe i tagboxen, diesel i baggage rum, og tasker med tøj på sæderne, godt jeg fik købt en større bil :-)

Vi fik anton til at køre os derned, så han kunne "passe" på bilen, mens vi var på ferie - tror, han var glad for detCool nede i båden, blev alt slæbt om bord, og Birgit fik pakket alt ned i skuffer og skabe, så vi næste ikke kunne se at vi var flyttet ind i bådenSmiler stort

Lørdag d 15/7-2017

Per, Anders og Birgit i Faaborg

Vi kom afsted ved 9 tiden, da regnen ville stoppe, men til gengæld ikke så meget vind. Vi sejlede stille og roligt ned af mod Faaborg, hvor vi ankom ved 14 tiden - vi fik hilst på alle de andre i flotillen - ja, vi skal mødes og sejle sammen med 34 andre både - dog var der nogle få der var sejlet i forvejen. Jeg skulle lige lave min nye vandvarmer, og skifte blandingsbatteri - det var lidt bøvlet, men det gik. Vi fik besøg af Per og Anders Ramsgaard - fra Birgit's familie. Rigtig hyggeligt, at vise båden frem og fortælle om hvad vi håbede at opleve.

Om eftermiddagen, kl 17 skulle vi til skippermøde - jeg kom for sent, da jeg ikke viste det! Og jeg er en af flotille lederne - hov Chokeret Men jeg kom dog til mødet, og efter lidt spørgsmål, blev vi delt op i grupper - Jeg fik "den langsomme" gruppe, også kaldet nr 4. Vi fik en sludder om alt hvad der skulle ske fremover, og aftalte, at vi ville bruge sms systemet, samt kanal 6 på VHF radio, til at holde kontakt med hinanden. Vi samledes til Helstegt pattegris, og salat m.m. - vi festede og hyggede os. Dejligt at flotille turen er startet.

Flotille mødet i Faaborg

Søndag d. 16/7-2017

Kajen ved Kiel

Der regnede og blæste en del, så vi besluttede os for at sove længe, og derefter smutte i bad. Jeg kunne forstå på de fleste i min gruppe, samt flere af de andre ikke ville sejle, før ved middagstid, og nogle enda senere. Vi fik sludre med en hel del, og til sidste, sejlede vi 6-8 både afsted ved 13 tiden. Der var regnvejr, men det værste var at vinden var lige imod, men efter et par timer, skiftede vind og vi kunne sejle for sejl - solen dukkede også op - så alt i alt, en god sejlads til Kiel. Vi lagde os ved en dum kaj, lige før slusen - den var fin da vi ankom, ved 22.30 tiden, men et par gange i løbet af nattet, kom der et par kæmpebølger, der hamrede ind i båden - godt jeg havde alle fendere og fenderbrædt ude, mellem boltværk, og båd.

Mandag d. 17/7-2017

Holtenau slusen

Mandag morgen, var der en morgenfrisk havnemester, der vækkede os kl 6. Han ville have 8Euro, for at vi lå ved hans kaj - billigt :-) - Han sagde at næste gang skulle vi bare sejle lidt længere ind, mod gl. sluse, der var en fin havn - tak for den oplysning.

Vi sejlede u d for at vente på at komme igennem Holtenau slusen - der kom der ca. 12-15 både, alle danskere, der var med i flotillen - vi sejlede en del rundt, da der først skulle et par store skibe ind i slusen - derefter var det vores tur - Alt gik godt.

Vi sejlede til Rendsburg - hvor vi sammen med besætningen på Bonni Bee, grillede og senere var der skipper møde. Men først på dagen, var vi inde på Rendsburg torv, og gågade - vi spiste på thai-restaurante, hvor vi var stopmætte, og kun kom af med 150.- samlet for 2 personer :-)

Vi havnde over på Bonni Bee båden, hvor besætningen fra båden Chilli også var. Vi fik vist lidt for meget alkohol, ( kunne man mærke dagen efter ), men vi havde det rigtig sjovt.

Asia restaurant i Rendsburg - Birgit får en "lille" øl.

Tirsdag d. 18/7-2017

Birgit bager brød - MUMS

Det var min søster Diana's fødselsdag i dag, så hende fik vi sendt en hilsen til. Hun ønskede os en forsat god tur. Vi sejlede i super solskin, mod Brunsbuttel. Vi nød turen, selvom mange syntes turen er kedelig - det syntes vi nu ikke. Ca. 20 km før Brunsbuttel, er der en lille vig, hvor der er banket nogle pæle ned, derinde lå chilli båden, så der drejede vi også ind - vi fik en sludder og frokosten blev indtaget samtidig.

Vi kom til Brunsbuttel, hvor der var mange ledige pladser, selvom, der var mange fra FTLF Flotillien - Vi lå uden på Leif, en sejler der sejlede solo, han var vistnok 72 år. Så frisk gjort af ham - Ved han senere forsatte til Frankrig Cool Vi (Birgit), bagte brød i omnia ovnen, og Leif fik flere smagsprøver - mums - Vi fik ligeledes handlet, og gik rundt og så de store sluser, hvor de store skibe, lige kunne være i - vi fik et par øl, inden sengetid.

Onsdag d. 19/7-17

Flotille sejlere i Cuxhaven

Vi skulle ud med tidevandet ca kl 11, så da vi stod op havde vi god tid til at få handlet lidt, og endnu engang nyde friskbagt morgenbrød. Vi sejlede ud sammen med alle de andre både, og måtte vente på at slusen åbnede. det tog en times tid. Vi kom fint igennem slusen, som er meget større end man regner med. Vi havde medstrøm, på ca 2.3 til 3 knob, så for sejl, drønede vi mod Cuxhaven, med op til 9 knob - juhuuuu - tænk hvis vi kunne sejle så hurtig under normale forhold :-)

Der blæste en del, så da vi skulle ind i Cuxhaven Marina, var det med tungen lige i munden, og fuld skrald på motor, da både vind og tidevandet kunne sætte båden en hel del sidelæns! En Hollandsk båd, kom fra modsatte side, og var nær sejlet ind i os, og senere da, vi havde fortøjret, kom han sejlende sidelæns ind imod mig, der stod med ryggen til - Elin, fra båden Fandango, så at hollænderen, var ved at spidde mig, med ankeret, og fik hevet i vores båd, så jeg lige med nød og næppe, undgik at blive ramt af hans anker - Puhaa - tak for hjælpe Elin, og Birgit - Vi holdt et lille møde på broen, og jeg fik delt de sidste bøger og pilot ud.

Over i flotille leder gruppen, blev vi enige om at uddele nogle præmier, ved 17 tiden. Det var rigtig skægt, og alle sejlerne grinede og drillede hinanden, da præmierne blev uddelt til dem der havde gjort sig uheldig bemærket.

Om aftenen, var vi til fællesspisning oppe i restauranten, der lå ved marinaen - vi fik nogen godt ta`selv mad, og masser af øl m.m.  Det begyndte at regne, og lyne, torden mm. Det var ikke så heldig, for alle hvde glemt, at lukke skodder m.m. i deres både.. jeg var mere snu, for jeg havde lukket alt hi hi Smiler MEN, da vi kom ned i båden ved midnatstid, opdagede jeg at alle vores cockpit hynder ikke var kommet indenfor - de var gennemblødte - men i løbet af de næste 6 dage, blev de dog tørre Cool.

Torsdag d.20/7-2017

Hynder til tørre, og Birgit lave sjov :-)

I vores lille gruppe på 6 båden blev vi enige om at droppe at sejle til Helgoland, dog ville en af bådene til Helgoland. Vi andre skulle tanke diesel, da der stort set ingen vind er. Vi skaulle sejle til Norderney. Vi sejlede stort set ved siden af hinanden hele vejen og fik både taget video og billeder - vi ankom ved 22 tiden i Nordeney, efter det man egentlig kan kalde for en transport tur.

Vi undersøgte om det dagen efter var muligt at sejle indenom, de Frisiske øer, så vi kunne spare 5 timers sejlads - men dem vi snakkede med frarådede det da en af vores både stak 192cm og der var derfor ikke var vand nok. Vi blev derfor enige om at sejle kl 7 om morgenen, da dem vi lå udenpå, skulle afsted tidligt. Efter et par drinks gik vi i seng.

Fredag d. 21/7-2017

Hygger med øl i Delfzijl

Vi måtte allerede op kl 6:30, da nabobåden, der lå anden inderst skulle afsted. Efter lidt bøvl, med nabo båden, som skældte ud på alle, besluttede vi os for at sejle videre. Jeg ville sejle til Lauwersoog, for så passede strømmen og vinden, der var næste ikke eksisterende :-)

Men alle de andre i vores lille flotille gruppe, ville ikke med, for de vil hellere ind til Delfzijl, for senere at komme til Groningen. Jeg advarede dem om at vi ville få mega meget modstrøm, ind mod Delfzijl, men de var ligeglade.

Ok, så sejler vi med, da jeg trods alt, er leder af denne her lille gruppe. Solen, var oppe, og selve turen gik rigtig fint - for motor, og lidt sejl i ny og næ :-)  Vi tørrede stadig hynder, da de ikke var blevet tørre endnu - Da, vi startede indsejlinge ved Borkum, mod Delfzijl, fik vi virkelig at mærke hvad tidevanden gør - puhaaa, detr var 4 knob modstrøm - tiden for at sejle de ca. 21 sømil, ville tage 10 timer ifølge kortplotter - men efter 6 timer ville vi da få medstrøm - så 7 timer vil det tage - De andre i flotille, måtte indrømme, at det var værre, ind de havde forsetillet sig - men vi forsatte og kom til Delfzijl ved 18 tiden om aftenen - Vi fik fortøjet helt inde ved restauranten/toiletter/bad m.m. - som er rigtig fine - vi fik betalt havnepenge, og så en tur i bad. Birgit og jeg gik en tur op i byen, hvor vi fandt en slags restaurant/grillbar - der var kun 10 min. til de lukkede så vi fik hurtigmad - Frikadellen, med pommes og mayonaise - kendte det godt, fra min tid som exportchauffør- Senere mødte vi de andre, og hyggede os med øl, ved havnerestauranten - Vi smuttede i seng ved 23 tiden -- Juhuuuu endelig i Holland.

Lørdag d. 22/7-2017

Peter og mig, foran "tangopladsen" i Groningen

Så var der endeligt tid til at sejle på de Hollandske kanaler - vi skulle tanke lidt diesel, og derefter lidt syd på, og ind i den første sluse - Calypso, var lidt længe om at komme afsted, så de nåede ikke ind i slusen sammen med vi andre - men de kom igennem, ca. en halv time senere - vi sejlede på det mest lige stykke på hele masteruten - vejret var fint og solen skinnede - efter 3 timer, kom vi til groningen, hvor vi ville på bytur - for senere på dagen at sejle igennem groningens broer, men havnemesterne sagde at det ikke kunne lade sig gøre, da hun ikke var sikker på at vi kunne nå igenne alle broerne, inden de lukkede kl 19. Vi besluttede derfor at blive i groningen hele dagen, og natten med. Vi gik en tur op i byen, og ville have en hurtig lunch, og fandt et sted, hvor vi stort set blev snydt - ingen mad - og stor betaling - men øllet var godt - senere kom vi op i selv byen, hvor vi bla. så tango dans - marked - kirker - lækre kyllinge nuggets - og ellers bare nyde at gå rundt i shopping gaderne - efter en laang dag, vendt vi tilbage til bådene, og fik øl m.m. Birgit og jeg fik handlet, og var nu klar til turen igennem byen. Om aftenen, sludrede vi med de andre i flotillien og blev enigen om at trods modstrømmen forleden, var Groningen det hele værd.

Sidste sluse ud af Groningen - det blev rent kaos, da slusen åbnede !

Søndag 23/7-2017

Rep. af vandindtag

Vi fik besked fra Havnemesteren at broerne åbnede kl 10 - så alle os fra flotillien startede op allerede kl 9 - måske lidt for tidlig, da broåbneren, først kom 9:45 - på cykel - hun skulle åbne alle broerne igennem hele Groningen - alle både igennem en bro, så lukke broen, for derefter at cykle hen til den næste bro..ja, der er vist 12-15 broer, så da kl var 14, var vi igennem alle Cool

Mens vi ventede på en af broerne, hvor vi holdt os fast i en Hollandsk båd, med en flink ældre mand - ja, der begyndte det at regne af H til - manden fandt straks en paraply til Birgit - da vi skulle sejle, sagde han: Paraplyer, er for kvinder, så bare behold den Cool Mange tak.

En fra flotillien, fik gear problemer, men han ville ikke have hjælp, ud over at vi skubbede ham ind til siden - han fik det fikset senere - godt.

Vi forsatte mod Dokkum, som var vores mål, hvis vi kunne nå det. Det er nu hyggeligt at sejle i solskin, og nyde det Hollandske landskab - vi overhalede hinanden og tog masser af billeder af de andre både. Efter en bro, begyndte min motor at blive varm?? jeg fik hurtig vent, og sejlede hen til en bro,hvor jeg lagde til og hurtig fik slukket motoren. En Hollandsk knægt kom løbende og sagde at vi ikke måtte lægge til ved broen - jeg forklarede ham vores problem, og vi fik lov at ligge ved broen max en 1/2 time. Håbede ikke det tog længere tid at få det fikset. Jeg troede at det var kilerem, der var sprunget, men det var det ikke?, Så undersøgte jeg resten og fandt ud af at der ikke kom kølevand ind af indsugningen, under båden! Jeg prøvede alt for at få hul igennem, men kunne ikke. Calypso, og Sniller ( 2 både fra Flotillen ), standsede og kom for at hjælpe - de kunne heller ikke få hul, selvom vi prøvede både flaske renser, og ståltråd - jeg blæste ind i en slage, men blev helt svimmel - så sagde Tommey, at han havde en kæmpe pumpe ( ligesom tilen cykel), bare meget stor - vi prøvede og prøvede og pludselig sagde det : bang og det boblede hele vejen rundt om båden -- juhuuu, nu var der hul igennem - tusinde tak for hjælpen - jeg fik alt monteret igen og tjekkede om alt virkede inden vi sejlede mod Dokkum.

Efter 3 timers sejlad, valgte vi at tanke lidt diesel, så vi fandt et lille sted, hvor det var lidt dyrt, men pyt - en fra Flotillein valgte at blive i den by, mens vi andre sejlede videre, da vi skulle mødes med dem der var sejlet forbi mig, da vi fik motorproblemer. Vi havnede i Lunagat, en forholdsvis stor havn, hvor vi kunne grille og bade, samt der var gode toilet forhold. Vi samledes omkring grillen ( selvom vi fik tærte, som Birgit havde bagt), og fik fortalt historier, fra turen fra Groningen. Vi blev og lidt fulde, og kom lidt sent i seng.

Vi griller i Lunagat - Birgit og jeg fik lækker tærte.

Mandag d.24/7-2017

Vi sejled ud kl 8:45 og opdagede at alle de andre både var væk på nær, Sniller båden. De havde besluttet sig for at sejle tilbage til Groningen, og derfra leje bil, for at køre rundt i Holland, da de syntes, at det hele gik for hurtig ( det gjorde det også). De kom senere til afskedsfesten i Amsterdam.

Vi kom hen til den første bro, hvor resten af flotillien ventede på at broen skulle åbne-- så fint vi fik dem indhentet Cool Vi skulle have været i Leeuwarden, til sammenkomst med resten af flotillen, men vi kunne ikke nå det, og fik senere at vide, at der kun var 3 både ud af 34! Og der regnede af pommer til, så de var smuttet på restaurante.

Da, vi sejlede igennem Leeuwarden, var der solskin, og vi nød turen, hvor der er masse af både der er fortøjret til brinkerne - jeg ville gerne havde holdt en lille pause, men hvis vi skulle nå til Harlingen, skulle vi have lidt fart på - Vi nød solskinnet, og sejladsen og kom heldigvis til harlingen i god tid. Der var vi en smut rundt i byen og senere på restaurante - der kom også flere fra flotillien. Det var lidt bøvlet at komme ned i båden, da tidevandet, steg og falt med ca. 3 meter - men det gik nu fint, selvom vi igen, havde handlet, et par poser mad ( og øl )

Vi sov rigtig fint, i stille vejr.

Tirsdag d. 25/7-2017

Reenske og Birgit - samt kalve

Der var kuling på vej, så havnemesteren i Harlingen, sagde at sluserne ville blive lukket ved 9 tiden, så hvis vi skulle ud, så var senest åbning af slusen kl 8:30. Vi ville helt sikkert ud, da vi skulle besøge nogle Hollandske venner - som vi havde besøgt i 2012, sidst vi sejlede i Holland - De var landmænd, og havde en hyggelig går i nærheden af Makkum.

Vi kom ud af slusen kl 8:45, og så gik det ellers bare derudaf med sejl - juhuuu - første gang i meget lang tid - selvom der var kuling, gjorde det ingenting, da vinden kom ind agten fra - så rigtig fin sejlads i sejlrenden hen mod Kornwerdersluisen - den store sluse, der skiller nordsøen fra Ijsselmeer søen. Der blæste ufatteligt meget, så da vi skulle lægge til ved broen for at vente på at slusen skulle åbne, var det med nød og næppe, vi kunne komme ind til broen, men det gik - vi hjalp også 3 andre både med at lægge til - efter en 1/2 time åbnede begge sluser på en gang og vi kom ind i den østligste, sammen med Fandango båden ( Willy og Elin fra Kolding ). Lige som vi skulle hæves, begyndte det at regne, ja virkelig at REGNE - puhaaa, jeg blev godt gennemblødt, selvom jeg havde flydedragt på...birgit havde heldigvis stadig hendes paraply Cool Vi sejlede hen til makkum, og ind i slusen, hvor vi skulle betale 5 Euro, for alle broerne incl. slusen - fint nok - vi sejlede hen til Reenske og Jelle, samt deres børn, hvor vi fik frokost og fik set gården m.m. Det var rigtig hyggelig at alle børnene var hjemme - de kande Birgit fra den gang de havde landbrug i danmark - så Birgit havde passet de ældste af ungerne - Efter kaffe tid, blev vi enige om at sejle videre til Enkhuizen, da vi ville udnytte kulingen, til at sejle for sejl - butterfly - juhuuuu hvor det gik godt - 6 til 7 knob - da vi kom til Enkhuisen, kunne vi ikke finde en plads, så vi besluttede at lægge for anker - der lå en båd maget til min (wibo 930) lidt sjovt - vi lå ved siden af en anden fra flotillen, der var så flink at give os noget vand, da jeg var rendt tør. Vi hyggede os med aftensmad i cockpit, og derefter en sundowner - Kaptain Morgan, med Cola.

Harlingen ved lavvande - ellers er bådene helt oppe ved kajen.

ONSDAG D. 26/7-2017

Skål og velkommen til Amsterdam

Vi vågnede efter alletiders nattesøvn, hvor der ingen lyde eller anden larm, har vækket os - vi fik hjemmebagt brød, og nød morgensolen igen. Vi fik fodret nogle ænder, og derefter ville vi ind og få vand på båden - vi fik også tanket diesel, for 1200.- Vi sejlede derefter igennem slusen og ud på Markermeer - vi satte sejl, og vinden var ikke mere end 3-4 m/sek, men det gik stille og rolig fremad - vi ville sejle helt til Amsterdam i dag. Efter et par timer, forsvandt vinden fuldstændig - jeg fik sejlene ned, og fik startet motor - vi sejlede hen til en lille havn, der hed Uitgat - vi kunne ligeså godt nyde en af de små havne i Holland, da motorvejsbroen, ved orangesluisen ikke åbnede før kl 18 - den er lukket fra ca. 16 til 18 - i Uitgat, fik vi set hvordan hollænderne har lavet Ferieparadisiske områder, med masse af sommerhuse og svømmehaller, restauranter m.m. Vi fik et par drinks - på vej ned i båden, så vi et skur ! Hvad mon der er i det skur ? Vi åbnede døren og det viste sig at være gratis baderum - så shampoo og håndklæde blev hentet og en tur i badet gjorde godt Cool Vi solede os lidt i cockpit, og fik lidt at spise - nu var tiden kommet til at sejle hen til bro og slusen ind mod Amsterdam.

Vi kom gennem slusen, og der begyndte det at blive overskyet og regne en lille smule - men vi nød turen på IJ som kanalen hedder. Vi sejlede forbi Sixhaven, hvor vi lå sidste gang vi var i Amsterdam - gode minder væltede frem - vi ankom ve 20 tiden, og lagde os udenpå vores venner fra vores flotille gruppe. Vi fik sludret med de andre både fra flotillen - de var lidt sure alle sammen, og da jeg stod for aftalen mellem Amsterdam Marina og FTLF flotillen, måtte jeg jo gøre noget ved problemet! Problemet var at alle havde fået at vide at et stort skibe skulle have mindst 50 meter af vores bookede kajplads ? Jeg fik at vide af havnemesteren, at det var den øverste myndighed af havnen, der skulle bruge pladserne da der skulle males og renoveres - Så vi måtte bare stuve os sammen - ikke let, da der blæste op til hård vind - men alle bådene blev flyttet, og det gik alligevel - men det var ikke særlig rar, at de aftaler jeg havde lavet for 1/2 år siden ikke blev overholdt og nogle enkelte både, sejlede til Sixhaven. ØV ØV

Vi smuttede over til naboen, og der fik vi hygget med øl, vin m.m.  Juhuuuuu vi havde nået Amsterdam Cool

Yderst på molen fik vi dårlige pladser i Amsterdam Marina

Torsdag d. 27/7-2017

Hovedgaden i Amsterdam

Det startede allerede med problemer fra morgenstunden, da der var mange der igen var sure på havnefaceliteterne, strøm, ingen vand - dårlige pladser m.m. Jeg gik op til havnemesteren, der undskyldt mange gange, men som sagt kunne han ikke gøre noget ved det - jeg var sur over det men, det hjalp ingenting. Efter 2-3 timers bøvl, med bla. at få flyttet de sidste både, og sat "spærrebånd" op, lykkedes det til sidst at få det til at virke.

Nu besluttede jeg mig for at vi ville til Amsterdam og se byen - ikke mere bøvl, men ville også holde lidt ferieCool Vi gik hen til det sted hvor jeg havde arrangereret festmiddag/afskedsfest - og tjekkede om alt var ok og klar. Det var det og vi gik videre ned til færgen, som var gratis - den sejlede os til Amsterdam togstation - derfra gik vi igennem en tunnel, hvor der var kakkelfliser, med sejlskibe motiver - helt vildt flot. Vi gik rundt i Amsterdam, og så flere hyggelige steder og underholding - og masse af cykler - Birgit shoppede lidt - og efter et stykke tid, blev vi sulten - vi fandt en god restaurant, hvor vi kunne sidde udenfor og nyde gadelivet.

Masser af cykler i Amsterdam

Billeder fra Amsterdam

Torben ved flotte fliser
Svævende figur - Birgit har luret tricket :-)
Birgit i Amsterdam centrum

Afskedsfesten 27/7-2018

Festmiddagen i IJ kantina - Amsterdam

Efter turen til Amsterdam, kom vi tilbage til båden, hvor vi klædte om til at komme til festmiddag på Restaurant IJ-Kantina, der ligger 2 minutters gang fra marinaen - Vi fik gode pladser, ved børnebordet og deres forældre  - rigtig hyggeligt. Maden var perfekt, og stemningen i top. Vi blev underholdt af taler, samt uddeling af præmier til nogle, der havde dumme sig undervejs. hi hi -vi" vandt heldigvis ikke denne her gang Cool

Festen varede 5 timer, og bagefter smuttede vi ned i båden - halv fulde og godt trætte efter en lang dag.

Fra festen i Amsterdam

Fredag d. 28/7-2017

Birgit sender postkortene

Ja, så er FTLF Flotillen egentlig slut - nu skal alle dem der er kommet til Amsterdam ( 26 både ), selv finde hjemad, eller forsætte mod London. Jeg ved, at Leif, Werner, og Peter, vil forsætte ned af mod Frankrig - Tror dog også, at dem der skulle forsætte til London overvejer om de kan sejle i det dårlige vejr, der meldes for næste uge? Lidt ærgeligt for dem.

Vi skulle lige se lidt mere af Amsterdam, og få handlet lidt legesager til børnebørnene, og sende post kort m.m. Det gik det meste af formiddagen med.

Vi sejlede afsted kl 14, og fik sagt pænt farvel, til alle de andre FTLF Flotille sejlere og ønskede dem en god tur - Selvom det har været hårdt at være med i Flotille ledelsesgruppen, har du været lærerigt at prøve det. Mange af dem fra min gruppe takkede for alt den hjælp, jeg har givet dem. Dejligt at det er blevet påskønnet Smiler

Vi kunne sejle for sejl, hele vejen til Lelystad, hvor vi overnattede i en ret kedelig havn - tror vi skulle have valgt den inde i byen istedet for - men pyt - der var fine baderum, og der regnede også meget - så hygge inde i båden, og god aftensmad.

Lørdag d. 29/7-2018

Ja, her var Anton og jeg i 2012 og nu igen 2017

Vejret var fint og vinden vendte rigtig, så vi kunne sejle for sejl hele vejen fra Lelystad og til masteruten, der startede ved Lemmer - der begyndte at blæse meget op, men det er ikke det store problem, når man sejler på kanalerne - vi sejlede bag ved en Hollænder, i en koof båd, der sejlede for sejl, når hun kunne - og motor når det ikke gik - hun var vældig skrap til det Cool

Vi sejlede til Sneek, hvor Anton, og jeg var i 2012 - en fantastisk hyggelig by, hvor man fortøjer helt inde i byen. Desværre små regnede det lidt, men vi gik nu en tur på 2 timer alligevel - og så deres varetegn, som er en flot 2 tårnet aqvavadukt - fint oplyst her om aftenen. Så også en lækker ostebutik, der desværre var lukket. Vi fik for øvrigt vores første is på hele Hollandsturen.

Sneek by night - Birgit by riverside

Søndag d. 30/7-2017

Birgit ved lille bro i Dokkum

Op til dejlig morgen mad, med blødkogt æg og frisk bagt franskbrød - Birgit er super til at bage i omnia ovnen - mums - Vi fik pillet cockpit telt, ned og startede motoren op og ville sejle til Dokkum - men allerede efter 15 min. sejlads, begyndte motoren igen at blive varm - 3 gang på denne her tur - første gang har jeg beskrevet tidlige, men anden gang var i Makkum, hvor der var fisk i filtret - denne her gang kunne jeg dog puste det ud med mundkraft - juhuuuu -

Vi hold pause i leeuwarden, hvor vi fik handlet ind og nød middagsmaden i dejlig solskin. Lidt ærgeligt at vi ikke havde mere tid, for det er en utrolig hyggelig by.

Vi ankom desværre for sent, til Dokkum, så den sidste bro inden byen var lukket indtil kl 8  i morgen. Vi fik cyklerne samlet og cyklede ind til byen og så skulpturer og de 2 gamle møller fra 1862 - Dokkum er en meget flot by, med blomster, og hyggelige stier, samt alle bådene i kanalerne. Vi kunne ikke finde et sted at spise, fordi vi var ubeslutsomme - og pludselig var det for sent - så det blev dåse mad i båden.

Kaptajnen slapper af og nyder det gode vejr, og møllen fra 1862

Mandag 31/7-2017

Søkort ved udsejlingen fra Lauwersoog

Til trods for, at vi lå fortøjet før byen, ja, før broen inden Dokkum, så kom havnemesteren og ville have 8 euro, for en overnatning - lidt frækt, men ok, da det var forholdsvis billigt.

Vi sejlede igennem byen, hvor vi skulle betale 5 Euro, for passagen af de to møller, og nogle broer, men de skal jo også have lidt penge i kassen - så fint nok..betalingen er lidt sjov, da vi skal putte 5 euro i en træsko, der hives frem og tilbage med en fiskestang.

Vi sejlede hele vejen til Lauwersoog, for ville hjemad, inden der ville blæse for meget - der ville blive lidt ophold i vestenvinden fra mandag eftermiddag til tirsdag aften - vi nød turen og specielt ind på søen før lauwersoog - for kunne sejle for sejl. Vi ankom til havnen kl 12, hvor vi fik tanket masser af 70 L diesel og vand - ham foran os i kæmpe motorbåd, tankede 700 l diesel (vildt).

Vi smuttede i bad, og jeg fik et par gode tips om tidevanden og vejret af havnemesteren - lad være med at smutte inden om bøjerne, og følg dem istedet for søkort. Det viste jeg i forvejen, men godt at få det bekræftet.

Vi sejlede hen til slusen, ved 15 tiden, og var igennem ved 16 tiden - så nu var det bare med at komme ud i Tyske bugt og sætte kursen direkte mod Elben - Jeg ville sejle turen uafbrudt, mest på grund af vejret, og fordi det er skønt at sejle lange strækninger, når vinden og vejret er til det - så kommer man og hurtigere hjemad - vi fik smurt nogle store madpakker, og Birgit lagde sig til at sove ved midnatstid Cool

Tirdag d. 1/8-2017

Birgit med solnedgang i Tyske bugt

Natten var fantastisk, månen lyste fint op og man kunne se rimeligt godt - radar var sat til og bippede, når der dukkede noget op - jeg nød kaffen og lidt af madpakken - samtidig med jeg kunne høre Birgit snorke lidt - hyggelig lyd - På et tidspunkt, kom jeg tættere og tættere på et kæmpe skib, og jeg sejlede en stor buge udenom - det var en enorm fiskekutter, der slæbte garnet efter sig - senere var der lidt slalom sejlads mellem alle de skibe der lå for anker, nord for Weser indsejlinget til bremen. ved 7 tiden om morgenen kom Birgit op og afløste mig, så jeg kunne få lidt søvn - efter ca 3 timer, forsvandt vinden, og jeg måtte starte motor - selvstyren, var sat og Elben nærmede sig - det hele var faktisk gået så hurtigt, at vi desværre ville få modtrøm i 3 timer, men pyt - sådan er det jo, når man sejle i et døgn - vi sejled forbi Cuxhaven, og ind til de små sandbanker, hvor vi så sæler - desværre, var der ikke så mange som sidst. Vi ankom til slusen i Brunsbuttel, og kom hurtig igennem - så var der tid til pause og en overnatning - Ja, direkte fra Dokkum NL, til Brunsbuttel D, på 1 1/2 døgn.

Slusen i Brunsbuttel -

Forsat Tirsdag d. 1/8-2017

Jægersnitzel i brunsbuttel - mums

I Brunsbuttel, lagde vi os uden på en stor motorbåd, der dog ville afsted allerede kl 7, dagen efetr, og det passede os fint, da vi ville igennem Nordostsee Kanal i et hug. Vi gik en tur over på restauranten, og ville have en lækker aftensmad. Birgit ville have alm snitzel, men jeg lokkede hende til at prøve en Jægersnitzel - hun fortød ikke, og var glad for at jeg overtalte hende - Jægersnitzel er altid godt i Tyskland.

Vi gik en tur op byen, og fik os en italiensk is - ja, italiensk is, er bare super Cool

Vi tog ned i båden, og vi satte musik og discolys igang - vi sang et par sange og og hyggede os med Kaptajn Morgen rom - en god ven Vinker Så da der var sengetid, fald vi nemt i søvn.

Onsdag d. 2/8-2017

Kl 6:45 ringede væggeuret, og jeg stod straks op, da vores nabo ville ud kl 7. Vi sejlede afsted kl 6:55 og kunne se vores kære nabobåd, drøne over mod slusen - de skulle gerne igennem, med det samme, da de derved kunne få medstrøm til Hamburg - MEN det kiksede for dem, de kom 1 min. for sent - ærgeligt for dem.

Vi sejlede igennem kieler kanalen, i forholdsvis godt vejr - solen skinnede en gang imellem, og Birgit lavede morgenmad, som vi spiste mens vi sejlede. Vejret blev endnu bedre og vi kunne smide t-shirt og nyde sejladsen - mange syntes at kieler kanalen er kedeligt, men jeg syntes den er hyggelig, og nød turen.

vi kom til Holtenau slusen, hvor vi kom til at vente 2 timer, inden vi kunne sejle ind i slusen - lige før vi skulle sejle ind, kom der en kæmpe byge regn, og vi kunne kun glæd os over at vi ikke skulle ind i slusen, lige på det tidspunkt Cool Slusningen, gik hurtig, og vi besluttede at sejle til Marstal og lægge for anker. Turen gik fint, da der stort set ingen vind var, og motoren måtte arbejde. Ved 23 tiden smuttede Birgit i seng, og jeg sejlede i den skønneste solnedgang, og igennem den meget smalle sejlrende, ind mod marstal - lys overens - og tungen lige i munden, så gik det fint - fandt et godt sted at ankre, og så var det eller i seng. En lang dag/aften, fra 7 morgen til 0:30 dagen efter - men nu var vi i Danmark - Juhuuuuuuu

Velkommen til Danmark - super solnedgang

Torsdag 3/8-2017

Tina og Birgit får morgenmad - ja, jeg gør også

Sov dårligt, da der blæste op, og regnen piskede ned - men da, vi ikke havde travlt, så snuppede jeg lige en time mere på sofaen - morgen mad, var Birgit igen mand for, og denne gang, var det igen med nyt brød - ve besluttede at sejle til Svendborg, da Birgit's datter var i byen, da hendes kæreste Michael bor i byen. Kl 10 stoppede regne, og vi fik sat sejl, og med sydlig vind på 5-8 m/sek gik det rigtig fint hele vejen rundt i det sydfynske - skønt at sejle for sejl igen - elsker det -

Vi fandt en forholdsvis god plads uden på en kæmpe motorbåd, en Tysker, der var godt træt af alt den regn, som der havde været i år i Danmark.

Vi besøgte Michael og tina, der tilbød baderum, det var skønt at komme i bad. Vi fik en rundvisning på fabrikken, hvor Michael arbejdede - han laver stor kæmpe træborde, der er helt unikke - priser fra 17.000.- til 70.000.- de er utrolige flotte, og alle er specielle.

Vi fik stegt rødspættefileter til aftensmad, og tog senere ned i båden og fik hygget med øl og kaptajn Morgan.

Sov godt.

Fredag d. 4/8-2017

Svendborg torv

Vi startede med en tur på toiletterne, og Tina kom med morgenmad - så en tur op i byen - Svendborg har en rigtig fin gågade - så pigerne fik set en hel del butikker - jeg fik is - juhuuu - vi gik ned i båden igen, og fik kaffe og kage - vi skulle også flytte båden, da tyskeren ville afsted - selvom det blæste og regnede - vi fik det fikset uden problemer - der var dog en i en stor sejlbåd, der ville have vores plads, men den fik de ikke - jeg vil ikke altid ligge yderst på 3-4 både. bare fordi min båd kun er 31 fod. Senere viste det sig også at de fik en anden god plads - tålmodighed er en dyd Cool

Tina havde lånt Birgit's bil i vores ferie, så den kunne Birgit, nu få igen. Hun ville køre hjem, da hun skulle være barnepige for børnebørnene - jeg fik kysset Birgit farvel, og sagde tusinde tak, for en god tur til Holland. Jeg blev i båden til dagen efter, da der stadig blæste af helvede til.

Lørdag d. 5/8-2017

Hjemme igen efter 3 uger

Ja, så var det sidste dag i denne her ferie - Jeg sejlede fra Svendborg ved 10 tiden, i blæst og regn, men hjemad skulle jeg jo - regnen forsvandt og der kom sol, for lidt efter igen at forsvinde - ja regn og sol skiftede hele vejen igennem det sydfynske - og til Årøsund - men kunne dog sejle for sejl hele vejen - heldigvis stoppede det med at regne en time før Årøsund, så sekl m.m. kunne tørre - Jeg fik lagt til og så kom solen - jeg fik lave mad og nød en øl i cockpittet - glædede mig over en veloverstået FTLF flotille tur til Amsterdam - en tur jeg gerne vil sejle igen og kan varmt anbefale den til alle sejlere - men 4 uger vil være bedre end 3 uger Cool

Tak til alle FTLF flotille deltagerne, for hyggeligt sammenvær og gode stunder.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

torben jensen | Svar 02.11.2017 11.03

Ja, det var en fin tur, og dejligt med nye bekendtskaber

Bjarne Christensen | Svar 01.11.2017 20.48

Hej Torben.
Det er dejlig lige at få turen genopfrisket. Ja det var en god tur og et godt stykke arbejde der var lagt i at planlægge og forberede det hele. Tak

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.11 | 11:03

Ja, det var en fin tur, og dejligt med nye bekendtskaber

01.11 | 20:48

Hej Torben.

01.11 | 17:03

Ja, det var en hyggelig tur - og godt at lære så mange nye sejlere at kende

01.11 | 16:04

Hej Torben og Birgit rigtigt underholdende at læse jeres beretning - og se billederne - vi gennemlever turen igen på den måde.
Mvh Toni og Peter " Tjap"

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis